Oficialii de la Kiev au precizat că noile taxe, care se adaugă taxelor vamale normale de 10% pentru importuri, vor afecta doar autoturismele echipate cu motoare cu o capacitate de 1.000 până la 2.200 de centimetri cubi. Noile taxe vor intra în vigoare în 30 de zile şi vor rămâne în vigoare timp de trei ani.

‘Din cauza creşterii volumului importurilor de autoturisme şi a condiţiilor sub care au loc aceste importuri, producătorii locali au fost înlăturaţi de pe piaţa domestică’, se arată într-un comunicat de presă al guvernului de la Kiev.

Comisia guvernamentală pentru comerţ internaţional susţine că între 2008 şi 2010 producţia locală de autoturisme a scăzut cu 79% şi cei trei producători locali s-au plâns de acest lucru. Firma ucraineană ZAZ produce, printre altele, versiuni ale modelelor Chevrolet Aveo şi Chery A13, în timp ce alte firme asamblează autoturisme Lada, Hyundai şi Skoda.

Decizia va afecta şi mai mult reputaţia Ucrainei de ‘elev problemă’ în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC), la care Ucraina a aderat în 2008. Japonia, Uniunea Europeană, Coreea de Sud şi Turcia şi-au exprimat anterior îngrijorările despre posibilitatea ca Ucraina să majoreze taxele vamale pentru importurile de autoturisme.

Potrivit prevederilor OMC, ţările membre pot introduce restricţii de urgenţă la importuri pentru a evita ca o anumită industrie să fie afectată de un val de importuri. Cu toate acestea, potrivit Japoniei, importurile de autoturisme ale Ucrainei au scăzut între 2008 şi 2010.

Conform cifrelor prezentate de Asociaţia producătorilor de automobile din Ucraina, Ukravtoprom, anul trecut consumatorii ucraineni au cumpărat 237.602 de autoturisme noi, dintre care 204.957 de unităţi, în valoare de 3,247 miliarde de dolari, au fost importate. Primii trei exportatori de autoturisme în Ucraina au fost Rusia, Germania şi Japonia.

De asemenea, în 2012 deficitul balanţei comerciale a Ucrainei a crescut până la 15,8 miliarde de dolari , de la 14,2 miliarde de dolari în 2011. Exporturile Ucrainei sunt dominate de materii prime tradiţionale (produse chimice, cereale, metale şi minereuri) care sunt vulnerabile la evoluţiile cererii mondiale.

SURSA: Agerpres