de chitare era in valoare de numai 15-20.000 de euro, inainte sa intram noi pe piata. Daca vroiai sa iti cumperi un instrument de calitate erai obligat sa te duci in strainatate”, precizeaza Andrei.Investitia initiala a fost de 20 de mii de euro, si a constat in prima comanda de chitare a firmei Proguitar SRL, infiintata in aprilie 2003. „I-am contactat pe principalii producatori in domeniu si le-am propus sa-i reprezentam in Romania. Am reusit sa obtinem un contract cu Fender Musical Instruments, numarul unu mondial si o legenda in lumea chitaristilor”, povesteste Andrei. In timp, firma s-a dezvoltat si a incheiat un alt contract important, cu Harman Music Grup, o companie nord-americana care produce echipamente de procesare a sunetului pentru muzicienii profesionisti.In prezent, Proguitar colaboreaza cu magazine din Cluj, Targu Mures, Brasov, Constanta, Braila, Galati si Pitesti. „Suntem in discutii sa ajungem si in Timisoara si Arad. Surprinzator, in Timisoara, care este cel mai deschis oras din Romania, nu exista nici un magazin de instrumente muzicale”, spune Andrei.Proguitar se adreseaza unui segment de piata destul de mic si asta din cauza lipsei de educatie muzicala a poporului roman. Spre deosebire de Statele Unite, unde muzica este studiata in scoala si aproape in fiecare casa exista cel putin un instrument muzical.Poate cea mai mare problema intampinata de Andrei este nevoia pietei pentru o gama cat mai larga de produse. „Chiar daca ai o oferta diversificata, clientul parca vine si iti cere tocmai ce nu ai tu. Si atunci trebuie sa mobilizezi multi bani in stocul de marfa. Tocmai din aceasta cauza, majoritatea magazinelor cu care colaboram vor sa vanda in regim de consignatie. Asta inseamna sa finantam si stocul lor, nu numai pe al nostru”, explica Andrei.Pasul urmator a fost facut in luna august a acestui an, prin deschiderea unui magazin propriu in cadrul magazinului Muzica. Locatia nu este intamplatoare, avand in vedere ca Muzica este un spatiu de vanzare specializat, amplasat in mijlocul Bucurestiului, fiind cunoscut de toata lumea din industria muzicala. Locatia l-a scutit pe Andrei de cheltuielile pentru promovarea spatiului in sine. Totusi, chiria este de cateva ori mai mare decat intr-un Mall modern.Dupa deschiderea magazinului, vanzarile au crescut substantial, numai magazinul aducand vanzari de 300 de milioane de lei pe luna. „Daca anul trecut am avut vanzari de 30 de mii de euro, pana la sfarsitul anului vreau sa vand de 100 de mii de euro”, precizeaza Andrei.In acest moment, firma Proguitar are angajati un contabil, un vanzator, dar si un contract de colaborare cu un specialist in repararea chitarelor. „Lutierul l-am angajat pentru ca am vrut sa ofer o gama cat mai larga de servicii, inclusiv servicii post vanzare, de calitate. (…) Pe viitor, vrem sa nu ne limitam numai la chitare si sa incepem sa importam si alte tipuri de instrumente si accesoriile pentru acestea”, incheie Andrei.

business start
· Investitia minima este de cateva zeci de mii de euro. In cazul Proguitar, a fost de 20.000 de euro, bani care s-au cheltuit pe primul transport de chitare.
· Un magazin propriu poate ridica semnificativ incasarile. Insa, intr-o locatie cum este magazinul Muzica, chiria este intre 60 si 200 de euro pe metru patrat.
· Pe langa un contabil si un vanzator, afacerea are nevoie de un lutier, care sa se ocupe de eventuale defectiuni care pot apare la chitarele vandute sau chiar la cele din stoc.
· Nu ar trebui neglijata publicitatea. Proguitar deocamdata are numai site-ul www.proguitar.ro, dar planuieste ca anul viitor sa investeasca in promovare, 10% din vanzari.

puncte tari / puncte slabe ale afacerii
· Piata instrumentelor muzicale este foarte putin dezvoltata, cu doar cativa jucatori nesemnificativi.
· Proguitar este importator unic al producatorului de chitare Fender, numarul unu mondial si o legenda in lumea chitaristilor.
· Piata are nevoie de o gama cat mai variata de produse, pentru ca de cele mai multe ori clientul parca vine sa ceara exact ceea ce nu ai. Din aceasta cauza multi bani trebuie mobilizati in stocul de marfa.
· In Romania piata instrumentelor muzicale este redusa din cauza lipsei de educatie muzicala. Invatamantul romanesc nu acorda muzicii atentia cuvenita.