Vrem sa incurajam vanzarile prin Internet si venim cu facilitati de pret si cu premii constand in gratuitati la Amsterdam”, spune Alexandru Dobrescu, director KLM Romania.
Agentii de ticketing (bilete de avion) apreciaza cresterea cererii cu 30 – 40% fata de ianuarie trecut. Un record pentru o „luna de obicei moarta pentru turism”, crede Ionel Panfil, de la Paralela 45. In Iasi, operatorii sustin ca s-a mers cu 70% peste media obisnuita a acestei perioade. „Cel mai bine am vandut biletele atractive ca pret”, spune Florin Barhalescu, director general Icar Tour Iasi.
Desi traficul la nivelul intregii frontiere a scazut in ianuarie cu 20% fata de aceeasi perioada a anului trecut, nu acelasi lucru se poate spune despre traficul prin frontierele care asigura legatura cu zona devenita fara viza. Din 358.000 de romani care au iesit din tara, aproape jumatate au plecat spre tarile fara viza, arata datele Inspectoratului General al Politiei de Frontiera (IGPF).
Se pleaca mult spre Italia, Spania, Portugalia, in cautare de munca. „Romanul nu a inteles ca dreptul obtinut nu este pentru munca”, spune capitan Ionela Roman, de la IGPF. Destinatiile cosmopolite, Paris, Amsterdam, Roma isi au clientii lor. Pe langa noduri de legatura pentru Schengen (Frankfurt, Schiphol – Olanda), aeroporturile din tarile din afara spatiului unic devin puncte de legatura. „Avem pasageri care zboara la Londra in scop turistic sau de afaceri si, de acolo, profita de ocazie pentru a da o fuga la Paris, Bruxelles sau alte destinatii fara viza”, spune Corina Constantinescu, director British Airways Romania. Cea mai mare problema la trecere pare voucherul de cazare: „Am avut pasageri intorsi pentru ca nu aveau voucher de cazare. La inceput, aceasta a fost o conditie pentru Grecia, Spania, Italia, dar, pe zi ce trece, mai apare cate o tara”, spune un operator din turism. Cifrele oficiale IGPF arata ca nu s-a permis iesirea din tara unui numar de 33.000 de persoane, cele mai multe la granita cu Ungaria (28.000). Autoritatile tarilor gazda, in special grecii, au trimis acasa 400 de persoane. Din 32.000 de calatori aerieni, 800 nu au primit OK-ul la aeroport.
In piata auto, o mare problema vine din partea societatilor care fac transport mascat. „Firmele de autocare, ce au curse regulate de ani de zile, se confrunta cu concurenta neloiala facuta de transportatorii ocazionali. Practic, oricine are acum un microbuz face transport international de calatori. Nu inteleg cum e posibil acest lucru, din moment ce chiar si pentru cursele ocazionale este nevoie de autorizatie”, declara Catalin Panaitescu-Basgan, directorul executiv al firmei de transport Double T.
De putin timp, Portugalia a devenit o ruta tentanta pentru transportatori. Acestia s-au grabit sa obtina autorizatiile necesare pentru a putea duce calatori dupa ce autoritatile portugheze au anuntat ca cei care sunt in cautarea unui loc de munca in aceasta zona nu vor intampina nici un fel de restrictii la vama.
Nu acelasi lucru se intampla pe relatia Italia. „Ne-a scazut dramatic fluxul de calatori pe aceasta ruta, din simplul motiv ca, la punctul de frontiera Trieste, unora dintre pasageri li se refuza intrarea in Italia, chiar daca indeplinesc toate conditiile cerute de vamesi (inclusiv voucherele de cazare). Sub amenintarea ca numele lor vor fi introduse in calculator si vor primi interdictie in spatiul Schengen, ei sunt obligati sa semneze un formular prin care recunosc ca nu au toate documentele in regula.”
Chiar si cu aceste probleme, transportatorii rutieri si-au dublat incasarile dupa ridicarea vizelor.
CFR nu a monitorizat inca vanzarile, dar biletele internationale se gasesc numai cu rezervare de doua-trei saptamani in avans. Pretul la vagonul de dormit este apropiat, pe anumite destinatii (Milano), celui la autocar, ceea ce a dus la cresterea cererii (pana la 75%, conform unor estimari din piata).