Asociatia pentru Publicitate Exterioara din Romania (APER), organizatie care reuneste 27 de firme de panotaj reprezentand 70% din agentiile de specialitate din tara, a dezgropat securea razboiului acuzand direct Administratia Bucurestiului ca a pus la cale o afacere cel putin dubioasa. Reprezentantii APER au inaintat Comisiilor Parlamentare pentru Cercetarea Abuzurilor un memoriu, in care reclama organizarea defectuoasa a unei licitatii privind alocarea a 400 de spatii pentru afisajul stradal pe principalele artere ale Bucurestiului. Mai mult, potrivit memoriului APER, bugetul local ar pierde in urma licitatiei respective peste zece milioane dolari, in decurs de 15 ani. Organizatia profesionala a deschis si un al doilea front de lupta, chemand in instanta Primaria. Dar care este de fapt „munitia” aruncata in lupta de APER ? In primul rand, publicitarii contesta felul in care licitatia a fost anuntata de catre organizator, in speta de Administratia Strazilor, si faptul ca aceasta licitatie trebuia organizata de Directia pentru Publicitate a Primariei. Anuntul a fost strecurat in paginile de „Mica Publicitate” ale cotidianului Romania libera, la sectiunea „Oferte de Afaceri”.
In doar cateva randuri, Administratia Strazilor anunta licitarea „concesionarii constructiilor de afisaj”. APER acuza organizatorul ca a tinut sa ascunda licitatia, fapt negat cu vehementa atat de Geani Dabu, director al Administratiei Strazilor, cat si de Horatiu Tica, director al Directiei pentru Publicitate din Primaria Generala a Capitalei. Cel din urma recunoaste ca sintagma „concesionare constructii” a fost folosita oarecum gresit, dar sustine ca, din punct de vedere juridic, desi forma lasa de dorit, continutul articolului ramane corect. De asemenea, Geani Dabu ne-a declarat ca a anuntat personal firmele de specialitate din APER de intentia Administratiei de „extindere si modernizare a retelei de panouri”. Dar acestea ar fi refuzat, sub motiv ca investitia este prea mare.
Licitatia, adica dreptul de a instala pe principalele artere 400 de locatii publicitare, a fost castigata de cvasinecunoscuta firma Beta Cons. SRL, care a devansat alti doi ilustri necunoscuti in piata publicitatii: Alfa General Construct si Franco Trading International. Potrivit contractului semnat ulterior cu Administratia Strazilor, firma Beta Cons. obtine dreptul de concesionare pe 15 ani si cu o perioada de gratie de un an (scutire de plati). Dar ceea ce i-a scos din sarite pe liderii pietei afisajului stradal a fost pretul de pornire al licitatiei de doar 2 dolari/panou si pretul de adjudecare de doar 3 dolari/panou. Preturi cu mult mai mici decat cele inregistrate in urma cu doi ani, cand unele firme din APER (Europlakat , Monopoly) au obtinut concesionarea refugiilor RATB.
Geani Dabu spune insa ca nu sumele castigate din licitatie au fost principalul interes. Scopul urmarit de Administratia Strazilor a fost, de fapt, modernizarea afisajului stradal, fara ca municipalitatea sa scoata bani din buzunar. Dabu sustine ca a asimilat pretul de pornire al licitatiei cu valoarea taxei de afisaj practicata de Administratia Strazilor. In plus, potrivit directorului Directiei Publicitate din Primarie, Horatiu Tica, o licitatie care ajunge la preturi mari duce la incapacitatea de plata a castigatorilor ei. Logica lui Tica este simpla: primaria incaseaza 3% din valoarea contractului de publicitate. Asa ca prefera 3% din putinul unor licitatii ieftine, decat 3% din nimic atunci cand preturile cresc la zeci de mii de dolari care nu mai pot fi platiti. Cat despre comparatia cu refugiile RATB, Horatiu Tica spune ca s-a ajuns intr-adevar la 4.000 de dolari pe luna pentru concesionarea unui pachet de 45-50 de statii, acestea fiind considerate drept spatii publicitare mari, cu doua suprafete de expunere. Potrivit calculelor APER, din cauza diferentelor de pret, primaria ar fi putut castiga, in cei 15 ani de concesiune, peste zece milioane dolari (vezi tabel).
Functionarii primariei
nu se sperie usor
O alta sageata lansata de APER spre Administratie este legata de amplasarea panourilor. Beta Cons. s-a pus pe treaba: pe arterele din Bucuresti au si aparut panouri publicitare, de cele mai multe ori instalate total aiurea, fara autorizatii de urbanism. Fapt recunoscut de ambii functionari ai administratiei municipale. Dar Horatiu Tica promite ca, dupa sesizari si amenzi succesive aplicate firmei Beta Cons., se va trece la demontarea locatiilor care incalca regulamentele. De altfel, spune oarecum neputincios Geani Dabu , aproximativ 90 din amplasamentele din Capitala nu au autorizatie.
Dosarul panourilor de afisaj stradal a ajuns, asa cum aminteam la inceput, la Comisia pentru Cercetarea Abuzurilor, care ar fi sesizat Parchetul Curtii Supreme de Justitie. Dar, o eventuala descindere a procurorilor la primarie nu-i sperie nici pe Geani Dabu, nici pe Horatiu Tica. Seful Departamentului Publicitate din primarie spune ca va iesi cu fata curata din orice control. „Este insa jenant sa fii aratat degeaba cu degetul, cand de fapt nu ai nici o vina”, conchide Horatiu Tica. Vina o va stabili ca de obicei Justitia. Pana atunci insa, Primaria va continua sa arbitreze toate luptele dintre firmele de panotaj care-si disputa bugete de sute de mii de dolari.    

Calculele APER arata ca primaria
pierde milioane de dolari

    Licitatie panouri afisaj    Licitatie refugii RATB

Organizator:     Administratia Strazilor    Directia de Publicitate
Concesionare:     15 ani    10 ani
Perioada gratie:     1 an     6 luni
Pret pornire:     1 USD/mp     12,2 USD/mp
Pret adjudecare:    1, 5 USD/mp    21,6 USD/mp
Amplasare :     zone ultracentrale    toata reteaua RATB
Investitie:     800.000 USD    1.300.000 USD
Garantie :     600 USD     70.000 USD

q Primaria are de primit 201.600 dolari, in 15 ani. Daca licitatia s-ar fi incheiat la preturi similare cerute pentru refugiile RATB, APER sustine ca primaria Capitalei ar fi castigat, pe toata durata contractului, 10.322.000 dolari.