plenul Senatului, principalele modificari aduse actului normativ fiind eliminarea sistemului de calcul pro-rata temporis si inlocuirea cu un mecanism mult mai simplu. Totusi, imbunatatirile aduse de senatori legislatiei fiscale propuse de ministrul Finantelor Publice nu vor reusi sa fie puse in practica pana la data de 1 mai 2005, moment in care vor intra in vigoare prevederile ordonantei. Si asta pentru ca abia in prima saptamana dupa 1 mai actul normativ va intra in dezbatere la Comisia de Buget-Finante din Camera Deputatilor. „In aceasta saptamana modificarile Codului fiscal sint aprobate in plenul Senatului, iar dupa Sarbatorile de Pasti vor ajunge la Comisie“, a declarat Mihai Tanasescu, presedintele Comisiei de Buget-Finante din Camera Deputatilor.In prezent, mediul de afaceri si toate institutiile implicate in aplicarea noilor majorari de impozite, respectiv banci, societati de valori mobiliare, notari, sunt martorii unor schimbari legislative de la saptamana la saptamana. Daca initial actorii implicati in aceasta comedie fiscala au reusit sa convinga regizorii amanarea desfasurarii premierei cu o luna, de la 1 aprilie la 1 mai, situatia actuala arata, pentru moment, o si mai mare incertitudine. Ca urmare, chiar daca Mihai Tanasescu declara ca va sustine modificarile Senatului, pana la momentul promulgarii actului normativ piata bancara si cea de capital vor aplica de la 1 mai un sistem cu care nu au fost de acord. „Bineinteles ca vom pastra modificarile Senatului pentru ca presupun un mecanism mult mai simplu de calcul. Complicata va fi perioada intre 1 mai si momentul promulgarii actului normativ cand se va aplica ordonanta“, a afirmat Tanasescu. Conform acestuia, pentru a rezolva situatia, Guvernul ar trebui sa aprobe o ordonanta prin care sa prelungeasca termenul pana la 1 iunie 2005.In sedinta din aceasta saptamana a Executivului, Ministerul Finantelor Publice are ultima sansa de a veni totusi in sprijinul actorilor implicati, prin prezentarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei. „Este absolut sigur ca vom gasi o solutie si saptamana aceasta vom decide: ori vom amana termenul de aplicare, ori prezentam normele pentru a putea fi aplicata ordonanta. Probabil va fi amanat termenul de aplicare“, a declarat Dan Marinescu, consilier al ministrului-finantelor publice.In plan practic, situatia va fi destul de complicata, chiar in eventualitatea aprobarii normelor metodologice. Astfel, in cazul in care Legea de aprobare a Ordonantei de Urgenta de modificare a Codului Fiscal va intra in vigoare la data de 28 mai 2005, in intervalul 1-28 mai vor fi valabile prevederile ordonantei, respectiv calculul pro-ratei temporis. In cazul expirarii unui depozit la termen in data de 6 mai, veniturile obtinute din dobanda in perioada dintre momentul crearii depozitului si 1 mai vor fi impozitate cu 1%, iar cele obtinute din dobanda in intervalul 1 mai – 6 mai vor fi impozitate cu 10%. Conform normelor metodologice, impozitul de 1% se va aplica la suma rezultata din inmultirea intre venitul mediu din dobanda cu numarul de zile de la data constituirii depozitului pana la data de 1 mai 2005. Impozitul de 10% se va aplica la suma rezultata din inmultirea dintre venitul mediu din dobanda pe zi cu numarul de zile de la data de 1 mai 2005 pana la data expirarii depozitului.Tot conform ordonantei de modificare a Codului fiscal, in cazul instrainarii unui titlu de valoare intr-o perioada mai mica de 365 de zile de la data dobandirii va fi aplicata pro-rata temporis. Normele metodologice lamuresc modalitatea determinarii bazei impozabile. Astfel, pentru o actiune achizitionata inainte de 1 mai 2005 si vanduta pana la 31 decembrie 2005 impozitul aplicat castigului din tranzactionare va fi de 10% si de 1% pentru castigurile din tranzactiile desfasurate inainte de 1 mai 2005. Venitul net mediu pe zi se va obtine din impartirea venitului net determinat pe fiecare tip de titlu de valoare la numarul de zile de detinere, iar suma la care se va aplica, dupa caz, impozitul va fi venitul net mediu pe zi inmultit cu numarul de zile din fiecare perioada.In capcana schimbarilor de la o saptamana la alta sau chiar de la o zi la alta au cazut o gama larga de personaje. De la tehnicieni fiscali, la bancheri, brokeri, opinia publica pana la ziaristi, toti au fost extrem de atenti la schimbarile legislative propuse de noul guvern. De la stiri si comentarii pana la planuri de afaceri pe termen mediu sau lung, totul a fost in zadar. Timp de doua luni, autoritatile romane nu au stiut decat sa amane termene, sa anunte peste noapte majorari de impozite, ba mai mult, ministrul Finantelor foloseste tehnici de jurnalism si anunta prin surse introduceri de impozite. Toti am fost spectatorii unor scenete de comedie fiscala care, spre disperarea multora, nu s-au finalizat inca. Vom reveni dupa Sarbatorile de Pasti si o vom lua de la capat: se aplica sau nu pro-rata temporis?

Soarta impozitelor inainte si dupa Pasti

Posibile decizii in sedinta Guvernului din Saptamana Mare
• Guvernul decide amanarea termenului de aplicare a majorarilor de impozite pentru castigurile din dobanzi, tranzactii mobiliare si imobiliare
• Guvernul decide aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a prevederilor ordonantei de modificare a Codului fiscal.
Ce ne asteapta dupa Pasti
• Mentinerea impozitelor la nivelul din 2004
• Aplicarea pro-ratei temporis pe o perioada necunoscuta, respectiv pana la promulgarea Legii.