Costul vieţii este cea mai mare preocupare a Generației Z și Generației Y

În mai 2023, a fost publicată cea de-a 12-a ediţie a studiului global al Deloitte asupra populaţiei care aparține Generației Z (oamenii născuți între 1995 – 2004) şi Milenialilor sau Generația Y (oamenii născuți între 1983 – 1994). În acest an, studiul respectiv a fost realizat pe un eşantion de 22.000 de tineri din 44 de state diferite din America de Nord până în Europa de Vest, Europa de Est, Africa și Asia-Pacific.

„Ultimii ani au lăsat multe urme: o criză a costului de trai declanşat de cea mai mare inflaţie din ultimii 40 de ani, cel mai mare război terestru din Europa din anii 1940, ascensiunea provocărilor legate de sănătatea mintală şi burnoutul şi o creştere a problemelor psihice generate de lipsa prevenţiei, printre altele. Acestea sunt lucrurile care apasă greu pe umerii Gen Z şi Milenialilor”, se arată în deschiderea studiului Deloitte.

Cea mai mare preocupare pentru ambele generaţii este costul vieţii. Procentul celor din Generația Z care resimt acest lucru a crescut semnificativ faţă de ediţia precedentă. Mai exact, în prezent, pentru 35% din oamenii care aparțin Generației Z costul vieții este preocuparea numărul 1.

„Jumătate dintre Gen Z şi Mileniali trăiesc de la un salariu la altul. Mai departe, Gen Z şi Milenialii răspund la această situaţie prin luarea unor noi joburi, prin amânarea unor decizii majore cum ar fi achiziţia unei case sau întemeierea unei familii şi adoptă comportamente ţintite către economisirea banilor cum ar fi cumpărarea de haine second-hand sau renunţarea la maşină”, scrie în acel studiu.

Nemulţumirea legată de salariu îi determină pe cei din Generația Z să își schimbe des locul de muncă

Potrivit sursei citate anterior, nemulţumirea legată de salariu este principalul factor care îi determină pe cei din Generația Z să își schimbe des locul de muncă, lipsa banilor fiind şi motivul pentru care mulţi tineri își iau al doilea job. În acest an, circa 46% dintre tinerii care aparțin Generației Z şi 37% dintre adulții care aparțin Generației Y şi-au mai luat un job, part-time sau full-time, adică cu 3% mai mulți, respectiv 4%, faţă de anul trecut.

Când vine vorba, însă, de angajarea în decizii majore, precum căsătoria, lucrurile stau complet diferite. 56% dintre tinerii care aparțin Generației Z cred că le va fi aproape imposibil să ceară o mărire de salariu, în timp ce 50% dintre ei spun că întemeierea unei familii va deveni ori imposibilă, ori foarte dificilă. În cazul achiziţiei unei case, procentul celor care aproape exclud o astfel de idee se ridică la 61%.

Dincolo de această fragilitate financiară indusă în ultimul an, perioada care a coincis cu criza sanitară a produs o altă schimbare majoră. Mai exact, în 2023, 77% dintre angajaţii Generației Z lucrează în medii hibride sau remote și şi-ar da demisia dacă angajatorul le-ar cere să revină la un program la birou, full-time, deoarece ei pot face economii lucrând de acasă, un aspect extrem de important în contextul creşterii costurilor de viaţă.