hotelierii care aveau in administrare parcele de plaja si proteste in randul firmelor care obtinusera cu greu si, ce-i drept, multe din ele cu sprijin politic, suprafete de plaja pe care construisera baruri si discoteci. Chiar si reprezentantul marelui operator TUI in Romania, agentia de turism Danubius, s-a declarat ingrijorata de situatia creata. „In prima faza, ne-am temut ca hotelurile nu vor mai putea oferi turistilor straini pe care ii aducem ceea ce ei au platit deja, adica sezlong si umbreluta. Acum ne-am mai linistit, pentru ca este clar ca hotelurile vor avea in continuare plaja, dar ramane de vazut daca situatia se va solutiona pana pe 10 mai, cand vin primele grupuri de turisti“, spune Ciprian Popescu, directorul agentiei Danubius, care a adus anul trecut in Romania 20.000 de straini. „Continuarea investitiilor de pe litoral ramane o problema si ar fi pacat ca batalia partidelor sa atraga dupa sine stoparea lor. Deja proiectul de constructie a unui port in Mamaia, de unde sa se poate face croaziere cu ambarcatiuni mici, a fost oprit“, precizeaza Ciprian Popescu, adaugand ca toate investitiile facute pana acum in Mamaia i-au fost de folos la promovarea Romaniei in strainatate. El spune ca TUI a semnalat anumite probleme, printre care se numara curatenia, poluarea fonica si siguranta, pe care Autoritatea Nationala pentru Turism (ANT) a promis ca le va rezolva. La randul sau, Marius Crivtonencu, presedintele ANT, spune: „Una din masurile necesare pentru asigurarea unor bune conditii pe plaja este reconsiderarea tuturor contractelor de pana acum“. Aurel Pana, directorul Administratiei Nationale a Apelor Romane (ANAR), vorbeste despre o colaborare multiinstitutionala subordonata ideii de realizare a unui turism european si despre o curatenie exemplara a plajelor. „Mizeria de pe plaja si faptul ca 85% din firmele care au contracte de prestari servicii pentru administrarea plajelor nu si-au platit obligatiile catre ANAR ne-au determinat sa luam aceasta decizie. Vom elimina toate constructiile nocive de pe plaja, care functionau ilegal, fara autorizatii“, spune Aurel Pana, adaugand ca nu vor mai exista parcele de plaja ingradite, nici baruri unde sa se vanda bauturi alcoolice, ci doar bere si racoritoare. Asta pe motiv ca nicaieri in lume nu se vand bauturi alcoolice pe plaja si ca, pe de alta parte, plaja e o proprietate publica, unde trebuie sa aiba acces toata lumea. In plus, hotelurilor li se vor repartiza parcele de plaja in functie de numarul de paturi de care dispun. Hotelierii de pe litoral au insa alta opinie, sustinand in unanimitate ca barurile de pe plaja aveau autorizatii reinnoite anual de Primaria Constanta, ca ei, si nu Administratia Apelor se ocupau de curatenie si ca este aberant sa demolezi un bar ca dupa aceea sa construiesti altul in loc. „Noi avem 11.000 de metri patrati de plaja in administrare, pentru care am platit anul trecut taxe de 280 milioane lei. Noi ne-am ocupat de curatenia plajei si am instalat inclusiv toalete ecologice. In cinci ani, am investit aici in jur de 40.000 de euro“, spune Ion Cretu, de la hotelul Majestic din Mamaia, adaugand ca barul de plaja era vesnic asaltat de turistii scandinavi cazati in hotel. „Baruri pe plaja sunt in aproape toate tarile din lume si se stie ca, pentru scandinavi, ele sunt un punct de atractie“, mai spune Ion Cretu, care crede ca noile contracte vor impune taxe mai mari catre Administratia Apelor. De aceeasi parere este si Maria Cristian, directoarea hotelului Central din Mamaia, ocupat in proportie de 90% de turisti straini. „Noi avem 3.300 metri patrati de plaja, pentru care am platit anul trecut taxa de concesiune de 45.000 lei pe metru patrat. Sunt convinsa ca in acest an taxele se vor majora si tot noi vom face curatenie pe plaja, nu Administratia Apelor“, spune Maria Cristian. Cine se va ocupa cu adevarat de intretinerea plajelor de acum incolo, pe ce criterii vor fi repartizate parcelele de plaja si daca vor mai exista sau nu baruri pe plaja, sunt intrebari la care ANAR nu a putut inca da un raspuns exact. A reusit sa ne dea asigurari ca se vor gasi solutii la toate problemele in timp util. Insa in timp ce autoritatile dau tot felul de asigurari, turistii straini s-ar putea sa opteze pentru alte tari.

Cine pierde si cine castiga

• Cine pierde
Contractele de concesiune au fost anulate in cazul a 198 de firme, dintre care unele au investit zeci de mii de euro intr-un bar, un restaurant sau o discoteca pe plaja. Acestea vor pierde locatiile respective si vor da in judecata Ministerul Mediului. Daca nu se vor construi altele, turistii vor avea mai putine posibilitati de distractie.
• Cine castiga
Ministerul Mediului are doar de castigat, caci va incasa sume mai mari de pe urma noilor contracte de concesiune. Administratia Apelor a promis ca vor fi dusuri, toalete, puncte de salvamar si de prim ajutor peste tot, insa avanseaza ideea ca, in cazul plajelor atribuite hotelurilor, acestea vor suporta o parte din cheltuielile de curatenie.

Cum este in alte tari

• In Grecia si in Spania, plaja este publica. Hotelurile nu detin plaje private, iar de amenajare, curatenie si intretinere se ocupa administratia locala.
• In schimb, in Turcia, majoritatea hotelurilor beneficiaza de plaja privata, concesionata de la stat si administrata de proprietarii hotelurilor.
• In hotelurile pe sistem all-inclusive care se intind uneori pe hectare intregi si beneficiaza de nenumarate facilitati – piscine, restaurante, baruri, loc de joaca pentru copii, gradini, terenuri de tenis, discoteci, plaja – nu au acces decat clientii hotelului.
• Asta tocmai pentru ca un turist care plateste intre 500 si 1.000 de euro pentru o saptamana de vacanta la un anumit nivel sa nu fie deranjat de musafiri nepoftiti. In zona Antalya, investitorii au beneficiat de subventii serioase de la stat.