Pe lângă întregul parc de material rulant utilizat de Rompetrol Logistics, Grup Feroviar Român, compania deţinută de Gruia Stoica, i-a preluat şi pe cei aproximativ 350 de salariaţi ai companiei petroliere. În comunicatul de presă remis la finele anului 2010, GFR preciza că cei aproximativ 350 de salariaţi vor beneficia de aceleaşi condiţii şi drepturi salariale oferite de fostul angajator.

Doar că lucrurile nu s-au întâmplat aşa, decât pentru o scurtă perioadă de timp.
Astfel că mare parte din personalul preluat de la Rompetrol Logistics s-a îndreptat în instanţă pentru câştigarea drepturilor pierdute la actualul angajator.

În mai puţin de un an de zile de la preluarea celor 350 de angajaţi, GFR i-a înştiinţat pe aceştia că se va modifica contractul individual de muncă, în sensul micşorării salariului, scrie avocatura.com. “Cu toate că fusese stabilit ca în urma transferului către GFR, salariaţii Rompetrol vor beneficia de aceleaşi condiţii de muncă şi drepturi, contractul de muncă rămănând neschimbat, în luna decembrie 2011 aceştia au primit prin poştă o decizie în care se consemna faptul că se schimbă contractul individual de muncă, în sensul micşorării salariului. Astfel, peste 70 de angajaţi, mecanici de locomotivă, revizori tehnici vagoane, şefi manevră, şefi de tren sau impiegaţi de mişcare, au formulat acţiuni de chemare în judecată pentru a-şi recâştiga în instanţă postul şi salariul avute anterior”, scrie avocatura.com.

Conform sursei citate, angajaţii susţin că decizia prin care le-au fost micşorate salariile este "nelegală şi ne prejudiciază în mod vădit drepturile”, asta deoarece nu au existat discuţii sau notificări prealabile, iar contractul a fost modificat fără acordul părţilor. Mai mult, agajaţii susţin în acţiunea de chemare în judecată că salariul astfel cum a fost stabilit prin decizia contestată este foarte mic în comparaţie cu cel avut anterior, "fiind puşi în situaţia de a nu putea face faţă cheltuielilor unui trai decent, afectându-ne astfel toată familia”, mai informează sursa citată.

Ce spunea GFR în 2010

„Este un pas înainte pe care îl facem pentru a deveni cel mai important operator feroviar din sud-estul Europei”, a declarat Gruia Stoica, președintele Grampet Grup, în comunicatul remis de companie la finele anului 2010 şi citat de capital.ro. În acelaşi comunicat, GFR menţiona că cei aproximativ 350 de salariaţi “vor beneficia de aceleaşi condiţii şi drepturi salariale” oferite de Rompetrol Logistics.
Acum avocatura.com scrie că GFR susţine că şi-a îndeplinit toate obligaţiile prevăzute în Codul Muncii şi că angajaţii Rompetrol Logistics au ştiut de la început că drepturile şi obligaţiile lor vor fi transferate integral către SC GFR SA numai pe o perioadă de 12 luni de la data transferului. Mai mult, sursa citată menţionează, citând răspunsul GFR, că angajaţii şi-au dat acordul anticipat cu privire la aplicarea prevederilor, atât în perioada cât aceştia mai erau salariaţii cedentului SC Rompetrol Logistics SRL, cât şi după ce aceştia au devenit salariaţii cesionarului SC GFR SA.

Cui dă dreptate instanţa

Doar că potrivit ultimelor decizii ale instanţei de judecată câştig de cauză au salariaţii şi nicidecum angajatorul. Avocatura.com informează că instanţele prahovene nu au ajuns la o practică unitară, dar la Tribunalul Prahova au fost admise majoritatea cererilor celor peste 70 de angajaţi. GFR a făcut recurs, iar Curtea de Apel Ploieşti a dat câştig de cauză tot salariaţilor, aşa cum se poate observa din imaginea de mai jos.

“În urma deciziei Curţii de Apel Ploieşti, s-a menţinut hotărârea Tribunalului Prahova prin care GFR era obligat să menţină salariul avut anterior emiterii deciziei atacate şi să plăteasca diferenţa dintre salariul avut anterior şi cel stabilit prin decizia atacată”, scrie avocatura.com.

Capital.ro a solicitat încă de ieri un punct de vedere GFR, însă până joi până la ora 15:30, Gruia Stoica nu ne-a furnizat niciun răspuns.

UPDATE: Mai mult, în jurul orei 16:00, GFR ne-a emis un drept la replică, fără semnătură şi cu greşeli de ortografie, pe care îl puteţi descărca aici.
Ce susţine GFR în dreptul la replică?

