Consumul de ciment de pe piata romaneasca este de doar 200 kg/ cap de locuitor, cu mult sub media tarilor din Uniunea Europeana, unde se consuma peste 400 de kg/cap de locuitor anual. Jucatorii din piata estimeaza pentru anul acesta o crestere a consumului pana la 250 kg/cap de locuitor. Vanzarile celor patru jucatori de pe piata cimentului: Lafarge Romcim, Holcim Romania, HeidelbergCement si Romcif Fieni, vor creste anul acesta cu cinci pana la zece procente. Piata romaneasca se gaseste inca cu mult sub potentialul de productie a fabricilor, care este de 12 milioane de tone.
Liviu Daschievici, directorul general al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), spune ca valoarea totala a lucrarilor de constructii care vor fi facute in 2002 ar putea sa fie de peste 3,2 miliarde de dolari, in conditiile in care tot mai multi investitori straini construiesc in Romania. Un rol important il vor avea anul acesta proiectele guvernamentale de constructii de autostrazi, dar si cele de locuinte.
La ora actuala, Lafarge Romcim este singurul exportator de ciment din Romania. Oficialii companiei franceze spun ca fabrica grupului de la Medgidia a exportat anul trecut 1,3 milioane de tone. „Evolutia mai slaba a exporturilor in 2001 a avut loc in conditiile unei piete internationale volatile”, spune Philippe Questiaux, presedintele companiei.
Kurt Habersatter, directorul executiv al Holcim Romania, crede ca integrarea Romaniei in NATO „poate aduce o potentiala crestere a pietei daca rezulta proiecte de infrastructura”.
„Mediul pentru investitori trebuie sa devina unul competitiv cu celelalte tari din Europa Centrala si de Est. Odata ce acest obiectiv va fi atins, sunt convins ca economia Romaniei va creste”, a spus Habersatter.
Chiar daca piata romaneasca absoarbe mult mai putin ciment decat capacitatea de productie a companiilor, cei trei mari jucatori spun ca vor continua sa investeasca peste 100 de milioane de euro. Ideea ar fi ca in urmatorii trei-patru ani proiectele de infrastructura derulate de autoritati vor fi de peste zece miliarde de dolari, situatie in care consumul va creste semnificativ. Un alt motiv de bucurie al firmelor din domeniu ar fi cel al cresterii nivelului de trai. „Cu cat vor castiga mai mult romanii, cu atat vor construi mai mult”, spune Liviu Daschievici.    

Lafarge crede ca va ramane lider
Grupul Lafarge Romcim a realizat anul trecut o cifra de afaceri de peste 105 milioane de dolari, profitul obtinut in Romania de firma franceza fiind de 22 milioane de dolari. Frederic Fleuret, presedintele grupului pana la sfarsitul lunii martie, a spus ca rezultatele financiare pozitive ale societatii „se datoreaza cresterii vanzarilor pe piata interna, dar si impactului programului masiv de investitii din ultimii ani”. Pentru anul acesta, Philippe Questiaux, noul presedinte al Consiliului de Administratie, estimeaza o crestere cu 5% a veniturilor, dar si a profitului. Lafarge Romcim este prezent pe piata romaneasca din 1997, perioada in care a preluat fabricile de ciment Medgidia, Targu-Jiu si Hoghiz-Brasov. Investitiile totale realizate de Lafarge in ultimii cinci ani au fost de peste 250 de milioane de dolari.

Holcim vrea 30% din piata
Grupul elvetian Holcim a anuntat pentru anul acesta realizarea unor investitii de 45 milioane de euro. Intentia oficialilor companiei este aceea de a mai castiga cateva procente din piata cimentului si poate chiar de a trece pe primul loc inaintea rivalilor de la Lafarge. In 2001, producatorul elvetian de materiale de constructii a vandut 1,2 milioane tone de ciment. Cifra de afaceri estimata pentru anul acesta este de 80 milioane euro, in crestere cu peste 20 % comparativ cu anul trecut. Holcim a investit pana acum in Romania aproape 200 de milioane de dolari, detinand in momentul de fata fabricile de ciment de la Turda, Campulung si Alesd, sase statii de betoane la Brasov, Pitesti, Bucuresti si Curtea de Arges si trei statii de agregate la Brasov, Zarnesti si Rancaciov. Pentru urmatorii ani, grupul francez a prognozat investitii de aproximativ 100 de milioane de dolari.

    

HeidelbergCement se gandeste la profit
Grupul german HeidelbergCement, proprietarul fabricilor de ciment Casial Deva si Moldocim Bicaz, vrea sa investeasca anul acesta inca 12 milioane de euro. Vanzarile de ciment ale Carpatcement Romania SRL, divizia care coordoneaza vanzarile din acest sector, au fost anul trecut de peste 45 milioane de euro, profitul operational depasind cinci milioane de euro. Investitiile realizate de grupul german pana in prezent in Romania sunt mai mari de 100 milioane de euro, Heidelberg fiind de altfel liderul pe toate pietele din Europa Centrala si de Est.
HeidelbergCement a intrat pe piata romaneasca in anul 1998, prin achizitionarea pachetului majoritar al societatii Moldocim Bicaz, iar in 2000 a devenit actionar majoritar al societatii Casial Deva. De asemenea, mai detine 18% din actiunile companiei Romcif Fieni.