Evenimentele din 11 septembrie au marcat cea mai mare pierdere agregata inregistrata de piata de asigurare si reasigurare. Ca si cum n-ar fi fost suficient, s-a adaugat explozia fabricii de la Toulouse, cel mai mare dezastru industrial din ultimii 20 de ani, care scoate din buzunarele asiguratorilor inca cel putin 500 milioane de euro. In acest context, nu este greu de explicat precautia reasiguratorilor. „Inrautatirea pietei, aparuta inca din 1996, este acum mult accentuata si are la baza cauze obiective – daunele inregistrate si rezultatele tehnice negative – dar cauzele subiective nu pot fi excluse, existand o oarecare tendinta speculativa de crestere a cotatiilor” explica Valentin Tuca, director general la societatea de brokeraj Marsh Romania.
In opinia lui Ovidiu Demetrescu, director general la London Brokers, chiar din trimestrul al doilea al acestui an s-a putut simti o crestere a primelor de reasigurare cu 20-50%, concomitent cu o selectie mult mai restrictiva a riscurilor preluate de reasiguratori.
De ce este piata internationala atat de importanta pentru costurile firmelor romanesti? In cazul unei polite de asigurare, firmele de asigurari din tara nu-si pot permite sa ia pe cont propriu decat sume ce nu depasesc 200.000 de dolari, pana la maxim 500.000 de dolari. Dar, in cazul unei fabrici, valorile ce trebuie asigurate sunt mult mai mari, ajungand pana la zeci sau sute de milioane de dolari. Diferentele trebuie acoperite intr-un fel si aici intra in joc companiile de reasigurare, care preiau obligatia de a plati daunele, in schimbul cedarii unei parti din prima de catre asiguratori. De fapt, in cazul riscurilor foarte mari, costul asigurarii este dictat de piata externa, primele de reasigurare influentand direct costul asigurarii. Cu alte cuvinte, orice miscare a reasiguratorilor se regaseste in piata autohtona. Deja, primele efecte sunt vizibile: in industria chimica, petroliera sau aeronautica este foarte greu de gasit un reasigurator dispus sa preia riscul. Aeroportul Otopeni, unde valoarea asigurata se situeaza in jur de 250 milioane de dolari, compania Romatsa cu 600 milioane de dolari, combinatul chimic Oltchim sau Petromidia sunt printre firmele care au probleme cu contractele de asigurare. „Ne este aproape imposibil sa plasam riscuri care depasesc 16 milioane de dolari (pana in 16 milioane, riscurile sunt reasigurate prin contractul semnat cu Allianz Germania). Daca sunt acceptate, primele sunt duble sau chiar triple” spune Gabriel Muresan, director general adjunct la Allianz Tiriac Asigurari.

„Inaintea oricarui dezastru, se anticipau cresteri de cotatii de prima pentru reasigurare de 12-30%. Acum, tendinta de crestere s-a accentuat, atingand 70-100%. Pretul maxim a fost platit de cei care au avut ghinionul sa le expire aranjamentele de reasigurare imediat dupa evenimentele din SUA”, explica Valeriu Rosu, director general la KaRo, broker corespondent al Grupului Aon.
Pentru industria petrolului, contractele de asigurare sunt capitale. „Nici o banca nu te finanteaza fara polita de asigurare. Suntem in plin proces de negociere a unui contract, dar ne va costa in plus. Costurile in industria petroliera vor creste” declara Dan Rosu, purtator de cuvant al Grupului Rompetrol, proprietar al rafinariei Petromidia. In total, pentru rafinaria de la Navodari, noua politica a reasiguratorilor ar putea costa in plus intre 500.000 de dolari si doua milioane de dolari anual. Ceea ce inseamna ca, pe tona de produs, costul creste cu cinci centi pana la un dolar. Situatia este aceeasi in toata industria petrolului. Teoretic, noile tarife de reasigurare ar putea adauga usor 5% la pretul benzinei, dupa estimarile reprezentatilor Rompetrol.
Unele fabrici nu vor gasi asigurare
Cresterile de tarife nu sunt singurele consecinte previzibile. Conform lui Valeriu Rosu, pentru asigurari cu risc ridicat (industria energetica) se practica deja francize de un milion de dolari, ceea ce inseamna ca reasiguratorul nu accepta sa despagubeasca decat daunele care depasesc aceasta valoare. „Efectele sunt cu atat mai serioase, cu cat nici un asigurator local nu poate prelua pe cont propriu valori atat de mari si va fi nevoit sa le transfere catre asigurat”. Cu alte cuvinte, este posibil ca firmele din Romania sa fie obligate sa pastreze pe cont propriu o mare parte din riscuri.
La intrebarea „Care vor fi cele mai afectate companii si categorii de asigurari”, raspunsurile nu sunt la fel de clare: Valeriu Rosu este de parere ca programele internationale de asigurare ale marilor companii vor fi afectate si ca vor aparea probleme pentru cei care au in Romania operatii incipiente. Pe de alta parte, Ovidiu Demetrescu crede ca cresterea primelor va fi un fenomen general pe piata romaneasca. In cazul asigurarilor de patrimoniu, Valentin Tuca se asteapta la cresteri de prime ce pot depasi 100%.
Una peste alta, trei vor fi tendintele majore carora companiile romanesti le vor face fata: cresteri ale costurilor de asigurare, cresteri ale valorii riscurilor retinute pe cont propriu si posibilitatea ca unele obiective sa nu poata fi asigurate.     

Cum va fi afectata piata romaneasca

1. Asigurari industriale si de raspundere civila: primele de asigurare pot creste cu 100-200%. Cele mai lovite vor fi petrochimia, industria de aviatie si cea conexa, industria petroliera.
2. Asigurari auto: impactul va varia de la caz la caz, in functie de daunele inregistrate de fiecare societate de asigurare pe aceasta categorie. Primele pot scadea, atunci cand nu au fost inregistrate daune.
3. Asigurari de viata: influentele vor fi nesemnificative. Nu exista indicii de crestere a primelor de reasigurare.
4. Asigurari de bunuri personale: reasigurarile functioneaza pentru riscuri catastrofale (inundatii, cutremure). Sunt de asteptat cresteri de prime, dar nu din cauza fenomenului „11 septembrie”, ci din cauza catastrofelor inregistrate in ultimii ani in tarile occidentale.