Cei doi giganţi ai industriei aeronautice au avut rezultate pozitive anul trecut, însă pentru anul în curs estimează o scădere a cererii de aeronave şi o reducere a cifrelor de afaceri.

Boeing şi Airbus s-au luptat dintotdeauna pentru supremaţie, niciodată însă atât de strâns ca acum. CEO-ul companiei europene, membră a grupului EADS, Thomas Enders, spune că 2007 a fost pentru firma sa „un an plin de provocări, dar încheiat cu succes“. Cifrele îi susţin declaraţia. Dacă în 2006 Airbus a livrat 434 de aeronave, anul trecut numărul acestora a crescut cu 19 unităţi, până la 453. Graţie acestui avans, europenii şi-au învins încă o dată concurenţii de la Boeing, care au livrat numai 441 de avioane.

Victoria în faţa Boeing nu a adus însă linişte la sediul din Toulouse. Enders nu a reuşit să scape de problema costurilor, încă foarte mari, ale Airbus. Deşi a reuşit să economisească 300 de milioane de euro în 2007, în mare parte prin concedieri masive şi reduceri de costuri pentru subansamble, şeful Airbus este conştient că programul Power8, care are ca ţintă recuperarea a două miliarde de euro până în 2010 şi concedierea a nu mai puţin de 10.000 de angajaţi, este o sarcină extrem de dificilă.

Nici cei de la Boeing nu stau pe roze. La începutul anului, americanii au amânat din nou lansarea mastodontului 787 Dreamliner, un avion care poate trimite vânzările companiei către un plafon nemaiatins vreodată. Din nefericire, această amânare nu este prima. În cursul lui 2007, cei de la Boeing au mai împins o dată livrările cu şase luni peste programul iniţial. Conform oficialilor companiei, primul 787 Dreamliner va decola cu pasageri la bord cel mai devreme la începutul lui 2009. Termenul le lasă la dispoziţie celor de la Airbus un an în care să se laude cu faimosul A380. Cu toate acestea, concurentul european pentru 787, avionul A 350, ceva mai mic decât A380, va intra pe piaţă cel mai devreme în 2013.

Probleme cu costurile

Dacă în privinţa livrărilor Airbus este lider al întregii pieţe de aeronave, numărul de comenzi primite în 2007 avantajează Boeing. Americanii au reuşit să atragă comenzi pentru 1.413 unităţi, în timp ce europenii doar pentru 1.341. Chiar dacă au pierdut la acest capitol şi recunosc competiţia tot mai acerbă de pe piaţă, cei de la Airbus cred că evoluţia viitoare a companiei depinde numai de ei. „În acest moment avem un total de 3.421 de comenzi în registre. Este o cifră enormă. Problema noastră este cum vom gestiona aceste comenzi“, a declarat Thomas Enders.

La Boeing, situaţia este similară. Chiar dacă au amânat lansarea celui mai performant avion din lume – atât din punctul de vedere al consumului de carburant cât şi în privinţa confortului de la bord -, 787 Dreamliner, numărul comenzilor pentru acest aparat continuă să crească. Conform companiei, există deja circa 800 de cereri ferme pentru acest avion.

Pe lângă o piaţă dificilă şi o situaţie financiară complicată, cei doi giganţi aeronautici au probleme şi cu capacităţile de producţie. Loviţi puternic de diferenţa de curs euro/dolar, care este în favoarea americanilor, cei de la Airbus au în plan chiar construirea unei fabrici pe teritoriul SUA, pentru a furniza avioane armatei americane şi pentru a evita consecinţele dezechilibrelor valutare. Boeing, pe de altă parte, doreşte să îşi externalizeze o parte dintre activităţi în state cu forţă de muncă mai ieftină, pentru a reduce costurile.