Încă de anul trecut, laptopurile au devenit vedetele vånzărilor pieţei IT din Romånia. Cum reacţionează producătorii locali de desktopuri în faţa schimbării de comportament a consumatorilor? Exploatează nişele.

A devenit evident că, pe fondul scăderii preţurilor, opţiunile multora dintre cumpărătorii de computere personale se îndreaptă din ce în ce mai mult către alegerea unui laptop în detrimentul calculatorului de birou. „Anul acesta, vånzările pe segmentul PC-urilor vor continua pe baza aceluiaşi trend“, spune Jiri Rizek, CEO Flamingo Internaţional, unul din principalii retaileri, dar şi producător de PC-uri. „Comparånd, notebookurile vor domina în mod cert vånzările şi ne aşteptăm la o creştere de 250%-300%, în timp ce pentru desktopuri, creşterea se va menţine la un ritm de aproximativ 15%-20%“, adaugă Rizek. Flamingo International estimează că valoarea pieţei de retail IT&C se va ridica la 400 milioane euro în 2008, iar notebookurile vor contribui cu aproximativ 30%-35% la această valoare.

În primă instanţă, producătorii locali par dezavantajaţi clar de o asemenea evoluţie. Unii dintre aceştia, cum este Complet ElectroServ, divizia producătoare de PC a grupului Altex, au preferat să se plieze după trend şi au lansat propria lor gamă de laptopuri, în acest caz fiind vorba de linia de produse Myria.

Segmentele de nişă, salvarea vånzărilor

Ce şansă au însă producătorii locali de laptopuri în faţa unor nume ca HP, Dell sau Fujitsu-Siemens, care şi-au ieftinit mult produsele în ultimii doi ani? Chiar şi gamele high-end ale Sony, Panasonic sau Toshiba au devenit accesibile, pe långă preţul în scădere, la acest trend contribuind şi creşterea puterii de cumpărare a consumatorului autohton. În plus, producători consideraţi pånă nu demult „de linia a doua“, Asus, Acer, Packard Bell sau MSI, şi-au dezvoltat mult gamele şi concurează cu succes atåt în segmentul „entry level“, cåt şi în cel destinat utilizatorilor pretenţioşi.

„Cum şi în acest an laptopurile îşi vor continua creşterea în ponderea pieţei de calculatoare, producătorii autohtoni ar trebui să acorde o atenţie mai mare nişelor care favorizează desktopurile“, susţine Felix Enescu, vicepreşedinte al companiei de consultanţă şi studii de piaţă Gartner Romånia.

Pentru a putea exploata aceste nişe, producătorii locali au nevoie de o abordare diferită a pieţei. „Aceştia sunt puşi în faţa unei schimbări de model de business, cu adresare diferenţiată. În multe ţări, a devenit evidentă orientarea clienţilor către cerinţe speciale în momentul în care aleg un PC, cum ar fi pachetul iniţial de aplicaţii sau pachetul de servicii after-sales“, spune Cedric Royer, şeful departamentului de vånzări pentru Europa de Est, Rusia şi Comunitatea Statelor Independente al producătorului de platforme grafice Nvidia. „Principalul avantaj al brandurilor locale constă în viteza superioară de reacţie în raport cu schimbările de tehnologie, schimbările de preţ şi, nu în ultimul rånd, cu cerinţele specifice din piaţa locală“, mai spune Royer.

Ce avantaje competitive au producătorii locali

Alte avantaje ale producătorilor locali constau în platforma nativă de extindere a serviciilor pre- şi post-vånzare, flexibilitatea în construirea nivelului de stoc, înlocuirea configuraţiilor şi definirea într-un termen mult mai scurt a campaniilor de marketing. „Consider că, în momentele de stagnare a pieţei sau pe evoluţiile mici, cei care pot cåştiga în mod real cotă de piaţă sunt integratorii locali“, conchide reprezentantul Nvidia.

Pentru a exploata aceste avantaje, producătorii recurg la aşa-numita strategie de optimizare a PC-ului. Ce înseamnă aceasta? „În primul rånd, alegerea combinaţiei de produse din interiorul PC-ului, sincronizată cu o necesitate a segmentului pentru care se creează PC-ul respectiv“, explică Royer.

Preţul mediu per placă video a crescut anul trecut în Romånia cu aproape 50% în vånzările de plăci video discrete (nu sunt integrate în placa de bază – n.red.). În acelaşi timp, a crescut spre 40%-50% ponderea segmentului performance (produse de performanţă peste medie). „Explicaţia constă în faptul că din ce în ce mai multe aplicaţii non-gaming cer şi folosesc cu succes puterea suplimentară oferită de GPU (procesorul grafic – n.red.)“, precizează şeful de vånzări de la Nvidia. Spre exemplu, pentru mediul office, în Adobe Reader versiunile 8 sau 9, procesarea este accelerată de GPU, şi acest lucru face ca un utilizator office să lucreze mult mai rapid cu fişiere PDF.

Prin urmare, aşa cum deja au anticipat unii producători locali, gamerii, utilizatorii de aplicaţii grafice, cei care se gåndesc la servere pentru acasă şi mediul office vor fi principalii clienţi ai acestui an.

115-15944-19_cedricroyernvidiae_28.jpg«Consider că în momentele de stagnare a pieţei sau pe evoluţiile mici, cei care pot cåştiga în mod real cotă de piaţă sunt integratorii locali.»
Cedric Royer, head of sales, Nvidia

Gamerii, utilizatorii de aplicaţii care necesită putere de procesare grafică ridicată, şi chiar segmentul business sunt categoriile care au determinat, prin schimbarea obiceiurilor de consum, apariţia conceptului de „PC optimizat“. Acest lucru presupune sincronizarea componentelor interne ale unui computer în aşa fel încåt să corespundă cerinţelor unei anumite nişe

115-15945-19_jiririzek_28_rp.jpg«Ne aşteptăm la o creştere de 300% a vånzărilor de notebookuri, în timp ce pentru desktopuri, creşterea se va menţine la un ritm de 15%-20%.»
Jiri Rizek, CEO Flamingo Internaţional

400 mil. Este valoarea, exprimată în euro, la care se va ridica în acest an retailul de produse IT&C, în estimarea Flamingo Internaţional