Membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) au decis marţi să sancţioneze România TV cu amendă de 10.000 de lei şi Digi 24 cu somaţie publică pentru abateri de la legislaţia audiovizualului în relatări despre cazul Caracal. CNA a stabilit că România TV şi Digi 24 au încălcat prevederi conform cărora furnizorii de servicii media audiovizuale nu pot difuza imagini care exploatează sau scot în evidenţă traumele ori traumatismele unei persoane, fac excepţie cazurile umanitare, pentru difuzarea cărora este necesar acordul persoanei în cauză sau al familiei; orice persoană are dreptul la respectarea intimităţii în momente dificile, cum ar fi o pierdere ireparabilă sau o nenorocire.

CNA a mai decis că, în plus, România TV nu a respectat prevederi potrivit cărora este interzisă difuzarea de imagini care prezintă interioare ale unui spaţiu privat, fără acordul scris al celui care îl ocupă în mod legal.

Înainte de a se vota sancţiunile, unii membri ai CNA şi-au expus punctul de vedere.

Preşedintele CNA, Monica Gubernat, a spus că au fost difuzate imagini cu impact emoţional cu familia Luizei Melencu, însă, pe de altă parte, dacă nu ar fi existat presa, nu s-ar fi ştiut despre acest caz.

Gabriel Tufeanu, membru în CNA, consideră „de neconceput” că în şedinţa din 20 august CNA a sancţionat cu somaţie publică mai multe posturi de televiziune pentru modul în care au reflectat tragedia de la Caracal. „Am propus amenzi de 200.000 de lei şi de 100.000 de lei (…) pe acea năpustire asupra familiei, când au aflat de moartea fetei şi de felul în care a murit”, a declarat Tufeanu.

Un alt membru CNA, Alexandru Kocsis-Cristea, a afirmat că erau necesare nişte amenzi mai mari pentru „a trage un semnal de alarmă”, dar a menţionat că nu ar vrea „o dublă măsură” aplicată posturilor. „La şedinţa de data trecută unii radiodifuzori s-au strecurat cu somaţie pe aproximativ aceleaşi abateri. (…) Dacă au scăpat cu somaţie, nu aş vrea să fac o nedreptate celorlalţi, abaterile au fost aproximativ aceleaşi”, a precizat el.

În cazul Realitatea TV şi Kanal D, niciuna dintre propunerile de sancţionare legate de relatări făcute în cazul Caracal nu a întrunit suficiente voturi pentru a fi adoptată.

În şedinţa din 20 august, CNA a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcţiile de specialitate pentru modul în care radiodifuzorii au reflectat tragedia de la Caracal. Consiliul a decis sancţionarea cu somaţie publică a posturilor Antena 3, B1 TV, TVR 1, TVR Craiova, Antena 1 şi Prima TV. În cazul România TV, Digi 24, Realitatea TV şi Kanal D niciuna dintre propunerile formulate nu a întrunit suficiente voturi pentru a fi adoptată, iar votul s-a reluat în şedinţa CNA de marţea aceasta.

Te-ar putea interesa și: