Forțele americane au impus o blocadă navală Cubei pentru a opri livrările de rachete sovietice. În aceeași zi, un avion spion U-2 a fost doborât deasupra insulei, iar un altul a dispărut deasupra Siberiei.

Un text publicat de The Guardian reamintește acel moment, de-acum șase decenii, în contextul războiului actual din Ucraina.

La 60 de ani de la „cea mai periculoasă zi din istoria recentă a lumii”, pe fondul războiului din Ucraina, și după ce un avion de război al Rusiei a tras o rachetă în apropierea unui avion de supraveghere britanic Rivet Joint, deasupra Mării Negre, s-au amplificat temerile că un calcul greșit sau un gest accidental ar putea declanșa o escaladare necontrolată a conflictului, subliniază The Guardian.

”Sentimentul dominant era de şoc şi neîncredere”

În octombrie 1962, SUA și-au trimis forțele antisubmarine să vâneze submarinele sovietice care încercau să treacă prin blocada impusă Cubei.

Cu ajutorul imaginilor adunate de un avion-spion U-2, liderii americani aflau, la 16 octombrie, despre existența rachetelor sovietice din Cuba. ”Sentimentul dominant era de şoc şi neîncredere”, îşi amintea Robert Kennedy, fratele preşedintelui american de la acea vreme.

Momentul cel mai periculos! Era război

Momentul cel mai periculos a venit când unul dintre acele submarine, B-59, a fost forțat să iasă la suprafață în Marea Sargaselor pentru a-și reîncărca bateriile și s-a trezit înconjurat de distrugătoare și avioane americane care se învârteau deasupra lui.

Într-o relatare recentă a unuia dintre ofițerii superiori aflați la bord, căpitanul Vasili Arkhipov, scena este descrisă astfel: „Survolări ale avioanelor la doar 20-30 de metri deasupra turnului de comandă al submarinului, folosirea unor proiectoare puternice, focuri cu peste 300 de obuze, blocarea submarinului cu distrugătoare, de la o distanță mică periculoasă”. „A fost un șoc. Căpitanul Vitali Savitski nu putea să dea niciun ordin, nici măcar nu putea înțelege ce se întâmplă”, a continuat el.

Riscul era uriaș, a adăugat Arkhipov. Comandantul ar fi putut, instinctiv, fără să se gândească, să ordone o „scufundare de urgență”. Dar întrebarea era dacă avionul care trăgea în submarin sau în jurul lui nu ar fi fost căzut peste noi. Era război”, a relatat spus el.

Momentele de ezitare care au decis soarta lumii

În relatarea sa, Arkhipov a evitat să spună cât de aproape a fost comandantul submarinului B-59 de a lansa singura torpilă nucleară a submarinului. Dar Svetlana Savranskaia, șefa programelor ruse ale Arhivei Securității Naționale, a stat de vorbă cu un alt comandant al submarinului, Riurik Ketov, care a declarat că Savitski era convins că sunt atacați și că războiul cu SUA a început.

Comandantul a intrat în panică, cerând o „scufundare urgentă” și pregătirea torpilei cu focosul nuclear. Cu toate acestea, pentru că ofițerul de semnalizare era în drumul său, Savitski nu a putut să coboare imediat pe scara îngustă, prin turnul de control. În acele secunde de ezitare, Vasili Arkhipov a realizat că forțele americane semnalau, și nu atacau și trăgeau în mod deliberat către partea laterală a submarinului.

Când și cum s-a calmat situația

Incidentul cu B-59 a fost doar unul dintr-un șir de crize din acea zi. Un avion U-2 a dispărut peste Siberia, când pilotul a fost orbit de aurora boreală și indus în eroare de o defecțiune a aparatului.

De asemenea, un al avion U-2 a fost doborât deasupra Cubei.

Pentagonul era pregătit pentru lovituri aeriene masive, urmate de debarcarea a 120.000 de soldaţi în Cuba.

Patru zile mai târziu, URSS a propus că își va retrage rachetele, în schimbul garanţiei că SUA nu vor invada Cuba, dar a doua zi cere și retragerea rachetelor americane din Turcia, această solicitare fiind făcută chiar în mod public.

Atmosfera s-a mai calmat după ce SUA a promis că nu va invada Cuba, iar cele două superputeri au convenit să-şi retragă rachetele din Cuba, respectiv Turcia.

The Guardian amintește că, luna trecută, un avion rusesc a lansat „accidental” o rachetă în apropierea unui avion britanic care patrula în spațiul aerian internațional deasupra Mării Negre. Incidentul a avut loc la 29 septembrie, când aeronava RAF, care se afla într-o patrulă de rutină, a interacționat cu două avioane de vânătoare rusești.