Doi cunoscuţi oameni de afaceri din România, Sorin Ovidiu Vântu şi Dinu Patriciu, au făcut vâlvă anunţând angajarea unor consistente investiţii în media. Cei doi deţin averi considerabile, care, luate împreună, sunt estimate de Top 300 Capital la 1,4 – 1,5 miliarde de dolari. Amândoi se află în centrul unor controverse, fiind urmăriţi în justiţie. Proiectele lor din zona de business media se îndreaptă către toate cele trei mari domenii: TV, radio şi publishing. În consecinţă, piaţa de profil a cunoscut cutremure şi transferuri de personal aproape fără precedent.

Pe lângă asemănări, există şi diferenţe: Vântu afirmă că nu are alte afaceri directe în România, Patriciu este implicat în industria petrolieră. Vântu nu este om politic, Patriciu este membru PNL. Vântu este mai amplu în explicaţii, Patriciu – mai rezervat.

21-1081-0809_vantu_rp.jpgS.O. Vântu: «Voi investi în presă 130 de milioane de euro»

Capital: De ce media?

Sorin Ovidiu Vântu: Pentru că alături de imobiliare, piaţa de publicitate din România este a doua ca ritmuri de creştere.

Capital: După ce aţi lansat News In, până la sfârşitul anului 2006, mai toate publicaţiile şi televiziunile au crescut salariile, să nu le plece oamenii. Sunt lefurile mari viabile economic pentru News In şi Realitatea?

SOV: La Realitatea, e ultimul an de investiţii. La sfârşitul acestui an, va face „break-even“ (cheltuielile vor fi egale cu veniturile, n. red.). News In este o afacere încă pe investiţie, planificată pe trei ani. Investiţiile mele în media, pe încă cinci ani, vor atinge în final 130 de milioane de euro. Cât despre salarii… Eu unul nu cred că poţi ţine un ziarist valoros cu o leafă de femeie de serviciu. Patronii de media şi-au dat seama de acest lucru, astfel încât majorările de salarii nu au fost doar la grupul Realitatea, ci în toată media românească. Deci, apariţia unuia ca mine în acest business ar trebui să fie aplaudată de ziarişti. Graţie şi mie, salariile dumneavoastră încep să crească până la nivelul celor din Europa. Este ceva rău în asta?

Capital: Ce vă enervează cel mai tare la presă?

SOV: O problemă generală a societăţii româneşti: în avalanşa uluitoare de informaţii, presa română nu este informată. Mă refer mai ales la specializarea pe domenii. Este nevoie, pe domenii, de specialişti – în industria textilă, în industria constructoare de maşini, în bănci ş.a.m.d. Nu mai poţi tu, ca jurnalist, să scrii pe bază de percepţii şi senzaţii, ca în anii ‘90. După percepţii şi senzaţii pot lucra domnul Băsescu sau alţii, în nici un caz un ziarist.

Capital: Vă enervează ceva la grupul media care vă aparţine?

SOV: Da, enorm! Este lipsa de resurse umane, am nevoie de oameni şi îi găsesc din ce în ce mai greu.

Capital: Haideţi să facem o bursă mică a forţei de muncă. Ce jurnalişti vă doriţi cel mai mult?

SOV: Mi-ar plăcea să-l am angajat pe Sârbu (Adrian Sârbu, director general Media Pro, n. red), un foarte bun om de televiziune. Să sperăm că, atunci când îi va expira contractul cu patronii săi, va accepta şi o ofertă din partea mea (râde ironic-satisfăcut).

Capital: Ce tranzacţii plănuiţi? S-a vorbit despre intenţia de a cumpăra Business Media Group, reţeaua de radio Mix FM sau chiar MTV România?

SOV: Nu! Strategia este de a dezvolta cât mai multe produse de nişă, atât în print, cât şi în TV, în radio, în internet. „New media“ are un rol foarte important în strategia noastră de dezvoltare.

Capital: La ce nivel supervizaţi afacerea?

