Ungaria a anunțat în vara anului 2019 că-şi va construi un port în Trieste, Italia. Cele două țări au fi­nalizat oficial acordul prin care Un­garia a primit drepturi de concesiune asupra unei zone de 300 de metri din orașul respectiv.

Ungaria a plătit Italiei 31 de mili­oane de euro pentru concesionarea zonei

Autoritățile maghiare au plătit Italiei 31 de mili­oane de euro pentru concesionarea zonei pentru o perioadă de 60 de ani. Trebuie menționat că Ungaria îşi dorea de multă vre­me o ieşire la mare cu scopul de a sus­ţine şi creşte activităţile comer­ciale ale companiilor maghiare, conform Hungary Today.

Anterior, autoritățile maghiare au luat în considerare portul sloven Koper. Totuși, proiectul a eşuat în mare parte deoarece aliatul premierului ungar Viktor Orban, Janez Jansa, nu a mai fost reales la conducerea Sloveniei.

Anunțul din 2019 a fost unul istoric. Acesta semnala că Ungaria va avea propria linie de coastă. Documentele au fost finalizate la sfârşitul anului 2020.

Firmele maghiare vor putea folosi portul din 2026

Ministrul maghiar al Afacerilor Externe, Peter Szijjarto, spunea în 2022 că un acord încheiat recent va permite în curând lansarea de investiţii preparatorii. Astfel, firmele maghiare capătă posibilitatea de a folosi partea din portul Trieste pentru activităţile lor de export din 2026.

Conceptul de dezvoltare va duce la crearea unui port capabil să gestioneze 2,5 mili­oa­ne de bunuri pe an, spunea Szijjarto. Acest lucru se va aplica atât pe cale ruti­eră, cât şi ferată.

Cele două țări intenționează să facă din Trieste unul dintre cele mai importante porturi

Prin programul co­mun de dezvoltare, cele două țări intenţionează să facă din Trieste unul dintre cele mai importante porturi din Europa Centrală.

Sursa menționată notează că Unga­ria va dispune de o linie de coastă de 300 de metri, de 32 de hectare de teren în portul Trieste. Contractul de concesiune este pe o perioadă de 60 de ani.

Când a fost încheiat acordul au fost anunțate investiţii în infrastructură de aproape 100 de milioane de euro.

De asemenea, Adria Port, o companie maghiară de stat, se va ocupa de dezvoltarea portului. Peter Tibor Garai, CEO-ul companiei, a oferit mai multe informații.

El a spus că portul ar putea fi deschis pentru business în 2026. La rândul lui, Levente Magyar, ministru adjunct al afacerilor Externe, a dezvăluit recent că discuţiile cu partea italiană privitoare la pregătirea proiectului sunt în curs.

Astfel, lucrările de îndiguire şi dragaj ar putea începe în acest an.