Termenul de tuning s-ar traduce literar prin reglaj de finete. In domeniul automobilelor de aici s-a pornit, de la o imbunatatire a performantelor prin efectuarea de reglaje ale motoarelor, pentru a se ajunge in prezent la o adevarata industrie. Practic, aproape orice element al unui automobil de serie isi poate gasi un corespondent produs de aceasta industrie.
Daca in Occident dezvoltarea pietei de tuning a condus la aparitia unor firme specializate, in Romania se fac primii pasi in acest domeniu. Este foarte normal, daca tinem cont ca industria auto din Europa de Vest este in topul mondial. Iar nisa de piata a fost creata de clientii care isi doreau o masina personalizata, creata dupa gustul lor. Cunostintele consumatorului autohton sunt extrem de vagi in acest domeniu, marea majoritate considerand ca totul se rezuma la cresterea puterii motorului. „La noi in tara cultura clientilor in domeniu este extrem de saraca, spre de deosebire de tarile dezvoltate, unde exista o categorie de clienti bine definita, care stiu exact ce vor”, declara Andrei Craciun, actionar la C&C Tuning, prima firma care a avut curajul sa ocupe aceasta nisa de piata in Romania. In realitate, majorarea semnificativa a puterii este ultima operatiune care se efectueaza, dupa ce s-a asigurat o imbunatatire a manevrabilitatii unui autoturism si, nu in ultimul rand, al esteticii acestuia. Aproape pentru orice model de autoturism exista o gama variata de elemente care ii modifica radical performantele.
Firmele de specialitate creeaza pentru fiecare model kituri de caroserie si motorizare care tin cont de caracteristicile constructive ale acestuia. Daca orice mare producator de autovehicule urmareste minimizarea costurilor de productie pentru a obtine cel mai bun raport pret-calitate, la tuning calitatea primeaza, clientii fiind dispusi sa plateasca pentru aceasta. De exemplu, numai pentru janta unei roti, pretul poate creste de la 170 la 1.130 marci germane, la care se adauga si anvelopa. Marci foarte cunoscute de jenti sunt OZ Racing, Momo si ATS. Chiar si marii producatori apeleaza la aceste marci pentru dotarea masinilor din varful gamei comercializate, aplicandu-si sigla proprie alaturi de cea a fabricantului.
Interventiile asupra elementelor de caroserie au dublu rol, de creare a unui aspect sportiv al automobilului dar si functional. Kiturile aerodinamice sunt compuse din spoilere, praguri, eleroane, grile, oglinzi retrovizoare, faruri si stopuri. Fiecare element are un rol bine definit pentru a imbunatati stabilitatea la viteze mari.
„Majorarea puterii motorului trebuie facuta simultan cu, cresterea sigurantei pe sosea, daca nu precedata de aceasta”, atrage atentia Andrei Craciun. Pentru a se obtine un comportament mai bun in viraje se schimba suspensia initiala cu una sport, mai tare si se coboara centrul de greutate al masinii. Se monteaza scaune noi, cu suporti laterali pentru cele doua locuri din fata ale masinii. De la seturile „ieftine” de arcuri si amortizoare se merge pana la cele reglabile sau chiar autoreglabile in inaltime si duritate. Sistemul de franare este si el imbunatatit, utilizandu-se placute si discuri de frana mai rezistente. Pentru cresterea eficientii sistemului de franare se impune schimbarea acestuia cu unul mai eficient, care sa faca fata solicitarilor impuse de un motor cu o putere mult mai mare.
In tara nu se pot efectua deocamdata modificari radicale de motorizare, neexistand ateliere acreditate pentru montarea de kituri speciale de motorizare. „Totusi se obtin castiguri de putere de pana la 50 CP doar prin schimbarea unor elemente de admisie si evacuare: filtrul de aer, galeriile de evacuare a gazelor, esapamentul masinii, inclusiv catalizatorul, bujiile”, afirma Andrei Craciun. Un tuning reusit poate dubla valoarea initiala a automobilului, ceea ce poate face investitia profitabila. Modelele preferate pentru a fi modificate sunt VW, BMW, Renault, Mercedes. Din productia interna sunt vizate Dacia Nova si Daewoo Cielo.    

Preturile catorva elemente uzuale de tuning

Jenti aliaj    170 DM
Spoilere        300 DM
Oglinzi retrovizoare        400 DM
Eleron        230 DM
Praguri        200 DM
Scaune        450 DM
Volan        1.500.000 lei
Schimbator viteze        800.000 lei
Set suspensie        750 DM
Toba esapament        4.500.000 lei
Set stopuri (Golf)        330 DM
Preturile sunt cele minimale, neexistand practic o limita superioara. Astfel se poate ajunge in situatia in care valoarea masinii rezultate dupa o astfel de operatie completa sa creasca de cateva ori. Placerea consta in a conduce un Golf cu performante mai mari decat un Porsche de serie.