Air France si compania olandeza KLM a fost incheiata in cadrul unei tranzactii in valoare de 784 de milioane de euro.Fuziunea dintre Air France si KLM – al doilea, respectiv al patrulea operator european – reprezinta prima tranzactie de acest gen din industria europeana de profil. In baza acordului, actionarii KLM vor controla 19% din capitalul noului grup, in timp ce statul francez isi va reduce participatia de la 54% la 44%, realizand astfel privatizarea companiei nationale. Restul actiunilor (37%) va fi controlat de actionarii Air France. Desi noua entitate este controlata de francezi, KLM va ramane in urmatorii trei ani in mainile guvernului olandez. Imediat dupa anunt – incununarea a doi ani de negocieri – pretul actiunilor KLM a crescut cu 40%, in timp ce al actiunilor Air France au scazut. Singura problema a companiei olandeze este ce se va intampla cu aeroportul Schiphol din Amsterdam, de unde pleaca majoritatea curselor KLM. Aeroportul, prin care trec 40 de milioane de pasageri anual, este detinut de statul olandez si de orasele Amsterdam si Rotterdam.Pentru francezi, tranzactia este o lectie. Air France, declarata „pe moarte” in anii ‘80, este acum pe cale sa devina parte din cel mai mare transportator aerian, dupa ce statul francez a cheltuit 20 miliarde de franci intre 1994 si 1996 pentru salvarea companiei. Desigur, valoarea sa la bursa – 3,3 miliarde de euro – a crescut foarte putin fata de 1999, data cand a inceput sa fie cotata. Dar intr-un sector care abia isi revine dupa septembrie 2001, acest rezultat, care ar parea modest in alte tari, este maximum care se putea obtine. „Industria aeriana se transforma cu repeziciune, iar noi aveam doua optiuni: sa avansam sau sa murim. Fuziunea cu KLM ne permite sa ne dezvoltam. Riscul era ca firma olandeza sa intre in alianta OneWorld, alaturi de British Airways (rivala dintotdeauna a Air France) in loc sa opteze pentru Air France si alianta SkyTeam, din care mai face parte Delta Airlines”, a declarat Pierre-Henry Gurgeon, directorul executiv al Air France. Nu mai ramane decat ca Jean-Cyril Spinetta, cel care din 1997 a pus pe picioare compania, sa reuseasca sa convinga sindicatele ca privatizarea nu trebuie sa-i ingrijoreze. Mai mult, el trebuie sa-si pledeze cauza la Bruxelles si sa convinga Comisia ca este in interesul Europei sa detina o companie aeriana de talia celei pe cale sa se formeze. Cat despre Comisia Europeana, va trebui sa aprobe mariajul dintre Air France si KLM si, in paralel, sa inceapa negocierile cu Statele Unite pentru liberalizarea transportului aerian intre cele doua tarmuri ale Oceanului Atlantic. Analistii din domeniu au aratat ca alianta SkyTeam va deveni cea mai mare retea transatlantica aeriana, daca operatorii Northwest si Continental, parteneri traditionali ai KLM, vor adera la aceasta organizatie.Operatorul Alitalia a declarat ca va incepe imediat negocieri pentru a se alatura noului grup, oficialii companiei anuntand ca sunt dispusi sa cedeze pana la 30% din actiuni. Un schimb de actiuni ar marca debutul privatizarii Alitalia, indelung amanata, in conditiile in care compania a incheiat cu pierderi operationale patru din ultimii cinci ani. Deocamdata insa, KLM-Air France resping posibilitatea ca Alitalia sa li se alature prea curand. Spinetta, presedintele Air France, a declarat ca mai intai este necesara privatizarea companiei italiene, din al carei capital statul detine 62%. Iar oficialii KLM nu au avut timp sa uite ca o incercare de alianta cu Alitalia s-a soldat, in decembrie 2002, cu obligatia olandezilor de a plati italienilor daune in valoare de 275 milioane de euro.Pe de alta parte, in urma anuntului Air France, actiunile Lufthansa au scazut cu aproape doua procente, investitorii fiind ingrijorati ca grupul german ar putea fi exclus din procesul de consolidare din Europa.