Au iesit pe deplin la iveala, fara nici o sansa de cosmetizare, precaritatea integrarii economice si politice, divergentele de pareri si de interese dintre mai marile si mai micile puteri europene, erorile de planificare si cele de guvernare. Zece tari din centrul si estul Europei au aderat la Uniunea Europeana, incarcand o schema deja cu probleme. Alte doua, Bulgaria si Romania, au incheiat negocierile de aderare. Turcia preseaza prin toate mijloacele posibile deschiderea portilor UE, Croatia sta si ea la rand.

UE spune adio unui an tensionat
Mai „bogata” cu zece state, UE a avut un an greu. Economia Eurolandului s-a urnit sub asteptarile Comisiei Europene, codul de conduita fiscala al tarilor membre a cazut in derizoriu, iar obiectivele Agendei Lisabona sunt mai indepartate ca oricand.
· Slaba revigorare economica a Eurolandului
Dupa o perioada de slabiciune in 2003, economia Eurolandului a dat semne slabe de revigorare in 2004. Exprimat procentual, tabloul arata astfel: rata cresterii anuale a PIB a fost de 0,1% in primul trimestru al anului 2003, a recuperat 0,4 procente in cel de-al patrulea trimestru al aceluiasi an, pentru ca in 2004 cresterea sa fie de 1,3%. Productia industriala a crescut intr-un ritm lent, de 1%, depasit de evolutia sectorului de servicii cu circa 0,4%. Somajul a fost in crestere cu 0,8% fata de perioada 2001-2003.

· Crestere economica in fostele tari comuniste
Economiile fostelor tari comuniste, din mai 2004 membre ale UE, au continuat sa recupereze terenul pierdut. Denumita impropriu „crestere”, evolutia economiilor lor este, de fapt, revenirea la un fagas normal de evolutie a indicatorilor economici. In acest sens, Polonia a inregistrat o crestere economica de 4,7%, Ungaria de 3,6%, iar Republica Ceha de 3,4%. Ritmurile superioare de crestere a PIB-ului acestor tari fata de cele din Euroland nu inseamna nici de departe ca noile membre au economii mai performante decat cele ale vechilor membre.

· Aderarea la UE costa foarte scump si aduce instabilitate politica
Impactul de moment al aderarii a fost simtit dramatic de cetatenii noilor state membre. In Polonia, combustibilii s-au scumpit cu 5%, preturile bunurilor de larg consum au crescut cu 15%, rata inflatiei s-a majorat de la 1,6% inaintea aderarii, la 2,1% imediat dupa. In Ungaria, cea mai afectata tara, utilitatile publice s-au scumpit cu 18%, alimentele cu 8%, combustibilii cu 2%. Rata inflatiei a ajuns la 7%, cu 1,4% mai mare decat inaintea aderarii. Cehii trebuie sa faca fata unor scumpiri generale de circa 15%. Efectul acestor sacrificii asupra moralului populatiei s-a vazut imediat, in pretul platit de guvernele care au dus tarile in UE. In Cehia, premierul Vladimir Sipdla a fost nevoit sa demisioneze, soarta impartasita si de seful executivului polonez, Leszek Miller.

· Pactul de Stabilitate si Crestere este condamnat la reciclare
Codul de conduita fiscala al tarilor din zona euro a fost, in 2004, tinta artileriei grele a catorva state incapabile sa respecte tinta obligatorie de deficit bugetar (3% din PIB). Pentru ca Pactul de Stabilitate si Crestere a fost creat in 1997 pentru o Uniune Europeana mai putin numeroasa, Comsia Europeana se gandeste serios sa-l revizuiasca.
· Realismul Agendei Lisabona a fost pus sub semnul intrebarii2004 a fost primul an in care inalti oficiali europeni au recunoscut ca nerealizabil obiectivul ca UE sa devina cea mai competitiva economie din lume pana in 2010.

· Constitutia Europei s-a nascut in chinuri
Discutiile aprinse pe marginea Tratatului Constitutional au aratat mai clar ca oricand uriasa falie dintre interesele nationale ale nucleului dur al UE si cele ale tarilor mici.

Romanii nu au terminat cursa
Dupa trei ani de reforme mai mult sau mai putin reale, 2004 a marcat prima scadenta a Romaniei in relatia cu UE. Desi a fost trecuta cu bine, evenimentele care au precedat-o arata ca europenii au lasat mult de la ei.

· Emma si coruptia
Raportorul european Emma Nicholson ne-a dat frisoane prin propunerea facuta in plenul Parlamentului European. Ea cerea sistarea negocierilor de aderare cu Romania, tara considerata prea corupta pentru a fi luata in barca UE. Norocul nostru a fost ca baroneasa Nicholson si factiunea care o sprijina nu puteau amenda deciziile Consiliului European si pe cele ale Comisiei Europene.

· Reguli simple pentru candidati mai lenesi
Concomitent cu pilula amara a baronesei, Comisia Europeana ne-a administrat si ea una, dar dulce. A simplificat cadrul tehnic al negocierilor de aderare.

· Despre bani, numai de bine
O bucurie nejustificata a starnit in Romania anuntarea pachetului financiar postaderare asigurat de UE. Noi si bulgarii ar trebui sa primim 15,4 miliarde euro in 2007-2010. Nu inseamna ca acest lucru se va si intampla. Trebuie sa cofinantam in proportie de 25% si sa prezentam proiecte viabile.

· Clauza pentru binele UE
Anul 2004 marcheaza incheierea negocierilor de aderare. Am induplecat Comisia Europeana prin asumarea unor angajamente greu realizabile in termenul prevazut si prin cateva contracte publice acordate unor companii europene. UE si-a asigurat totusi o portita de scapare, o clauza de salvgardare care, daca este activata, amana aderarea Romaniei cu un an de zile.