Regulamentul de funcționare din învăţământul preuniversitar s-ar putea schimba
Ministerul Educaţiei şi Cercetării a lansat în consultare publică un proiect de ordin pentru modificarea regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor din învăţământul preuniversitar. Modificările se vor aplica începând cu anul școlar 2025-2026.
Proiectul de ordin prevede extinderea posibilităţii utilizării catalogului electronic în toate şcolile care dispun de infrastructura necesară, cu respectarea prevederilor privind tipărirea, înregistrarea şi arhivarea acestuia la finalul anului şcolar. Astfel, se elimină sintagma „unităţi-pilot” care folosesc catalogul electronic.
Totodată, proiectul de ordin dă posibilitatea ca mediile elevilor care participă la orele de educaţie fizică şi sport pe o perioadă determinată să poată fi încheiate cu minimum două note/calificative, indiferent de perioada în care au fost scutiţi. În forma actuală, calcularea mediei este condiţionată de obţinerea a minimum două note/calificative „anterior perioadei de scutire”.
Proiectul de ordin face referire şi la stabilirea obligativităţii de transfer la alte profiluri/specializări, dacă nu obţin minimum media şase la disciplina principală de specialitate pentru profil/specializare, pentru:
- elevii de la clasele cu profil artistic sau sportiv;
- elevii de la clasele cu specializările muzică, coregrafie şi arta actorului elevii de la clasele cu specializările arte vizuale, arte plastice, arte decorative, arhitectură, arte ambientale, design, conservare-restaurare bunuri culturale (minimum media 6 la toate disciplinele practice de specialitate);
- elevii de la clasele cu profil pedagogic (trebuie să obţină la sfârşitul anului şcolar medii anuale de cel puţin 6 la disciplinele limba şi literatura română/limba şi literatura maternă, matematică/aritmetică şi la disciplinele pedagogice de profil).
Învăţământul preuniversitar
Conform Art. 23 din Legea nr. 1/2011, (1) sistemul naţional de învăţământ preuniversitar cuprinde următoarele niveluri:
- educaţia timpurie (0-6 ani), formată din nivelul antepreşcolar (0-3 ani) şi învăţământul preşcolar (3-6 ani), care cuprinde grupa mică, grupa mijlocie şi grupa mare;
- învăţământul primar, care cuprinde clasa pregătitoare şi clasele I-IV;
- învăţământul secundar, care cuprinde:
- învăţământul secundar inferior sau gimnazial, care cuprinde clasele V-IX;
- învăţământul secundar superior sau liceal, care cuprinde clasele de liceu X-XII/XIII, cu următoarele filiere: teoretică, vocaţională şi tehnologică;
- învăţământul profesional, cu durată între 6 luni şi 2 ani;
- învăţământul terţiar nonuniversitar, care cuprinde învăţământul postliceal.
(2) Învăţământul liceal, vocaţional şi tehnologic, învăţământul profesional şi învăţământul postliceal se organizează pentru specializări şi calificări stabilite de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, în conformitate cu registrul naţional al calificărilor.