Cercetarea a vizat identificarea mai multor aspecte: modul in care romanii isi cumpara haine si incaltaminte, criteriile de alegere, marca preferata, perceptia vizavi de moda, cu ce sunt asociate cumparaturile si numarul de perechi de pantofi achizitionate intr-un an. Studiul s-a efectuat pe un esantion alcatuit din 1.067 de persoane din mediul urban, cu varsta intre 15 si 50 de ani, iar datele au fost culese in perioada septembrie – octombrie a.c., utilizand metoda interviului “face-to-face”, pe baza de chestionar.

Potrivit rezultatelor, atunci cand cumpara imbracaminte si incaltaminte, 33,4% din femei si 24% din barbati decid singuri in legatura cu achizitia unor astfel de articole. Majoritatea tinerilor care au intre 15 si 24 de ani au afirmat ca recurg la sfatul prietenilor, in timp ce 60,8% din persoanele intre 40 si 50 de ani iau decizia impreuna cu sotul/sotia.


In ceea ce priveste evaluarea criteriilor pe baza carora se cumpara haine sau incaltaminte, peste jumatate din respondenti au declarat ca tin cont “in foarte mare masura” de utilitate si calitate. De asemenea, femeile sunt influentate mai degraba de culoarea produsului, in timp ce pentru barbati conteaza mai mult marca.


Principalele locuri din care se achizitioneaza haine si incaltaminte sunt centrele comerciale/malluri (57,7%) si magazinele de cartier (45,4%), buticurile intrunind doar 18,5% din optiunile cumparatorilor.


Cei mai multi respondenti (47,4%) au declarat ca asociaza in foarte mare masura cumparaturile cu necesitatea. Placerea si relaxarea sunt asocieri facute indeosebi de femei, iar stresul a fost mentionat de un numar mai mare de barbati.


Majoritatea orasenilor obisnuieste sa cumpere mai putin si mai scump, dar de calitate, se arata in studiul mentionat.


“Calitatea poate fi interpretata diferit, daca avem in vedere faptul ca cei mai multi dintre respondenti au declarat ca principalul criteriu de care tin cont atunci cand cumpara incaltaminte si imbracaminte este utilitatea, astfel ca afirmatia “mai scump si de calitate” poate exprima cel mai bun raport calitate/ pret pe care tinde sa-l caute majoritatea”, precizeaza Alina Dinca, Quantitative Research Manager la ISRA Center.


Aproximativ o treime din persoanele intervievate au o marca preferata de haine/incaltaminte, majoritatea celor care au afirmat acest lucru fiind persoane tinere, cu varsta intre 15 si 34 de ani, cu un nivel de educatie mediu si peste mediu si cu un venit mediu spre ridicat. Preferintele se indreapta mai mult spre stilul sport, marcile cel mai des mentionate fiind Nike, Adidas si Kenvelo. Facem precizarea ca este vorba doar de branduri favorite, acestea nefiind neaparat si achizitionate.


Tot o treime din respondenti declara ca pe parcursul unui an cumpara doua perechi de pantofi, in timp ce un procentaj mai ridicat dintre cei cu varsta intre 15 si 29 de ani achizitioneaza intre patru si sase perechi. Interesant este faptul ca in timp ce femeile (32%) platesc pentru o pereche de pantofi intre 45 RON si 70 RON, barbatii (37,7%) achizitioneaza articole mai scumpe, de peste 110 RON/ perechea.


Aproape 80% din persoanele intervievate, indiferent de varsta, sex sau statut educational, au afirmat ca daca ar avea mai multi bani ar fi dispusi sa cheltuiasca suplimentar pe haine si incaltaminte, aspect care scoate in evidenta puterea lor limitata de cumparare.

Distributia respondentilor In functie de criteriile de cumparare – % (baza: 1.076 respondenti)

Calitate
Pret
Model
Culoare
Marca
Reduceri de pret
Utilitate
In foarte mare masura
50,7
33,7
40,9
34,8
22,7
40,2
57,3
In mare masura
30,7
33,1
36,4
33,9
22,1
25,2
26,9
In oarecare masura
15,8
26,3
17,0
21,5
27,0
22,2
11,1
In mica masura
0,9
3,0
3,3
6,0
14,4
6,4
1,3
In foarte mica masura
0,9
2,3
0,9
2,9
7,9
3,9
1,0
Nu tin cont
0,9
1,6
1,5
1,9
5,9
2,0
2,4




Sursa: ISRA CENTER MARKETING RESEARCH

Marca de haine preferata (%) (baza: 360 de respondenti)

Nike 20,0

Kenvelo 10,8

Adidas 8,9

House of Art 4,4

Armani 3,9

Tina R 3,6

Dolce&Gabbana 3,1

Steilman 3,9

Reebok 1,9

Puma 1,9

Alte marci 39,0

Sursa: ISRA CENTER MARKETING RESEARCH

Distributia respondentilor In functie de aspectele cu care asociaza cumparaturile – % (baza: 1.076 respondenti)

Etichete: , ,
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News

Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook