«Încă puțin și se liniștesc apele. Așteptăm publicarea contractului în Monitorul Oficial, ultima etapă procedurală înainte de a fi chemat GFR pentru semnătură. Apoi, în 60 de zile, cumpărătorul trebuie să depună banii», ne-au transmis reprezentanții Ministerului Transporturilor. 
„Cât de puțin?“, nici ei nu știu. Doar că „jocul politic din jurul CFR Marfă“, despre care toată lumea vorbește, nu pare să se fi încheiat. În toată această inconsecvență,  Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei, a anunțat că se află în discuţii „avansate“ cu instituţii financiare internaţionale pentru a finanţa această achiziţie. Reprezentanţii grupului au dezmințit informaţiile potrivit cărora compania sau acţionarul principal, Gruia Stoica, ar avea probleme financiare. Din 20 iunie, când GFR a fost declarat câștigător, lucrurile s-au mișcat în mai multe direcții, cu acuze între politicieni din tabere diferite, între președintele Traian Băsescu și premierul Victor Ponta. Acuze care s-au adâncit după ce documentul prin care Consiliul Superior de Apărare a Țării (CSAT) a avizat strategia de privatizare a companiei a fost desecretizat. Din document reiese clar: procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului. Mai concret, CSAT solicită ministerului să includă în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul se obligă, sub sancţiunea rezoluţiunii contractului şi plata unor daune interese, să menţină obiectul de activitate al CFR Marfă şi să întreprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea de către companie, pe toată durata sa de existenţă, a obligaţiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislaţiei în vigoare.
„În ceea ce priveşte jocul care s-a făcut cu declaraţiile legate de asumare sau neasumare (n.r. – a privatizării CFR Marfă), este clar că privatizarea era responsabilitatea Guvenului, a Ministerului Transporturilor. Dar, în momentul în care preşedintele ţării iese public şi anunţă că are suspiciuni legate de acest lucru, era normal ca CSAT să-şi precizeze punctul de vedere oficial asupra acestor suspiciuni, nu asupra contractului, pentru că acesta este atributul Guvernului“, a declarat preşedintele Confederaţiei Naţionale Sindicale Cartel ALFA, Bogdan Hossu. El a mai spus că se aşteaptă la o mai mare transparenţă din partea Guvernului cu privire la privatizarea CFR Marfă, astfel încât acesta să nu devină o „variantă Bechtel 2“.
Un cerc vicios
„CFR Marfă se află într-un cerc vicios şi trebuie să-şi reducă pierderile“, consideră și guvernatorul Băncii Naţionale a României (BNR), Mugur Isărescu. Doar că autorităţile au curăţat compania de datoriile către bugetul consolidat, în valoare de 827 milioane de lei, sumă aproape egală cu cea oferită de GFR pentru preluarea a 51% din acţiunile CFR Marfă. Potrivit oficialului BNR, privatizarea chiar este o soluţie pentru companie de a ieşi „dintr-un impas“. „Nu sunt pentru o privatizare a unei societăţi de stat, care are şi monopol, sau cvasimonopol, numai aşa, ca să o privatizăm. Cred că nimeni nu cere un asemenea tip de privatizare, ci o încercare de a ieşi dintr-un cerc vicios“, a spus el.
Despre privatizarea CFR Marfă nu se poate spune că a început cu dreptul. În această primăvară, la prima încercare de privatizare, Ministerul Transporturilor a respins toate cele trei oferte depuse de investitori. La scurt timp, privatizarea a fost reluată, iar în competiție s-au înscris aceleași companii: Grup Feroviar Român, OmniTrax Inc. şi Asocierea SC Transferoviar Grup – Donau Finanz GMBH.
„Privatizarea parțială a CFR Marfă vine într-un context în care statul trebuie să se transforme din arbitru-jucător într-unul neutru față de toți factorii economici“, subliniază Ștefan Roșeanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles. Bineînțeles, se dorește ca această transformare să se întâmple într-un mediu politic sănătos.
Privatizarea parțială a CFR Marfă vine într-un context în care statul trebuie să se transforme din arbitru-jucător într-unul neutru.
Ștefan Roșeanu, consultant la Bruxelles

Pe scurt

anunț La data de 20 iunie, Grup Feroviar Român a fost declarat câştigător în competiţia pentru privatizarea operatorului național de transport pe calea ferată, CFR Marfă;

valoare Preţul oferit de GFR a fost de circa 202 milioane de euro, cu intenția de a fi achitat integral; sindicaliștii consideră acest preț mic, raportat la valoarea societății;

investiții Bineînțeles, cum era de așteptat, GFR şi-a asumat investiţii de aproximativ 900 mil. lei în CFR Marfă.


Te-ar putea interesa și: