Daniel David propune o regândire a sistemului de burse din învățământ
Daniel David a avertizat că situația bugetară a României este extrem de gravă, iar deficitul bugetar a atins un nivel critic. El a subliniat că, în lipsa unor măsuri urgente pe termen scurt, există riscul blocării funcționării statului, menționând că inclusiv premierul a recunoscut posibilitatea ca, la un moment dat, să nu mai poată fi acoperite cheltuielile esențiale.
„Situația bugetară a țării este foarte gravă. Așa cum știm, deficitul este uriaș, și dacă nu facem ce trebuie să facem pe termen scurt, practic o să blocăm țara.
La un moment dat, spunea premierul și acest lucru, n-o să putem să plătim lucrurile importante și de bază, ca să spun așa”, a declarat el la Digi24.
Ministrul Educației a declarat că discuțiile privind măsurile din domeniul educației sunt încă în desfășurare și că formele finale vor fi stabilite abia săptămâna viitoare, așa cum a menționat și premierul. El a precizat că bursele elevilor au atras atenția experților din domeniul financiar și fiscal, iar el a fost nevoit să ofere explicații, deși nu a fost implicat direct în creșterile semnificative din perioada 2021–2022.
În acest context, a propus o variantă pe care o consideră corectă: pentru anul 2026, a sugerat un nivel al burselor raportat la valoarea din 2023, an pe care îl consideră reper, înainte de majorarea bruscă a costurilor.
„Încă avem discuții, așa cum a spus premierul, abia săptămâna viitoare se vor stabili formele finale ale măsurilor în Educație. Așa cum a spus, bursele au atras atenția experților din zona financiară, fiscală și a trebuit să explic că ce se întâmplă și ce s-a întâmplat, deși n-am fost implicat direct în aceste creșteri spectaculoase din 2021-2022 până astăzi, eu am propus o variantă.
O consider corectă, adică pentru 2026 am propus în cazul elevilor, o sumă care reprezintă față de anul 2023, care este anul reper, după care au explodat, ca să spun așa, costurile cu bursele”, a afirmat oficialul.
Daniel David a precizat că intenționează să mențină o creștere substanțială a burselor sociale, echivalentă cu 200%, față de valorile de referință anterioare. El a subliniat că dorește păstrarea nivelului actual al acestor burse, similar cu cel din 2024, astfel încât toți elevii care au nevoie de sprijin financiar pentru a putea frecventa școala să beneficieze în continuare de acest ajutor.
„O creștere totuși o voi menține. O creștere de 200%, altfel spus, țin să păstrăm bursele sociale la nivelul pe care l-am avut și în acest an, și în anul 2024, dar astfel încât toți copiii care au nevoie de suport social pentru a participa la școală să obțină acest suport social”, a explicat el.

Daniel David propune reducerea procentului de acordare a burselor de merit de la 30% la 15%
Ministrul Educației a mai afirmat că toți elevii care au nevoie trebuie să primească sprijinul necesar pentru a merge la școală. În ceea ce privește bursele de merit, el a propus reducerea procentului de acordare de la 30% la 15%, pentru ca acestea să reflecte cu adevărat performanța.
De asemenea, a sugerat majorarea premiilor pentru olimpicii naționali și internaționali, înlocuind astfel plata unei burse lunare, întrucât un elev olimpic ar trebui să fie eligibil și pentru o bursă de merit.
Totodată, ministrul s-a declarat deschis colaborării cu cei care doresc să susțină educația prin contribuții și mecanisme specifice, angajându-se să sprijine elaborarea unui cadru legislativ adecvat. În privința burselor tehnologice, el a propus ca acestea să fie susținute în principal de companiile implicate în formarea profesională, menționând că elevii din învățământul tehnologic pot beneficia, la fel ca ceilalți, de burse sociale sau de merit, în funcție de eligibilitate.
„Deci tot ce-i nevoie să primească suportul. Iar în zona meritului am propus o regândire, să reducem acel procent de 30% la 15%, astfel încât meritul să fie merit.
