Reprezentanții OMV Petrom au declarat că amendamentele votate de către Camera Deputaților în cursul zilei de miercuri, 29 martie, cele referitoare la legislaţia naţională care transpune regulamentul UE referitor la contribuţia de solidaritate, nu sunt în conformitate cu Constituția României.

„Proiectul de lege nu este definitiv până la publicarea în Monitorul Oficial. Cu toate acestea, observăm că amendamentele introduse, cum ar fi aplicabilitatea retroactivă, încalcă principiile Constituţiei României. Acest lucru este foarte îngrijorător. Planurile noastre viitoare de investiţii depind, printre altele, de un regim fiscal şi de reglementare previzibil”, spun reprezentanții OMV Petrom.

Reprezentanții companiei petroliere au reiterat că, în 2022, OMV Petrom a plătit 20 de miliarde de lei la bugetul de stat, marcând o creștere de 60% față de anul precedent. Din acest total, 2 miliarde de lei reprezintă taxe nou introduse în anul precedent.

Camera Deputaților a adoptat miercuri un proiect de lege care introduce o contribuție de solidaritate pentru companiile implicate în extracția de țiței și gaze naturale, fabricarea produselor petroliere și a produselor de cocserie și prevede prevederi pentru stabilirea ponderii acestor activități în cifra de afaceri a acestora. Propunerea legislativă a fost adoptată cu modificări, printre care se numără determinarea ponderii în cifra de afaceri a activităților legate de extracția de țiței și gaze naturale, cărbune, fabricarea produselor de cocserie și a produselor petroliere rafinate, prin luarea în considerare a diverșilor factori.

Camera Deputaților a adoptat proiectul de lege care introduce o contribuție de solidaritate pentru companiile implicate în extracția de țiței

Proiectul de lege adoptat de către Camera Deputaților în cursul zilei de miercuri, 29 martie, prevede ” În cazul activităţii economice cu codul CAEN 0610 – „Extracţia ţiţeiului” determinarea ponderii în cifra de afaceri se realizează prin: 1. preţul de vânzare al acestor produse pentru cantităţile extrase de către contribuabil, ce au făcut obiectul vânzării în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023 către persoane neafiliate; în cazul vânzării către persoane afiliate, se ia în considerare preţul de vânzare, dar nu mai puţin decât media preţurilor de vânzare către persoanele neafiliate din anul fiscal/exerciţiul financiar de referinţă; în situaţia în care nu există tranzacţii cu persoane neafiliate, se ia în considerare preţul de vânzare, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor la bursă în anul fiscal/exerciţiul financiar de referinţă; 2. media preţurilor prevăzute la punctul anterior, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor la bursă din anul fiscal/exerciţiul financiar 2022, respectiv 2023, pentru cantităţile extrase de către contribuabil şi aflate la sfârşitul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023 în patrimoniul contribuabilului;3. media preţurilor prevăzute la primul punct, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor la bursă din anul fiscal/exerciţiul financiar 2022, respectiv 2023, pentru cantităţile extrase de către contribuabil şi utilizate ca materie primă în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023.

În cazul activităţii economice cu codul CAEN 0620 – „Extracţia gazelor naturale”, determinarea ponderii în cifra de afaceri se realizează ţinând cont de: 1. preţul de vânzare al gazelor naturale, pentru cantităţile de gaze naturale extrase de către contribuabil, ce au făcut obiectul vânzării în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023, către persoane neafiliate, iar în cazul vânzării către persoane afiliate, se ia în considerare preţul de vânzare, dar nu mai puţin decât media preţurilor de vânzare către persoanele neafiliate din anul fiscal/exerciţiul financiar de referinţă (dacă nu există tranzacţii cu persoane neafiliate, se ia în considerare preţul de vânzare, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor la bursa de la Viena în anul fiscal/exerciţiul financiar de referinţă); 2. media preţurilor prevăzute la pct 1, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor gazelor naturale la bursa de la Viena din anul fiscal/exerciţiul financiar 2022, respectiv 2023, pentru cantităţile de gaze naturale extrase de către contribuabil şi aflate la sfârşitul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023, în patrimoniul contribuabilului;3. media preţurilor prevăzute la pct.1, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor gazelor naturale la bursa de la Viena din anul fiscal/exerciţiul financiar 2022, respectiv 2023, pentru cantităţile de gaze naturale extrase de către contribuabil şi utilizate ca materie primă şi/sau pentru consumul propriu în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023.

În cazul activităţii economice cu codul CAEN 1920 – „Fabricarea produselor obţinute prin rafinarea petrolului” se are în vedere: 1. preţul de vânzare al produselor obţinute prin rafinarea petrolului, pentru cantităţile de produse obţinute prin rafinarea petrolului de către contribuabil, ce au făcut obiectul vânzării în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023, către persoane neafiliate; în cazul vânzării către persoane afiliate, se ia în considerare preţul de vânzare, dar nu mai puţin decât media preţurilor de vânzare către persoanele neafiliate din anul fiscal/exerciţiul financiar de referinţă; în situaţia în care nu există tranzacţii cu persoane neafiliate, se ia în considerare preţul de vânzare, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor Platts Mediteranean în anul fiscal/exerciţiul financiar de referinţă; 2. media preţurilor prevăzute la pct.1, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor produselor obţinute prin rafinarea petrolului Platts Mediteranean din anul fiscal/exerciţiul financiar 2022, respectiv 2023, pentru cantităţile de produse obţinute prin rafinarea petrolului de către contribuabil şi aflate la sfârşitul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023, în patrimoniul contribuabilului; 3. media preţurilor prevăzute la pct.1, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor produselor obţinute prin rafinarea petrolului Platts Mediteranean din anul fiscal/exerciţiul financiar 2022, respectiv 2023, pentru cantităţile de produse obţinute prin rafinarea petrolului de către contribuabil şi utilizate ca materie primă şi/sau pentru consumul propriu în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023; 4. tariful serviciilor prestate în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023”.

Amintim că amendamentele au fost propuse de către grupurile parlamentare PSD, PNL și UDMR, în timp ce Camera Deputaților reprezintă for decizional în acest caz.