"Grup Feroviar Român, membru al Grampet Group, a preluat, de la Rompetrol în anul 2010, în urma unei licitații, un număr de 328 de salariați, și nu 350, cum apare în mod eronat în cadrul articoluui", scrie GFR în dreptul la replică.
De menţionat este că, în decembrie 2010, aceeaşi companie anunţa printr-un comunicat de presă că a preluat aproximativ 350 de angajaţi, aşa cum am relatat şi în paragrafele de mai sus.

Mai mult, departamentul de comunicare al Grampet Group, din care face parte ;i GFR susţine că "Protocolul de preluare a fost negociat și semnat de către sindicatele și reprezentanții muncitorilor despre care faceti referire în articol, adică exact acei reprezentanți ai celor care au decis să formuleze cereri de trimitere în judecată. Contestatorii au cunoscut în permanență termenii și condițiile transferului. Pentru ca locurile de muncă să fie salvate în urma acestei preluări, sindicatele au negociat ca vreme de 12 luni, salariații să fie renumerați și să beneficieze de prevederile salariale pe care le aveau în cadrul Contractului Colectiv de Muncă al Rompetrol Logistics, iar după ce aceste 12 luni s‐au încheiat, angajații urmau să fie renumerați și să beneficieze de prevederile salariale ale Contractului Colectiv de Muncă al GFR. Aceste 12 luni și‐au încheiat valabilitatea în data de 17.06.2012, moment în care angajații au trecut pe Contractul Colectiv de Muncă al GFR".

În acest caz, reprezentanţii GFR au uitat să menţioneze că au anunţat preluarea Rompetrol Logistics în decembrie 2010, astfel că până în 17.06.2012 au trecut mai mult de 12 luni, aşa cum susţin în dreptul la replică.
Mai mult, avocatura.com menţionează că decizile de modificare a contractului colectiv de muncă au fost transmise prin poştă încă din luna decembrie 2011: "Cu toate ca fusese stabilit ca in urma transferului catre GFR, salariatii Rompetrol vor beneficia de aceleasi conditii de munca si drepturi, contractul de munca ramanand neschimbat, in luna decembrie 2011 acestia au primit prin posta o decizie in care se consemna faptul ca se modifica contractul individual de munca, in sensul micsorarii salariului".

"Articolul dumneavoastră omite, într‐un mod cu totul și cu totul regretabil și
neprofesionist, informația că Grup Feroviar Român a câștigat până acum cea mai
parte a proceselor care au fost deschise împotriva sa. GFR a câștigat atât procesul cu sindicatul Vega GFR Ploiești, cât și în cazul a 11 din cele 24 de dosare deschise în nume individual de către angajați. Restul de 13 cauze care au fost admise în parte, și care reprezintă 41 de persoane, sunt în curs de soluționare. Grup Feroviar Român nu‐și permite să comenteze deciziile
instanței", precizează Departamentul de comunicare al Grampet Group, fără să menţioneze însă absolut nimic despre dosarul postat mai sus şi care poate fi găsit cu uşurinţă pe site-ul Curţii de Apel Ploieşti.

"În plus, până la soluționarea tuturor cauzelor aflate în instanță nu putem vorbi
despre absolut nimic ilegal. Mai mult decât atât, vă readucem aminte că toate cauzele deschide de angajați sunt civile, nu penale. Adică vorbim despre un eventual posibil conflict de muncă, nu despre o încălcare a legii", mai susţin în dreptul la replică reprezentanţii Grampet Group.

Cine este GFR

Grup Feroviar Român este o societate cu capital social integral privat, având ca obiect principal de activitate prestarea serviciilor de transport feroviar de mărfuri şi a serviciilor conexe transportului feroviar, reprezentând, asa cum chiar ei se intituleaza pe propriul site, "unul dintre cei mai importanţi operatori feroviari din România”.

În prezent, GFR exploatează un parc de peste 8.000 de vagoane şi 260 de locomotive, iar printre clienţii săi se mai numără OMV Petrom, ArcelorMittal, Conpet, Lukoil şi Compania Naţionala a Huilei. Grampet este în acest moment cel mai mare grup feroviar privat din România şi totodată din sud-estul Europei, cu afaceri de aproximativ 325 de milioane de euro şi 8.500 de angajaţi.
GFR, în cursa pentru preluarea CFR Marfă

GFR este unul din cei trei investitori interesaţi de preluarea pachetului majoritar al CFR Marfă, însă documentaţia depusă până la termenul stabilit a fost incompletă, potrivit celor communicate de Ministerul Transporturilor. Întrucât au fost respinse şi ofertele depuse de ceilalţi candidaţi OmniTrax şi Transferoviar Grup-Donau Finanz, autorităţile au decis reluarea procesului de privatizare al companiei de stat care are puţin peste 9.000 de angajaţi.

Ieri ministrul transporturilor, Relu Fenechiu preciza că până miercuri trei posibili candidaţi au achiziţionat caietul de sarcini. Termenul limită pentru depunerea candidaturilor de participare la licitaţia organizată pentru CFR marfă expiră astăzi la ora 13:00.