Guvernul încasează o lovitură dură în instanţă. Cei de la Tribunalul București au admis contestația depusă de compania Straco Grup SRL privind rezilierea de către CNAIR a contractului pentru tronsonul Chețani-Câmpia Turzii de pe Autostrada Transilvania.

Judecătorii au dat dreptate firmei

Deciza este executorie, însă poate fi atacată cu apel. De asemenea, a fost suspendată și executarea scrisorii de garanție bancară. Compania de Autostrăzi reziliase contractul cu Straco, după ce progresul din ultimele 5 luni pe tronsonul Chețani – Câmpia Turzii a fost de doar 1%.

Instanţa nu a fost însă de acord şi a suspendat rezilierea. Contractul a fost reziliat de CNAIR pe 11 martie, după ce ministrul Transporturilor Cătălin Drulă anunța că progresul în ultimele cinci luni a fost de doar 1%.

„Cu lucrări începute în anul 2016, dar ajunse în 2021 abia la stadiul de sub 40%, nu putem face performanță în dezvoltarea infrastructurii și a României, în general. Progresul în ultimele 5 luni a fost 1%. CNAIR a reziliat astăzi contractul”, anunța Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor.

Ministrul spunea că, pe acest tronson, constructorul a ajuns în insolvență și cu subcontractori neplătiți. La câteva zile de la rezilierea contractului pentru secțiunea Chețani-Câmpia Turzii de pe Autostrada Transilvania, o filmare aeriană arăta imaginea dezastrului.

În prezent, lucrările deja executate încep să se degradeze.

Reacţia ministrului Cătălin Drulă

Imediat după decizie, ministrul Cătălin Drulă a intervenit şi a anunţat că lucrurile nu vor rămâne aşa. Mai mult, lansează acuzaţii extrem de grave la adresa celor de la Unicredit.

„REZILIEREA CONTRACTULUI A3 CHEȚANI-CÂMPIA TURZII A FOST BLOCATĂ TEMPORAR LA TRIBUNALUL BUCUREȘTI. NE LUPTĂM LA CURTEA DE APEL PENTRU ÎNTOARCEREA ACESTEI DECIZII, PENTRU INFRASTRUCTURA DIN ROMÂNIA

Un complet al tribunalului a decis astăzi să emită o ordonanță președințială prin care înștiințarea de reziliere trimisă de CNAIR în 11 martie a fost suspendată.

Reamintesc că este vorba de un contract care trebuia să dureze 12 luni, început în 2016, și care astăzi este la stadiul de 40%, iar în ultimele 6 luni constructorul în insolvență a executat doar 1% din lucrări. UNU LA SUTĂ ÎN 6 LUNI!

După nenumărate încercări de salvare a acestui contract, CNAIR a decis pe bună dreptate că 5 ani e mult prea mult și că România are nevoie de autostrada A3 așa că a reziliat contractul, urmând să reliciteze pentru terminarea lucrărilor cu un alt constructor.

Nu știm încă motivele pentru care a fost luată decizia de astăzi, dar ce știm este că:

1. CNAIR nu a fost citată și nu a putut explica judecătorilor situația acestui contract, nu s-a putut apăra.

2. Abia la Curtea de Apel, CNAIR va putea să explice judecătorilor care este situația acestui contract, cum s-au derulat în bătaie de joc lucrările, în timp ce pe drumul național alăturat traficul e infernal și mor oameni în accidente în fiecare an.

Le cer celor care sunt în spatele acestei acțiuni (printre care și o mare bancă) să se oprească din acțiuni contrare interesului public. A duce un business într-o țară înseamnă și responsabilitate, nu doar interes patrimonial imediat.
Am încredere în Justiția din România, am încredere că infrastructura își va găsi dreptatea.

Vă voi ține la curent cu evoluția acestui dosar important pentru infrastructura din România. Suntem aici să apărăm interesul public și să construim autostrăzi”, a explicat Drulă pe o reţea de socializare.