Ședință tensionată de Guvern. Premierul Ludovic Orban s-a enervat din cauza unor lucrări întârziate la o autostradă foarte importantă.

Orban a trecut la amenințări

Pemierul Ludovic Orban l-a atenționat pe ministrul Transporturilor, Lucian Bode și i-a trasat o directivă clară. Procurorii Pachetului tebuie sesizați în cazul constructorilor spacioli care s-au ocupat de lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva.

”Pentru măgăriile pe care le-au făcut ăștia pe lotul 3, nu plătește nimeni? Nu ați sesizat autoritățile? Acolo a fost clar un aranjament pentru ca o anumită companie să câștige. Toate acestea trebuie sancționate, astea sunt de Parchet, după părerea mea! Sper că ați făcut sesizare”, a spus Orban, completat de Bode.

„Categoric. Suntem în instanță, pe lotul 3, vă referiți la cei 21 de km, constructorul spaniol. Bineînțeles; și demersul acesta de ridicare… Toţi cei responsabili trebuie să plătească”, a anunțat Bode.

Ludovic Orban nu s-a oprit aici. „Astea toate trebuie sancționate, adică trebuie trimis către Parchet, după părerea mea. Ce s-a întâmplat acolo e de Parchet, dar acolo, după cum arată lucrurile, vă spun clar că totul e cusut cu aţă albă”, a tunat Orban.

Bode spune că totul a fost verificat. „Pe lotul 3, cu cei 21 de kilometri este inadmisibil să ai cinci, șase recepții parțiale perfecte și când ajungi la 98% stadiu progres fizic, realizare lucrurile să nu mai fie în regulă și să reziliezi contractul. Noi am consultat avocatul în momentul în care am decis împreună cu cei din companie, cu experții din compania de drumuri să ridicăm aceste restricții de tonaj.

Pe 2, pe 2, domnule prim-ministru, după ce – cred că anul 2013 este anul în care ar trebui să ne uităm cu atenție ce s-a întâmplat, și nu numai noi, și instituțiile statului, ce s-a întâmplat cu acest lot. După ce s-a semnat contractul în octombrie, cu toate că Agenţia de Mediu i-a informat pe cei din compania de drumuri să nu semneze contractul pentru că este în derulare-evaluare, reevaluarea acordului de mediu și emiterea unui nou acord de mediu revizuit față de cel inițial din 2010, la o lună, în noiembrie, s-a dat ordinul de începere; pe 21 decembrie s-a permis accesul în șantier și în 24 decembrie, la trei zile, s-a publicat avizul, acordul de mediu revizuit.

Diferența între valoarea inițială a contractului este de 560 de milioane de lei, valoare inițială a contractului, iar suplimentările solicitate au fost de aproximativ 800 de milioane de lei, adică cu 140-150%. Am câștigat la Comisia de adjudecare a disputelor în 2017, pentru că lucrurile sunt foarte clare: nu poți să suplimentezi valoarea unei lucrări cu 140-150%. Însă la Paris, la Curtea Curtea de Arbitraj de la Paris, am pierdut pentru că statul român, prin instituțiile responsabile, în special Compania de Drumuri, nu și-a apărat corect șansele. Este inadmisibil să nu mergi și să nu accesezi proba cu martori”, a mai spus ministrul Transporturilor.