Saptamina trecuta, subalternii premierului erau inebuniti sa redacteze de urgenta un proiect de ordonanta prin care titularul programelor Bancii Mondiale. incurcatura putea fi evitata de la bun iceput, daca premierul ar fi delegat, imediat dupa plecarea lui Traian Basescu la Primarie, responsabilitatea de coordonare a programelor. Dupa saptamini de ezitari, premierul a desemnat-o pe Anca Boagiu (PD) coordonator Ricop PHARE, lucru facut public, i presa. Dar numirea a fost facuta de forma si nu a mai aparut niciodata i „Monitorul Oficial”. seful Executivului pastrase prerogativele principale, iar ministrul Boagiu trebuia numai sa semneze documentatiile tehnice si sa faca o informare saptaminala catre premier. sefa de la Transporturi n-a acceptat ocaua mica. Legislativ, Ricop nu poate fi condus distinct fata de Programele Bancii Mondiale pentru ajustarea sectorului privat (PSAL) si de dezvoltare institutionala a sectorului privat (PIBL).
Cearta dintre Isarescu si Boagiu a fost, din aceasta perspectiva, inutila. Numirea oricum nu ar fi functionat din cauza viciului de procedura. Aruncind reprosuri ministrului care a miscat i front, Isarescu a mascat, diplomatic, lupta care se da pentru obtinerea acestui post. La data scrierii acestor rinduri (joi, 5 octombrie), numele vehiculat la sefia programelor externe era cel al lui Sebastian Vladescu (PNL), secretar de stat i Ministerul Finantelor, numit deja la sefia PSAL. Chiar reprezentantii Finantelor, prin Oficiul de Plati si Contractare Phare, au fost pusi sa lucreze la noul act normativ.
S-a creat o amestecatura institutionala
Unitatea de management a Ricop se afla i incinta Ministerului Transporturilor, oamenii care lucreaza la program sunt platiti din bugetul acestei institutii, consultantii straini aveau deja birourile amenajate i Transporturi. Pina a deveni ministru, Anca Boagiu a fost directorul Unitatii de Management a Programului Ricop (UMP-Ricop).
O data confirmat i functie, liberalul Sebastian Vladescu ar trebui sa conduca Ricop chiar i ograda pedista a Ministerului Transporturilor. E greu de crezut ca i aceste conditii programul va decurge fara alte blocaje. Mai ales ca pindeste ica un risc major. Dupa alegeri, postul va fi din nou vacant. Noul cabinet va fi i drept sa desemneze propriul reprezentant. Efectele nu sunt greu de banuit, dat fiind ca alegerile locale au perturbat considerabil derularea programului UE.
Parasind comanda Ricop o data cu plecarea la Primarie, Traian Basescu a iesit din schema. Din iunie, Mugur Isarescu a fost spectator, desi responsabilitatea ii revenea: conform memorandumului de finantare, premierul poarta responsabilitatea pentru aceste programe, dar o poate delega prin hotarire guvernamentala. intirziind atitea luni o numire functionareasca, cabinetul se face vinovat pentru perturbarea programelor externe. Nu sunt putine problemele aparute din aceasta cauza.
Dupa cum Capital a semnalat ica de acum o luna, mai multe componente ale Programului de restructurare a itreprinderilor si reconversie profesionala (Ricop) nu au putut functiona din lipsa unor semnaturi.
Conform reglementarile UE, trebuiau contractate echipe de asistenta tehnica pentru program. Licitatiile s-au derulat, cu participare internationala, dar cistigatorii nu pot fi validati. Nu are cine sa semneze documentele! Ramboll Danemarca ar fi trebuit sa fie gestionarul de fond pentru componentele de masuri active de ocupare si formare profesionala, respectiv de atenuare a impactului social, dar contractul nu a fost parafat. „No comment”, raspunde, itrebat i legatura cu efectele acestor perturbari, Jorgen Delman, seful Departamentului Dezvoltarea Sectorului Privat al companiei Ramboll Danemarca. O alta componenta a fost blocata, ica de la iceputul anului. Ricop avea i schema servicii de preconcediere pentru disponibilizati, tocmai pentru a atenua socul pierderii locului de munca.
Conform planului de restructurare a itreprinderilor cuprinse i lista Ricop, numai i primele trei trimestre ale anului 2000 aveau sa-si piarda slujba peste 23.000 de oameni, iar cumulat i 1999 si 2000, numarul se ridica la aproximativ 50.000. Ricop a fost gindit pentru acestia. S-a urmarit „o abordare integrata a restructurarii itreprinderilor si a conversiei fortei de munca”, arata Memorandumul de Finantare ratificat de Guvernul Rominiei.
Luptele dintre guvernanti lovesc i someri
Pe de o parte, se asigurau plati compensatorii – parte de la buget, dar si ajutor din partea UE. Fonduri externe erau alocate pentru serviciile de asistenta pentru someri. Pe de alta parte, Ricop IMM urma sa creeze locuri de munca, prin acordarea de ajutoare financiare nerambursabile mediului privat rominesc.
Luptele intestine la nivelul autoritatilor romine au lasat fara sprijin mii de persoane. Serviciile de preconcediere ar fi trebuit sa fie acordate de la iceputul acestui an, dar contractul cu firma cistigatoare a licitatiei (IMC Group Marea Britanie) nu a fost nici acum semnat.
Autoritatile romine au reusit sa ridice un semn de itrebare si asupra derularii componentelor Ricop de masuri active de ocupare a fortei de munca si de atenuare a impactului social (cu un buget cumulat de 25 milioane euro, din care 19 fonduri Phare). Concursul de selectie a ofertelor a fost lipsit de publicitate, din cauza necontractarii la timp a consultantului strain. De asemenea, ica de acum citeva saptamini trebuiau redactate criterii de selectie si aprobare a proiectelor (procedura depunerii solicitarilor de finantare s-a icheiat la 15 sept. a.c.) si Ricop IMM (finantarea microafacerilor) pare ca intra i prelungiri, daca lucrurile nu se rezolva. Surse guvernamentale sustin ca numirea coordonatorului este o chestiune de zile. De dorit ar fi ca lucrurile sa fie puse pe roate, macar i ceasul al doisprezecelea.     

Consecintele perturbarii programelor externe
Nu s-a putut icepe acordarea serviciilor de preconcediere pentru disponibilizati, componenta a Ricop. Aceasta era programata pentru 2000-2001, la finele anului viitor expirind perioada de contractare.
Trebuia contractat gestionarul de fond pentru componentele de ocupare profesionala, cu un buget cumulat de 25 milioane euro. Cei care vor pune i practica aceste masuri au depus proiecte, dar selectia si evaluarea lor bat pasul de loc.
in itirziere intra si procedurile de evaluare a cererilor de finantare a microafacerilor, i cadrul Ricop IMM (30 milioane euro). Ricop Phare are cinci componente principale: interventii i cazuri de concedieri colective, lucrari publice, initiative de promovare a ocuparii fortei de munca, finantarea crearii de microafaceri si de itreprinderi mici si mijlocii, masuri de asistenta sociala.
PSAL- Strategiile de privatizare au fost aprobate cu mari itirzieri de Executiv.
in memorandumul de finantare cu FMI e precizat faptul ca progresele iregistrate i implementarea programelor Bancii Mondiale (BM) conditioneaza finantarile externe viitoare din partea celor doua institutii.