Faptul că mulți români nu mai sunt dispuși să facă investiții în bunuri de folosință îndelungată, categorie în care intră și mașinile, nu mai este un secret pentru nimeni. În ultimii ani, vânzările de mașini au scăzut dramatic, de la peste 300.000 până la doar 80.000 de unităţi.

Cu toate acestea, câteva mărci au dovedit chiar și anul trecut că, atâta timp cât ai produse noi, atractive și o politică de marketing adaptată vremurilor, poți învinge reticența cumpărătorilor. De exemplu, Hyundai a reușit anul trecut să raporteze o creștere cu 4,14% a vânzărilor față de 2010, în mare parte grație lansării unei game largi de noi modele, precum ix20, Genesis Coupé, Elantra, Veloster sau i40. Situații similare se constată și în cazul mărcilor Nissan (+31,32%) și Toyota (+17,97%). Ca să nu mai vorbim de mărcile premium, care au trecut prin criza din ultimii ani precum peștele prin apă. Prin urmare, înnoirea gamei de modele poate fi un paliativ într-o perioadă dificilă.

Dimensiuni, design și prețuri, pe alese

În acest context, piața românească va fi „invadată“, și în 2012, de zeci de noi modele și face-lifturi. Desigur, cele mai importante pentru români vor fi produsele Dacia și Ford. Primul nou model al acestora, cu care vor face cunoștință românii, va fi Lodgy, vehicul produs în Maroc, la Tanger, dar care va fi comercializat și la noi începând din primăvară. Monovolumul va avea, conform jurnaliștilor germani de la AutoBild, un preț de pornire de circa 9.000-9.500 de euro. Premiera mondială a modelului va avea loc la Geneva Motor Show, în martie. Tot din Maroc va sosi în România și un al doilea model Dacia. Conform unor surse din piață, 2012 este anul în care va fi lansat un vehicul utilitar asemănător actualului Kangoo al producătorului francez Renault. În sfârșit, cel mai important model pe care Dacia îl va prezenta în acest an va fi un nou Logan. Mai mare, mai modernă și cu un design mult mai atractiv, viitoarea versiune a bestsellerului românesc va fi prezentată la expoziția auto de la Paris. Al doilea producător care deține o unitate de producție în România, Ford, va prezenta în primăvara lui 2012 noul model Ranger, o camionetă cu reale valențe de off-roader în versiunea cu tracțiune integrală. Tot în primele luni ale anului va fi lansată în România și o nouă interpretare a vehiculului comercial ușor Transit, pentru ca, la începutul verii, să iasă de pe banda de asamblare și primele modele B-Max de serie. Clienții vor putea cumpăra acest model începând cu toamna lui 2012.

Importatorii autohtoni pregătesc, și ei, lansarea unei adevărate armii de modele. Citroën va aduce C1 restilizat în martie, apoi utilitarele Berlingo și Jumpy, pentru ca, înainte de anotimpul cald să sosească în România DS5 și C4 Aircross. Toyota a anunțat deja o întreagă linie de face-lifturi – RAV4, Aygo, Avensis și Prius – dar și impresionantul FT 86. În timp ce divizia sa de lux, Lexus, va prezenta noul GS, RX și CT 200h F-Sport. Alți niponi, cei de la Mazda, aduc la noi în 2012 SUV-ul CX-5 și camioneta BT50.

Coreenii de la Hyundai vor avea încă un an bogat, care va debuta cu i40. În martie sosește unul dintre cele mai căutate modele ale gamei – i30 – iar în septembrie, un nou SantaFe. Confrații de la KIA au anunțat pentru luna martie lansarea modelului Optima, și pentru mai, noul cee‘d, iar Chevrolet va lansa noul Malibu. Peugeot aduce în România 107 restilizat, în primăvară, iar în trimestrul doi, 208, 3008 HYbrid4, 4008 și 508 RXH. Nici nemții de la Volkswagen nu se lasă mai prejos, lansând modelele up!, Passat Alltrack și CC, toate în primăvară. În februarie, BMW lansează bolidul M5, Seria 3 și MINI Roadster, iar la vară Seria 6 (4 uși), M6 Cabrio și X6 face-lift. Pentru a doua jumătate a anului, bavarezii au anunțat BMW X1 face-lift, Seria 7 face-lift, M6 Coupé și Seria 1 (3 uşi).

Vedeta celor de la Mercedes va fi noul SL, în martie, urmat de face-lifturi ale modelelor G și GLK, iar în toamnă de Clasa A, CLS Shooting Break și GL. Surprize pregătește și Renault, care tocmai a lansat o reinterpretare a lui Twingo și va aduce, în semestrul II, noul Clio. Ambele, asezonate cu electricele Fluence ZE și Kangoo ZE. Skoda se mândrește, în 2012, cu modelele Citigo, fratele mai ieftin al lui VW up!, și Rapid, iar Opel a anuțat lansarea modelelor Astra GTC și OPC, Zafira Tourer, Ampera și aplaudatul Mokka. În final, este demn de menționat că importatorul Forza Rossa aduce anul acesta în România noile Lotus Exige V6 și succesorul modelului 599. Dacă întregul calendar al lansărilor din 2012 se anunță bogat, rămâne de văzut câte dintre aceste modele își vor găsi și clienți.