de saptamana trecuta al companiei low-cost Volare, in Italia, unul din fostii directori ai acestei companii si-a infiintat propria linie aeriana low-cost, numita Myair. Evident, Myair are deja in orarul de zbor cateva din destinatiile Volare, fostul director prevazand, probabil, problemele financiare ale companiei. „Asa ca, de la mijlocul lui decembrie, Myair va opera de pe aeroportul Baneasa pe rutele Bucuresti-Milano si Bucuresti-Venetia”, precizeaza Nicolae Demetriade, a carui companie, World Travel, reprezinta Myair in Romania. De asemenea, World Travel mai reprezinta inca pe piata romaneasca si Volare, care saptamana trecuta s-a declarat insolvabila, dupa ce a suspendat pe termen nelimitat toate zborurile. In plus, licenta de zbor i-a fost retrasa pentru urmatoarea luna de zile si nu se stie daca Volare va mai zbura vreodata. Cu toate ca zborurile spre Romania erau profitabile, un bilet dus-intors Bucuresti-Venetia costand in medie 200 de euro, rutele interne din Italia aduceau pierderi insemnate. Tarifele foarte mici practicate pe aceste rute nu acopereau cheltuielile companiei, iar cresterea fulminanta a pretului petrolului a condus Volare spre un blocaj financiar. Compania a solicitat protectia in caz de faliment, iar guvernul a numit o comisie extraordinara care sa reorganizeze si sa salveze ce se mai poate. Ministrul muncii, Roberto Maroni, a declarat pentru presa italiana ca va interveni prin toate mijloacele posibile pentru a pastra cele 1.400 de locuri de munca de la Volare. In conditiile in care angajatii nu au mai fost platiti de doua luni, compania a solicitat sprijinul statului timp de o luna de zile. Volare a debutat ca linie de curse charter in 1998, intrand pe piata de low-cost abia anul trecut. Compania avea 24 de avioane si opera curse spre 20 de destinatii din Europa, avand insa datorii de 300 milioane euro. Cat despre biletele vandute si nefolosite, clientii romani isi vor primi banii inapoi numai daca italienii vor lua aceasta decizie. Anul trecut, Volare a inregistrat circa 50.000 de pasageri in Romania, iar de la 1 noiembrie, datorita cererii in crestere, majorase numarul curselor la sase pe saptamana din Bucuresti si patru din Timisoara. Blue Air, singura companie romaneasca low-cost, va incepe sa opereze din 13 decembrie o ruta interna (Bucuresti-Timisoara) si trei rute externe: Bucuresti – Lyon, Barcelona si evident, Milano. Anul viitor urmeaza sa fie introdus in programul de zbor si DALsseldorf. Blue Air are deocamdata doua avioane, iar estimarile pentru anul viitor indica un trafic de 160.000 de pasageri. A patra companie italiana care va intra in viitorul apropiat pe piata romaneasca este Alpi Eagles, care ar trebui sa zboare din Bucuresti si Timisoara la Venetia. Interesul crescut al companiilor low-cost pe ruta Romania-Italia este justificat de prezenta celor cateva sute de mii de romani care muncesc in Italia si de dezvoltarea constanta a comunitatii de italieni din zona Timisoara.In Europa exista acum 50 de companii low-cost, iar o data cu largirea Uniunii Europene numarul lor este probabil sa creasca. Din pacate, previziunea facuta de seful Ryanair la mijlocul lui 2004, si anume ca in curand se va declansa un val de falimente in industria low-cost, incepe sa se concretizeze.

Tarife comparative
· Alpi Eagles – Bucuresti-Venetia – 198 euro
· Blue Air – Bucuresti-Milano – 203 euro
· Myair – Bucuresti-Milano – 102 euro, Bucuresti-Venetia – 103 euro
Nota: tarife dus-intors calculate pe site-urile companiilor pentru plecare pe 21 decembrie 2004, intoarcere pe 3 ianuarie 2005.