Parlamentul şi Consiliul European au în vedere un acord provizoriu privind o viitoare lege care priveşte modul în care bateriile mobile trebuie implementate şi înlocuite cu scopul reducerii deşeurilor.

Acordul acoperă baterii de aproape toate dimensiunile, de la baterii portabile, baterii de pornire, iluminare și aprindere pentru vehicule, baterii pentru mijloace de transport ușoare, baterii pentru vehicule electrice și chiar baterii industriale.

UE schimbă legislația în cazul produselor electronice

Această legislație, dacă va fi aprobată, le va da producătorilor 3 ani și jumătate pentru a-și reface dispozitivele portabile astfel încât utilizatorii să poată scoate și înlocui cu ușurință bateriile.

Bateriile care pot fi înlocuite de către utilizator erau obișnuite pe smartphone-uri, dar în prezent acestea sunt din ce în ce mai rare.

Totuși, telefoanele pliabile ar putea fi o provocare, deoarece acestea dispun adesea de două baterii separate, câte una în fiecare „jumătate” pentru a echilibra spațiul și greutatea. Acestea sunt conectate cu cabluri tip panglică, iar găsirea unui design care să permită accesul ușor al utilizatorilor va fi dificilă. Producătorii vor avea la dispoziție 3 ani și jumătate pentru a se descurca – din nou, dacă și când legislația va fi aprobată de Parlamentul și Consiliul UE.

Ce vor trebui să facă producătorii?

Fiecare baterie va trebui să poarte etichete și coduri QR care să conțină informații privind capacitatea, performanța, durabilitatea, compoziția chimică și un simbol de „colectare separată”. De asemenea, bateriile vor avea pașapoarte digitale cu informații despre modelul general al bateriei, precum și despre fiecare baterie în parte.

Acest acord a fost puternic determinat de preocupările legate de mediu. Planul stabilește niveluri minime de materiale reciclate pentru baterii: 16% pentru cobalt, 85% pentru plumb, 6% pentru litiu și 6% pentru nichel.

Pentru a alimenta procesul de reciclare, UE va solicita ca bateriile vechi să fie colectate: cel puțin 45% din bateriile vechi trebuie să fie colectate (gratuit) până în 2023, 63% până în 2027 și 73% până în 2030 pentru bateriile portabile. Pentru bateriile LMT, cifrele sunt de 51% până în 2028 și 61% până în 2031.

De fapt, toate celelalte baterii, inclusiv cele pentru vehicule electrice și industriale, trebuie colectate fără costuri pentru consumator, indiferent de marcă, origine și stare. De asemenea, producătorii care își vând produsele în UE vor fi obligați să elaboreze o politică de diligență pentru a „aborda riscurile sociale și de mediu legate de aprovizionarea, prelucrarea și comercializarea materiilor prime și a materiilor prime secundare”.