Cine își închipuie că în goana lor de a scoate pe piață cât mai multe crossovere și SUV-uri producătorii auto uită de segmentele de bază ale pieței europene, B și C, se înșală amarnic. Chiar dacă modele de vehicule cu garda la sol majorată și, eventual, tracțiune integrală ies pe piață ca ciupercile după ploaie, subcompactele și compactele clasice continuă să dețină supremația cu vânzări anuale de peste 2,5 milioane de unități fiecare. Așa se face că variante noi ale unor modele deja consacrate precum Ford Fiesta, Renault Clio sau Volkswagen Polo – dacă vorbim despre clasa B și Volkswagen Golf, Ford Focus sau Opel Astra – dacă vorbim despre clasa C, sunt lansate de fiecare dată când apetența publicului pentru un anume model scade.

În clasa compactă (C), Opel pare să fi venit cu un nou Astra la momentul potrivit. Ford a lansat de ceva vreme un nou Focus, iar liderul absolut al segmentului, Volkswagen Golf, suferă în urma scandalului Dieselgate. În acest context, un vehicul cu o tehnologie mult superioară celui anterior și cu un design doar ușor îmbunătățit pare a fi, în viziunea Opel, soluția optimă. Încă de la jumătatea anului trecut, înainte de declanșarea scandalului emisiilor, Golf dădea semne de oboseală în timp ce Focus creștea în același ritm cu un Astra de generație veche. Chiar dacă apariția unei noi generații Astra, K, părea să garanteze un viitor roz, din spate apărea un rival extrem de puternic, Peugeot 308, iar Renault amenința cu lansarea unui nou Megane. Ei bine, deocamdată, Opel Astra stă foarte bine în raportările privind piața europeană, iar clienții par să fi înțeles imensul avans tehnologic pe care îl aduce cu sine noul model.
În privința designului nu sunt multe de spus. Se pare că oficialii Opel au preluat ideea celor de la Volkswagen și Porsche care suțin că un model de succes – în cazul lor Polo, Golf sau 911 – nu trebuie modificat major pentru a nu deranja clienții care și-au dovedit deja aprecierea pentru ele. Prin urmare, noul Astra nu diferă decât pe ici, pe colo, prin punctele esențiale de cel precendent.

Odată pătruns în interior, lucrurile se schimbă radical. Ergnomia, deja destul de bună, este împinsă către perfecțiune, iar fluiditatea liniilor dă ideea de simplitate și modernism. E drept că suportul metalic pentru telefon de pe consola centrală te induce în eroare dând impresia unui sertar și că meniul sistemului multimedia îți dă câteva bătăi de cap până îi înlelegi modul de funcționare, însă aceste detalii pălesc în momentul în care învârți cheia în contact.
Modelul testat, în echipare Innovation și dotat cu propulsorul 1.4 DI Turbo, alimentat cu benzină, a dovedit o vivacitate uimitoare. Asta în ciuda faptului că jumătate din drumul parcurs a fost pe un soare orbitor răsărit fără logică la jumătatea lui decembrie, iar cealaltă jumătate prin drumuri de munte acoperite cu apă, zăpadă sau chiar gheață. La prima vedere, un motor de 1.4 litri care dezvoltă 150 CP și accelerează vehiculul de la 0 la 100 km/h în 8,5 secunde pare o interesantă unealtă de marketing și atât. Ei bine, acest propulsor Opel chiar face ceea ce promit inginerii germani și își arată rezervele de putere exact când ai nevoie de ele. Totodată, suspensia pare ceva mai dură decât în cazul variantelor anterioare ale modelului Astra ceea ce induce și un comportament rutier îmbunătățit. Nici sistemul de direcție nu strică armonia răspunzând destul de corect comenzilor și dând încredere șoferului.

E drept că nu ar fi stricat ceva mai mult feedback, dar ar fi incorect să blamăm Opel pentru o tendință sesizabilă în întreaga industrie. Cert este că noul Opel Astra este la ani lumină față de varianta anterioară și că, de această dată, atât Volkswagen Golf cât și Ford Focus au un rival pe măsură. Unul ale cărui prețuri încep de la 16.260 de euro pentru echiparea Selection dotată cu propulsorul 1.0 XFL de 105 CP și urcă vertiginos până la peste 25.000 de euro. Și dacă în calcul sunt luate și câteva echipamente opționale – extrem de interesante și utile dar scumpe – precum difuzorul de parfum, camera pentru mersul cu spatele, farurile LED și navigația Navi 900 IntelliLink, scaunul AGR pentru șofer sau tapițeria din piele, prețul ajunge foarte aproape de limita de 30.000 de euro.

Caracteristici tehnice Opel Astra:

Motor                                      1.4 Di Turbo

Capacitate cilindrică            1.399 cmc

Putere                                    150 CP

Combustibil                           benzină

Viteza maximă                      215 km/h

Accelerație 0-100 km/h       8,5 sec.

Consum mediu                    5,1 l/100 km

Emisii CO2                            117 g/km

Preț                                         29.484 euro