‘Războiul cu hipermarketurile l-am pierdut. Au peste 62% din piaţă. Nu ne-a mai rămas decât comerţul tradiţional şi HoReCa. Dar atât timp cât HoReCa îşi cumpără inputurile din Cash&Carry, ne-am pierdut şi această piaţă. În HoReCa sunt cele mai mari falsuri şi neconformităţi pe produse alimentare, şi aici mă refer la faptul că nu e posibil să vinzi pizza cu mozzarella Quattro Formaggi şi tu să nu ai o factură, un aviz măcar pe un kilogram de mozzarella. Este un semnal de alarmă pe care îl trag. Piaţa HoReCa reprezintă 30%. Nu-mi doresc să fac curăţenie în 30%, dar măcar un 5%… Dacă s-ar face curăţenie în zona asta, ar creşte cererea de produse lactate, carne autentice. Am ajuns în 2018 să ne punem întrebarea dacă ceea ce mâncăm, când ni se pune în farfurie, la restaurant, este veritabil? Citeam aseară un comunicat EFSA (Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentară, n.r.) în care se scria că, în China, au început să producă orez din plastic…’, a spus Cojocaru.

În viziunea preşedintelui APRIL, cea mai gravă problemă a României o reprezintă lipsa competitivităţii.

‘Problema cea mai gravă este competitivitatea. Noi dacă vrem să fim competitivi pe piaţă, trebuie să retehnologizăm industria românească. Să-i lăsăm pe cei mici să aibă acces mult mai uşor şi facil la bani, la credite, la linie de creditare. În momentul în care nu ai putere financiară să ţii pasul cu ştiinţa, cu ultimele tehnologii, nu ai cum să fii competitiv. Dacă vă spun că, în Polonia, dintr-un litru de lapte nu se pierde nimic… La noi, din 7-8 litri de lapte faci un kilogram de brânză şi ce facem cu zerul? Plătim la Mediu pentru distrugerea proteinei… În 2010, am avut o idee, un proiect să facem cel mai mare centru de colectare de zer lichid din România, pe care să-l condensăm, să-l uscăm şi să-l valorificăm. În Polonia, din acest zer se ajunge până la apă bi-distilată şi se obţin tot felul de produse şi sub-produse şi atunci cum să nu fie ei competitivi? Noi, cei mici, nu avem puterea financiară să investim în noile tehnologii şi atunci trebuie să gândim foarte smart. Cum vom reuşi noi, ca oameni, ca politicieni, ca autorităţi, să recapitalizăm, să dăm o putere financiară celor mici. Varianta ‘cooperativa’ există. Noi ar trebui să sprijinim acest mediu de afaceri de nivel mic şi mediu, să devină o mare cooperativă, să aibă furnizorii din interior, procesatorii din interior, depozite şi, mai ales, unde să-şi vândă marfa’, a explicat Dorin Cojocaru.

Reprezentanţi ai autorităţilor şi organizaţiilor din industria alimentară au participat, joi, la expo-conferinţa ‘Produsul românesc’, organizată la Clubul Diplomatic din Capitală. AGERPRE