Lansarea celui de-al treilea val al sondajului de audienta radio, Audiradio, a facut sa se auda in piata posturilor de radio „un suspin de usurare”: a crescut numarul de ascultatori! Astfel, la nivel national, sondajul Audiradio arata o audienta neta (daily reach) totala de 9,73 de milioane de ascultatori (target all, toata saptamana), cu aproximativ 600.000 de ascultatori mai mare fata de cifra inregistrata in cercetarea precedenta realizata de IMAS in octombrie 2002. De asemenea, in mediul urban audienta neta a fost de 5,88 milioane de ascultatori, in timp ce in octombrie 2002, aceasta a fost de 5,61 milioane de ascultatori. Cresterea se explica pe seama sezonalitatii consumului de programe radio. Primavara, in general, afirma specialistii, oamenii sunt mai dispusi sa asculte radioul decat in lunile de toamna. La acest comportament se adauga si schimbarea grilelor de programe la majoritatea posturilor de radio. Operatiunea a condus, firesc, la declansarea campaniilor de promovare ale statiilor de radio. Posturi precum Star FM (fostul Uniplus, relansat la inceputul acestui an), Radio 21 si Europa FM au derulat campanii de promovare agresive, iar rezultatele s-au vazut in recentul sondaj de audienta. Mai mult, folosirea televiziunilor ca suport pentru aceste campanii a avut un mare impact asupra ascultatorilor. Daca „bucuria” radiourilor este justificata de cresterea volumului de ascultatori in comparatie cu cel inregistrat in octombrie anul trecut, nu aceeasi „veselie” va reiesi daca ar fi sa comparam ultimele date cu cele din primul val Audioradio, realizat in aprilie 2002. Atunci se inregistra o audienta neta totala de 9,98 de ascultatori. Asadar, dupa un an de zile, radiourile noastre, conform Audioradio, au pierdut aproximativ 250.000 de ascultatori la nivel national.
La nivel national, Romania Actualitati, principalul post al Societatii Romane de Radiodifuziune, a inregistrat in Audiradio valul al III-a o cota de piata de 26,5% (target all, toata saptamana), cu 1,1 puncte mai mica decat cea din octombrie 2002. Daca durata de ascultare a suferit o usoara scadere, in schimb audienta neta (numarul mediu zilnic de persoane distincte care au ascultat cel putin 8 minute postul de radio) a inregistrat o crestere de 140.500 de ascultatori. Interesant de remarcat este faptul ca dupa un an de zile (comparatia cu primul val Audiradio), Romania Actualitati isi pastreaza cota de piata. In aprilie 2002, cota sa piata la nivel national era de 26,9 procente.
Europa FM, singurul post privat cu acoperire nationala, a inregistrat fata de octombrie 2002 o crestere notabila: cota sa piata a crescut cu 1,3 procente, iar audienta neta (daily reach) cu 287.600 de ascultatori. In Audioradio (primul val – aprilie 2002), Europa FM avea o cota de piata de 13 procente. Dupa un an, cota sa de piata la nivel national a crescut cu 3,4 procente.
In mediul urban, Romania Actualitati a castigat 1,2 procente la cota de piata fata de octombrie 2002, Europa FM, 1,1 procente, Pro FM, 1,2 procente, Contact, 1 %, iar Radio 21 si-a mai adaugat la cota sa de piata inca 1,2 procente. Sunt cresteri usoare, care confirma o revenire a pietei fata de toamna trecuta. Tot in mediul urban s-a dezghetat si Star FM; de la o cota de piata de 1,8% in octombrie 2002, a ajuns acum la 2,5%. Daca ar fi sa facem o comparatie cu primul val Audiradio (aprilie 2002), demn de remarcat ar fi cele 1,8 procente pierdute de Radio Contact la cota de piata. In urma cu un an, Radio Contact avea o cota de piata in urban (target all, toata saptamana) de 9,6%.
In Bucuresti, insa, piata de radio este cea mai puternica. „Agresivitatea” posturilor comerciale a influentat cota de piata a canalului Romania Actualitati, care a scazut de la 28,8% (target all, toata saptamana) in octombrie anul trecut la 26,7% in acest an. Cel mai ascultat post privat de radio in Bucuresti este Radio 21, cu o cota de piata de 20,2%. In prime time (orele 7 – 14), Radio 21 are o cota de piata (ce coincidenta!) de 21,2 procente. O cota de piata solida pentru Bucuresti o are Radio Romantic, 5,9%. In prime time, Romantic (poate postul cu cea mai clara pozitionare de pe piata) a atins 6,5 procente, depasind Radio Contact (5,6%) si concurand cu Europa FM (6,7%).

Audienta neta a radiourilor (daily reach**) (24.03.-20.04.2002)

urban

Postul                mii ascultatori
Romania Actualitati        1.460,5
Pro FM            764
Radio Contact            610,8
Europa FM            1.226,3
Radio 21            512,7
Romania Cultural        33,2
Romania Tineret        38,8
Star FM            209,4
Studiourile teritoriale SRR    654,8
Alte posturi            1.686,2

Univers urban: 10.850.359 persoane
Esantion: 5.827 persoane in varsta de peste 12 ani
Target: all, toata saptamana
Metodologia de cercetare: interviu „fata in fata” la domiciliul persoanei
Eroarea maxima de esantionare: sub 1,4%

Bucuresti

Postul            mii ascultatori
Romania Actualitati    330,6
Pro FM        243,2
Radio Contact        94,6
Europa FM        90
Radio 21        273
Romania Cultural    16,4
Romania Tineret    5,2
Antena Satelor        14,8
Radio Bucuresti    42,5
Romania Muzical    4,4
Star FM        61,8
Romantic FM        84,4
Radio Total        59,6
Alte posturi        70,2

Univers Bucuresti: 1.819.880 persoane
Esantion: 1.503 persoane in varsta de
peste 12 ani
Target: all, toata saptamana
Metodologia de cercetare: interviu „fata in fata” la domiciliul persoanei