din nasul telenovelelor. Pentru ca daca ne uitam afara, acolo unde s-a nascut si se intampla televiziunea adevarata observam ca sitcomul este viitorul, nu telenovela!” – astfel explica scenaristul Misu Marinescu nasterea mai multor seriale de comedie autohtone. Misu Marinescu scrie pentru doua sitcom-uri de la Prima TV: „Pitici si tatici”, „Trazniti in NATO” si pentru pastila TV „Tilica, steluta de cinema”. Toamna 2003 este primul sezon in care se prefigureaza o concurenta pe zona asa numitelor sitcom-uri romanesti (seriale de comedie). In afara productiilor de pe Prima TV si a veteranului „La bloc” (Pro TV) pe piata au mai intrat „Casatorie de proba” (Acasa TV), „Ultimul stinge lumina” (TV Romania 1) si mult trambitatul sitcom (asteptat ca „pomul laudat”) al lui Florin Calinescu „Chestiunea zilei”. Chiar daca are un spatiu privilegiat (vineri si sambata seara), serialul lui Calinescu nu a reusit decat o audienta de 4,5% in mediul urban. Cu exceptia sitcomului „La bloc”, productiile romanesti au inregistrat audiente modeste. Este firesc, daca tinem cont de faptul ca „moda” este abia la inceput. Multe stangacii, poante fortate, destule aluzii cu tenta sexuala (nejustificate), actorii care nu inteleg ce joaca, mijloace sarace. Pe scurt, intentii remarcabile, dar realizari care dau senzatia de improvizatie.”Pro TV si Acasa au decis sa promoveze sitcomul romanesc dupa o perioada in care productia autohtona de acest gen a lipsit cu desavarsire”, spune Anca Budinschi, director executiv Pro TV. Serialul „La bloc” a fost pregatit cu doi ani inainte de lansare. Scenaristii au citit carti scrise de autorii serialelor „Seinfeld” si „Familia Bundy” si, spune Anca Budinschi, „au aplicat tehnica la realitatile noastre cu potential de umor de situatie”. Budinschi crede ca piata este saturata de umorul de limbaj si de aceea cele trei sitcomuri difuzate de grupul Pro sunt bazate pe situatii hazlii.O singura echipa lucreaza pentru toate productiile de gen lansate de Prima TV. „Umorul se dovedeste a fi in fruntea audientelor din televiziune (din pacate, alaturi de productii lacrimofage din „generatia Lazarov”), spune Misu Marinescu. Cele trei seriale vin sa intareasca pe Prima TV (cu rezultate modeste in audienta) capitolul umor, sustinut pana acum doar de carcotasi.In opinia lui Titi Dinca, director de programe TV Romania 1, serialul „Ultimul stinge lumina” incearca „sa evite optimismul grosier, care s-a instaurat intrucatva pe piata media din Romania, situandu-se in zona cultivarii unui umor de bun gust cu incontestabile componente morale.” Desi este nou ca gen de programe, sitcomul de pe Romania 1 nu a reusit sa atraga un public tanar, ci dimpotriva sondajele arata ca predomina telespectatorii cu varste de peste 55 de ani.Dincolo de caracterul original al serialelor de comedie, costurile de productie sunt motive pentru dezvoltarea acestor proiecte. In functie de complexitatea fiecarui episod, la Prima TV, de exemplu, costurile variaza intre 5.000 si 10.000 de dolari. Productia unui episod „Ultimul stinge lumina” se ridica la aproximativ 160 de milioane de lei (5.000 de dolari). Sumele sunt incomparabile cu bugetele (de milioane de dolari) alocate pentru un episod de serial american de comedie.
Femeile prefera „Casatorie de proba”
Cele 29 de episoade ale serialului difuzat de Acasa TV au avut o audienta medie de 427 de mii de telespectatori pe minut in mediul urban. Doua treimi din telespectatorii serialului au fost femei. Sitcomul a fost vazut in cea mai mare parte de persoane cu varste de peste 55 de ani (38% din totalul telespectatorilor). Peste jumatate din telespectatori au avut studii medii (55%). Dupa venit, predomina persoanele cu venituri medii (39%) si mici (33%).
„Trasnitii” stau bine la venituri mari
„Comandoul trasnit” de la Prima TV a reusit sa atraga in cele opt episoade o medie de 264 de mii de telespectatori pe minut in mediul urban. Putin peste jumatate au fost barbati. Segmentul de varsta cu cea mai mare reprezentare a fost cel cuprins intre 35 si 54 de ani (35%). Aproape 58% din telespectatori au studii liceale, iar 40% au venituri medii. Este serialul cu cea mai buna reprezentare din segmentul persoanelor cu venituri mari (aproape 31%).
„Piticii” sunt urmariti de mamici
Serialul de la Prima TV sta ceva mai bine decat „Trasniti in NATO”: o medie de 289 de mii de telespectatori pe minut, in mediul urban, pe zece episoade. Varful de audienta a fost 422 de mii de telespectatori pe minut. Paradoxal, nu taticii s-au uitat la serial, ci mamicile (53% femei). Grupa de varsta predominanta a fost 35 – 54 de ani.
Doar prima „chestiune” a avut succes
Sitcomul regizat de Florin Calinescu a avut o audienta mult sub media postului in prime time: 501 mii de telespectatori pe minut in mediul urban, in medie pe primele 11 episoade (4,5% rating). Primul episod a fost cel mai urmarit: 620 de mii de telespectatori pe minut (5,6% rating). Balanta barbati-femei este echilibrata. Serialul are cea mai buna reprezentare in categoria celor cu studii superioare (16%), dar predomina cei cu studii medii.
Cei mai batrani „sting lumina”
Serialul „Ultimul stinge lumina”, de pe TV Romania 1, are cel mai batran public. Aproape 56% din telespectatori au peste 55 de ani. Situatia este deplorabila la publicul tanar: doar 1,3% au intre 13 si 17 ani si 3,1% intre 18 si 24 de ani. Serialul are cea mai mare reprezentare la persoanele cu venituri mici (46%). Doar o zecime au venituri mari. Sitcomul a avut in sase episoade o audienta medie in mediul urban de 644 de mii de telespectatori pe minut.
Tilica e tare pe studii medii
In cinci editii, „Tilica, steluta de cinema” a avut o audienta medie de 327 de mii de telespectatori. Steaua lui Tilica bate celelalte sitcomuri de pe Prima TV. El are cea mai buna reprezentare dintre toate sitcomurile romanesti pe segmentul de public cu studii medii (65%). Foarte putine persoane cu studii primare il prefera pe Tilica (19%).
„La bloc” este serialul momentului
Dupa 25 de episoade in cel de-al patrulea sezon, „La bloc” se apropie in medie de un milion de telespectatori: 958 de mii persoane pe minut in mediul urban. Primul episod din acest sezon a avut un rating de 10,6%, ceea ce reprezinta 1,2 milioane de telespectatori pe minut in mediul urban. „Locatarii blocului” au cea mai buna reprezentare pe segmentele de telespectatori tineri: 8,1% intre 18 si 24 de ani, 19% intre 25 si 34 de ani si 38% intre 35 si 54 de ani. Are cel mai mic procent de telespectatori in varsta dintre sitcomurile romanesti.