Circa 2% din­ bucureşteni îşi fac cumpără­turile noaptea. Reţeaua Real crede că este loc de creştere, dar ambiţia sa de a se distanţa de competitori prin programul non-stop înseamnă costuri suplimentare destul de ridicate.

Trafic, aglomeraţie, cozi intermi­nabile la casă. Cel puţin trei motive pentru care merită să renunţi la cumpărăturile din timpul zilei şi să mergi la shopping noaptea. Totuşi, oferta retailerilor nu este foarte vastă. Magazinele din cadrul complexelor comerciale se închid la orele 22.00-23.00, iar hipermarketuri precum Carrefour abia dacă au o singură unitate din reţea deschisă până la miezul nopţii. Potrivit unui studiu al companiei de cercetare de piaţă Brand Behaviour, circa  300.000 de bucureşteni merg zilnic printre  rafturile hipermarketurilor. Programul non-stop a fost până acum încercat de un singur grup: Metro. Întâi, prin reţeaua cash&carry cu acelaşi nume, iar de curând prin hipermarketul Real. „În 2007, compania a implementat, pentru o perioadă determinată, acest program pentru magazinele din Bucureşti. Am observat că orele preferate de clienţii noştri sunt 5:30-23:30. Astfel, am reanalizat cantitatea şi calitatea serviciilor oferite de Metro în intervalul 5:00-24:00“, spune Florina Secară, reprezentant al Metro.

Mai mare daraua decât ocaua

184-41442-23_pos_45.jpgReal a preluat exemplul Metro şi a introdus program non-stop la magazinele sale din Bucureşti (în prezent, în număr de trei). Chiar dacă e scumpă şi lipsită de eficienţă financiară, grija pentru „night-shopperi“ face diferenţa, putând fi folosită ca instrument de marketing. „Programul non-stop reprezintă o adaptare la ritmul de viaţă şi condiţiile de trafic din Capitală, dar e şi un serviciu prin care dorim să ne diferenţiem pe piaţă“, explică, pentru Capital, Adriana Piţa, directorul de comunicare al retailerului. „Sunt destui bucureşteni care pleacă de la birou la ora 20.00 şi, dacă le contabilizăm şi cât timp irosesc în drumul spre casă, nu le mai rămân decât aproximativ zece minute în care să-şi facă cumpărăturile, înainte ca magazinele să se închidă“, adaugă aceasta. „Fluxul de cumpărători este mult mai redus noaptea faţă de o perioadă normală a zilei, însă există şi nopţi, sâmbăta de exemplu, în care fluxul de clienţi creşte spectaculos“, explică Piţa.

Însă, în factura retailerului, programul de noapte se traduce printr-un efort suplimentar atât în ceea ce priveşte costurile de personal, cele de aprovizionare, curăţenie, cât şi cele cu electricitatea şi gazele. „Se lucrează la foc continuu. Energia consumată este cu 40% mai mare faţă de consumul obişnuit pe timp de noapte pentru un magazin care nu oferă program non-stop (în retail există consum şi pe timp de noapte, dar mai redus decât în timpul zilei n.red.)“, precizează Adriana Piţa. Mai mult, în schimbul trei sunt mereu disponibile 50-60 de persoane cărora compania le plăteşte sporuri de noapte. În general, un angajat la o multinaţională din retail câştigă circa 700 de lei pe lună. „Peste 90% din companii plătesc un salariu dublu pentru schimbul de noapte, iar 10% din acestea asigură şi alte bonusuri“, explică Oana Datki Botolan, country manager Consulteam.