„Toți mă întreabă: «Dom’le, cârnați, înghețată, hot dog?» Și eu zic, dom’le e Recicleta, e hârtie, se reciclează”, explică Alexandru Antonian, deocamdată singurul angajat din proiect. Din septembrie 2009, el a colectat pe cargo-bicicletă aproximativ 45 de tone de hârtie reciclabilă.

Biciclistul are 36 de ani, are cinci copii, patru băieți și o fată. Este un tip la 1,70 metri, brunet, poartă o geacă de piele peste care are pusă vesta de la Recicleta. Spune, râzând, că are și un câine și se uită complice spre Cristina (coordonatoarea proiectului). A ajuns să muncească la ViitorPlus în acest program social, după ce a lucrat, mai mult fără carte de muncă, pe șantier, într-un supermarket și ca bodyguard. În ultimul an și jumătate de când este la ViitorPlus, viața lui profesională a luat o altă turnură. Deși a fost mai greu la început, acum s-a obișnuit cu un regulament, cu comenzi precise, știe deja zona pe care o acoperă, se simte că s-a responsabilizat foarte mult.

„M-a încântat ideea proiectului, de protecție a mediului, cât mai mulți ar trebui să facă asta”, spune omul care contribuie zilnic la procesul de reciclare a hârtiei în Capitală. Copiii lui au vârste cuprinse între 2 ani și 5 luni și 8 ani și jumătate și încă nu îi poate învăța despre mediu, dar, mai în glumă, mai în serios, vin cu propuneri pentru tatăl lor: „Tati, azi merg eu cu bicicleta și tu te duci în locul meu la școală”. Angajarea în proiect a mai rotunjit veniturile familiei: „Să mă descurc nu, dar ca mulți din țara asta, cum e cu criza asta, supraviețuiești, merge. Nu e nici un salariu prea mare, dar nici prea mic, e o sumă totuși.”

În ultima perioadă, după cum spune și Cristina Pașcanu, coordonatoarea proiectului, Alexandru a devenit mult mai independent și, în afară de faptul că îi raportează problemele cu care se confruntă, el își gestionează singur traseul. Practic, timp de opt ore pe zi, în afară de sâmbăta și duminica, el merge pe „cargo-bicicletă” și ridică hârtia de reciclat de la firmele din zona Calea Floreasca, Dorobanți, Aviatorilor, Aviației, Calea Victoriei și Primăverii.

Selectat în urma unui parteneriat

Alexandru Antonian a fost selectat pentru a lucra în „Recicleta” dintre părinții fără loc de muncă, beneficari ai unui proiect derulat de organizația SOS Satele Copiilor România, partener al ViitorPlus. Potrivit Adinei Burlacu, coordonatoarea Centrului de Consiliere și Sprijin pentru Copii și Părinți, scopul organizației este prevenirea separării copiilor de părinți, ajutând familiile de pe raza sectorului 1 aflate în dificultate, cu probleme sociale, cu mulți copii, prin servicii de asistență socială, ajutor din partea unui psiholog și doi asistenți sociali și prin servicii conexe alături de parteneri. Pe de-o parte, organizația acordă servicii de îngrijire de tip rezidențial copiilor care nu mai sunt, din diverse motive, în îngrijirea părinților. Pe de altă parte, angajații Centrului încearcă să prevină situațiile dificile pentru copii, cât timp ei sunt încă în familie. Baza fondurilor SOS este asigurată de organizația-mamă, SOS Kinderdorf International, cu sediul în Viena, dar conducerea organizației se străduiește să strângă fonduri din ce în ce mai mult la nivel local.

Parteneriatul cu ViitorPlus a fost o ocazie potrivită pentru SOS Satele Copiilor de a-și diversifica serviciile oferite celor aproximativ șaptezeci de familii asistate anual. Proiectul a fost prezentat tăticilor care nu aveau un loc de muncă, dintre care au fost selectați zece. A urmat o sesiune de training pentru a se obișnui cu drumul, cu traficul din București, pentru a învăța regulile de circulație și au făcut probe practice cu jaloane, ceea ce nu a fost tocmai ușor. După o perioadă de trei săptămâni de antrenament au rămas „în cursă” doar trei persoane, iar în faza finală, doar Alexandru.

Cele trei cargo-biciclete din proiectul Recicleta au fost achiziționate la mâna a doua din Franța, cu 5000 de euro, în condițiile în care una nouă costă între 4000 și 7000 de euro. Deși inițial a părut o investiție bună, mentenanța presupune acum noi costuri.

120 de donatori

În proiectul Recicleta sunt implicate în prezent 120 de firme care solicita constant serviciile ViitorPlus. Zona deservită a fost aleasă în urma unui studiu de piața din care a reieșit că aici este un „bazin” semnificativ de potențiali clienți, respectiv 4000 de firme. „Sunt puține firme în proiect, comparativ cu ce potențial are piața. Într-un an și jumătate de proiect, aș putea spune că din punct de vedere financiar încă nu ne-am acoperit investiția inițială. Anul acesta avem obiective să acoperim investiția inițială și până în 2012 să ajungem la un break-even”, spune Cristina Pașcanu.

Proiectul a salvat de la groapa de gunoi aproximativ 45 de tone de hârtie. Suma încasată din vânzarea acesteia este una din sursele de venit din program. Altă resursă financiară este obținută din contribuția pe care firmele o plătesc, respectiv 5 lei. ViitorPlus pune la dispoziția companiilor recipiente etalon de 25 de kilograme, iar când acestea sunt pline, îl cheamă pe Alexandru să le transporte și să le depoziteze. O altă sursă financiară o reprezintă sumele plătite pentru publicitatea pe remorca cargo-bicicletei. Când se strânge o cantitate mai mare de hârtie, remorca este ridicată de firma CamiComexim Srl, colaborator în proiect, care o balotează și o trimite mai departe la reciclat, fie în țară la fabricile de hârtie, fie în afara țării.

Pentru a ajunge la firme a avut loc o campanie door-to-door de promovare a proiectului în zonă. S-a lucrat cu mulți voluntari, care duceau materiale de prezentare ale proiectului la firme. Campania a vizat 200 de firme și rata de răspuns a fost de 20%. Pe viitor, managerii proiectului își doresc să extindă zona de colectare, să crească numărul de bicicliști și să coopteze cât mai multe firme donatoare.

Notă:
Studiul de caz „Recicleta” face parte din colecţia de bune practici promovate de prima comunitate de practică pentru dezvoltare durabilă din România. Comunitatedurabila.ro reuneşte experţi şi manageri de proiecte din domenii diverse, cu toţii interesaţi să dezvolte profilul durabil al proiectelor pe care le conduc.

Comunitatea este un rezultat al proiectului „Parteneriat pentru dezvoltare durabila” co-finanţat de Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 ”Investeşte în oameni!” iniţiat de Asociaţia Salvaţi Dunărea şi Delta în parteneriat cu ActiveWatch şi implementat cu sprijinul Centrului pentru Politici Durabile Ecopolis.