În același timp, zona burselor de excelență olimpică, internațională și națională am propus ca premiul pe care îl primesc copiii să fie un pic mai mare față de ce primesc acum, ca să nu mai dăm și o bursă în fiecare lună, pentru că un olimpic bun ar trebui să poată accesa o bursă de merit. În plus, oricine dorește să susțină prin diverse contribuții, prin diverse mecanisme școala, va avea în mine un partener pentru a crea acele mecanisme legislative care să ajute acest proces.
Uite, spre exemplu, bursele tehnologice, în mintea mea, ar trebui să fie acoperite în primul rând de companiile care se implică în specializarea respectivă, copiii de la tehnologic beneficiind exact ca ceilalți de suport social, dacă au nevoie de suportul social sau pot accesa bursele”, a spus acesta.
„Conform legii și conform normelor pe care le avem, noi trebuie să lucrăm la metodologie și s-ar aplica din noul an școlar, dar încă este o discuție, și aici deciziile finale se vor lua săptămâna viitoare, unde încerc să nuanțez un pic lucrurile, dar iarăși va fi o discuție cu cei de la Finanțe, cu premierul”, a adăugat oficialul.
Daniel David a remarcat că, deși studenții au protestat alături de elevi, creșterea burselor lor nu a fost la fel de mare, fiind de aproximativ 75%, comparativ cu 260% în cazul elevilor.
El a propus ca majorarea planificată pentru anul viitor — care prevede o creștere de 25% față de 2023 — să fie considerată una temporară, până la stabilizarea situației financiare a țării, menționând că vor urma discuții pentru a ajunge la o decizie finală.
„În cazul burselor studenților, i-am văzut și pe ei protestând alături de elevi. Dar trebuie să recunoaștem că față de bursele elevilor, la bursele studenților creșterea n-a fost atât de spectaculoasă, cu 260%, ci a fost o creștere cu 75%, astfel încât aici aș fi tentat să văd dacă nu putem obține ca această modificare pe care o facem pentru anul viitor, în care oricum păstrăm o creștere cu 25% față de 2023, să fie una tranzitorie, până când țara se stabilizează financiar, dar vor fi sigur discuții până vom ajunge la o concluzie finală”, a afirmat el.
Se va reveni la situația actuală?
Întrebat dacă, în viitor, s-ar putea reveni la situația actuală privind bursele, ministrul Educației a declarat că nu poate oferi un răspuns clar în acest moment, însă a precizat că intenționează să aducă subiectul în discuție în cadrul Guvernului.
„Nu știu, nu știu. Voi încerca să aduc acest lucru în discuție, și în urma discuțiilor pe care le-am avut astăzi, nu eu, colegii mei, că eu fiind în Cluj colegii mei s-au întâlnit la minister cu studenții, voi aduce pe masa Guvernului această propunere. Repet, în condițiile în care creșterea în cazul burselor studenților n-a fost atât de spectaculoasă ca în cazul elevilor”, a precizat ministrul Educației.
„Este și un mecanism psihologic, și un mecanism ticălos în același timp, și o combinație între ele, pentru că și premierul a vorbit despre burse mai spre sfârșit. N-a început cu Educația și cu bursele. Sistemul nostru este un sistem mare de milioane de oameni și familiile lor.
Când spui ceva în Educație și pozitiv se mișcă țara. După cum atunci când se întâmplă ceva negativ, se mișcă aproape toată țara. Într-un fel sau altul, aproape toți românii au legătură cu educația și cercetarea prin copii, copii care au familii, rude și așa mai departe.
Ăsta este mecanismul psihologic corect, și mai este un mecanism ticălos, fiindcă cei care nu înțeleg situațiile în care suntem și că trebuie să facem unele eficientizări și în domeniul nostru, încearcă să împingă în față aceste idei, că guvernul Bolojan taie de la copii și taie bursele”, a adăugat el.