si se rezuma la promisiuni electorale. Maria Seder Neda, Anca DoicinReabilitarea termica este reglementata in acest moment de nici mai mult nici mai putin decat 57 de acte normative. In plus, in fiecare saptamana, fiecare minister dintre cele cu atributii sociale si economice prezinta numeroase strategii, menite sa conduca la rezolvarea problemei incalzirii. Toate promit caldura certa la bani putini, diferenta facand-o modalitatea prin care se poate realiza acest scop. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului vede in ansamblu, „oferind” modernizarea tuturor blocurilor, de la instalatii si pana la „anveloparea” cladirii (imbracarea ei in polistiren). Specialistii ministerului vad in viitor si recomanda chiar si utilizarea panourilor solare sau spalarea cu „dezincrustanti” a instalatiilor. Pentru cei care impartasesc ideile ministerului si executa toate lucrarile impuse, statul asigura gratuit expertiza cladirii si proiectarea si subventioneaza cu 30% reabilitarea termica propriu-zisa.Ministerul Administratiei, de cealalta parte, crede ca problema se poate rezolva prin modernizarea instalatiilor sistemului centralizat existent. In acest scop, angajatii institutiei pledeaza pentru folosirea banilor europeni sau pentru contractarea de credite cu sau fara garantie guvernamentala, care, teoretic, va trebui returnati.Ministerul Finantelor este obligat de organismele financiare internationale sa „practice” reducerea subventiilor acordate pentru energia termica pana la data aderarii la Uniunea Europeana. In plan este fie introducerea obligatiei centralelor termoelectrice de a folosi banii din subventii pentru modernizarea retelelor, fie majorarea preturilor si transformarea subventiilor in ajutoare de incalzire, acordate pentru diferenta intre pretul real al gigacaloriei si pretul de referinta pe tara.Teoria e buna, dar practica ne omoaraComan Traian, presedintele unei asociatii de locatari din municipiul Ploiesti, a luat de bune promisiunile tentante ale oficialilor Ministerului Transporturilor si a incercat sa puna in practica „oferta”. Dupa ce si-a convins vecinii, Traian Coman a contactat Ministerul Transporturilor, ca sa afle cum poate obtine expertii si subventia la care ar fi avut, teoretic, dreptul. Deceptie insa: angajatii ministerului il paseaza de la un serviciu la altul, dupa care ii sugereaza sa se adreseze „serviciului energetic”, care ar activa in cadrul Primariei Ploiesti. La Primarie insa, nu functioneaza nici un serviciu energetic care ar putea sa ii spuna cum sa ajunga la bani sau la expertiza. Nici la regia de termoficare, unde este trimis, nu exista un astfel de serviciu, ceea ce spune ca, de fapt, programul este „disponibil” doar pe hartie.O posibila solutie, la indemana celor care vor totusi sa aiba caldura in casa la un pret convenabil, ar fi achizitionarea si montarea unei microcentrale de apartament. Pentru ca l-ar costa prea mult ca sa renunte la sistemul centralizat, statul nu este dispus sa „tolereze” o asemenea masura si, ca atare, lanseaza in repetate randuri tot felul de petarde. Ultima fumigena ii are ca autori pe ministrul economiei, Dan Ioan Popescu, si pe liderul PSD Victor Hrebenciuc, care, printr-un proiect de act normativ, daca nu interziceau pe fata montarea de microcentrale, reduceau la minimum posibilitatea instalarii lor.Trecand dincolo de aceste dificultati, locatarii pot sa opteze pentru debransare si montarea microcentralei, dar mai devreme sau mai tarziu vor intra in conflict cu vecinii, care ar fi nevoiti sa plateasca toate pierderile de pe retea. Dupa ce vor plati debransarea, creditul si toate taxele aferente, „microcentralistii” care nu sunt dispusi sa plateasca incalzirea spatiilor comune s-ar putea trezi in instanta, in situatia de a plati expertiza care sa dovedeasca cat „incalzesc peretii” centralele lor. Mihai Mereuta, presedintele Ligii Asociatiilor de Proprietari „Habitat”, ne-a spus ca astfel de lucruri sunt din ce in ce mai frecvente, iar costurile in instanta ale debransarii se ridica, dupa finalizarea expertizei, cu inca 600 de euro. In lipsa unei directii clare, populatia este invitata sa isi caute drumul, fara a sti, insa, la cat se va ridica nota de plata finala!