În termeni reali, creșterea din 2017 ar fi sensibil mai redusă, dacă luăm în calcul inflația din decembrie pentru mărfurile nealimentare de aproximativ 4% față de perioada similară din anul anterior.

În ultimii ani, telefoanele mobile sunt cele care conduc topul ratelor de creștere cu peste 25%, urmate apoi de eloctrocasnice, în care cele mici au fost schimbate cu cele mari, și electronice. De asemenea, se observă o tendință de creștere a ponderii telefoanelor și laptop-urilor din categoria mediu și premium, cu efecte pozitive asupra marjelor. 

Piața echipamentelor de printare continuă să scadă, iar sectorul IT crește doar valoric pe segmentul laptop-uri, consumatorii orientându-se mai mult spre vârfurile de gamă. 

Gradul de concentrare al pieței de retail este unul ridicat, conducători fiind Altex și Flanco, urmați apoi de Dante International, deținând aproximativ 60% din piața totală.

Presiunea asupra marjelor de profit rămâne o caracteristică dominantă a întregului sector, parțial explicată de tendința consumatorilor de a face cumpărăturile online. 

Fiind o piață a producătorilor, oportunitățile de creștere a marjelor importatorilor sunt limitate.

O altă caracteristică dominantă a sectorului este sezonalitatea, vânzarile din ultimul trimestru (acoperind momentele de Black Friday și sărbatorile de final de an) contribuie cu până la 40% în total volume. 

Băncile au manifestat și ele un apetit crescut pentru finanțarea nevoilor de capital circulant în ultimii doi ani, mizând pe tendința ascendentă a consumului.

Oportunitățile de dezvoltare sunt în special în cadrul segmentului online, atât prin creșteri organice (vânzările pe internet fiind acum doar câteva procente din totalul consumului), cât și prin preluări și achiziții. Companiile care activează în mediul online au o capacitate redusă de a genera economii de scară, iar vânzările anuale fiind în general cu mult sub pragul de 100 milioane euro (cu notabila excepție a liderului).