SOV: Eu supervizez doar bilanţier, o dată pe an, şi bugetul necesar dezvoltării.

Capital: Vindeţi ceva din ce construiţi?

SOV: Nu, într-o perspectivă de cinci ani, acest grup se va lista pe bursă.

Capital: Ce felie din totalul afacerilor dvs. este media şi cât reprezintă alte domenii?

SOV: În România, singura mea afacere este media, dincolo de toate speculaţiile, de aşa-zisele investigaţii.

Capital: Dar în străinătate?

SOV: Este problema mea! Nu cred că-i interesează pe cititorii dvs. Nu-mi place să mă laud.

Capital: Cum evaluaţi rezultatele managerilor, prin cifrele raportate sau forţa, influenţa publică a companiilor?

SOV: Încercaţi să introduceţi o notă uşor stridentă în discuţia noastră. Discutaţi despre influenţă. Băsescu, domnule, discută întotdeauna despre influenţă. Lui îi este frică de presă, că presa poate avea influenţa de a-l da jos. E o greşeală! Presa nu influenţează, Excelenţă! Definiţia domnului Cristian Tudor Popescu mi s-a părut senzaţională: ziaristul este un cronicar al timpului său. În momentul în care patronatul face greşeala să se amestece editorial, atunci viciază rezultatele financiare ale afacerii. Şi în momentul în care vrei să exitezi pe bursă sau în oricare altă parte, nu-ţi vinzi influenţa, vinzi cota de piaţă, cifra de afaceri, vinzi rata profitului.

Capital: Chiar nu aţi intervenit vreodată pe partea editorială?

SOV: Domnule prieten, am fost linşat timp de patru ani de zile, zi de zi, de toată media românească. Am grupuri de duşmani. Unii mai puternici, unii mai deştepţi, alţii mai proşti, alţii mai slabi. Aţi văzut vreo singură dată în acest trust de presă vreo influenţă în acest sens? Au fost vremuri în care, într-adevăr, în presă se făceau nişte lucruri uşor necurate, dar vremurile acelea au trecut. Percepţia pe care unul ca Băsescu vrea să o inducă este o percepţie falsă şi grosolană, şi nu făcută întâmplător.

Capital: Investiţi 130 de milioane… Cât veţi câştiga la sfârşit? Vindeţi tot sau doar un anumit procent?

SOV: Sper ca într-un orizont de timp de cinci ani să-mi recuperez investiţia. Strategia în privinţa listării o voi decide la momentul respectiv.

Capital: În ce veţi mai investi?

SOV: Este greu astăzi să faci o televiziune generalistă, să te baţi cu Pro TV sau cu Antena 1. Nu este imposibil, dar necesită un consum uriaş de resurse materiale. De aceea, prefer să merg pe televiziuni de nişă. Anul acesta voi lansa încă trei canale specializate. Romantica este unul dintre ele. Restul le veţi afla cu două-trei săptămâni înaintea lansării.

Capital: În presa scrisă ce lansaţi anul acesta?

SOV: În general, noi ţintim toate nişele produselor de calitate. În presă, vom lansa un săptămânal şi un cotidian economic. Money Channel, News In şi cotidianul financiar sunt produse pe care vom încerca să le implementăm şi în afara ţării, în fiecare capitală europeană. Este un proiect pe opt ani de zile. Cotidianul financiar va avea ediţii locale în limbile locale, ca şi Money Channel.

Capital: Presupunând că piaţa nu va susţine investiţiile, ce veţi face?

SOV: După două experienţe neplăcute în media, cu două instituţii pe care le-am vândut, şi după ce acestea au devenit cele mai active împotriva mea, dacă piaţa nu-mi va susţine proiectele, atunci le voi închide. Nu le voi mai vinde!

Capital: Nu vă asumaţi riscuri prea mari mergând pe media cu atât de mulţi bani?

SOV: Un speculant prin definiţie, aşa cum sunt eu îşi asumă riscuri. High risk, high income.

Capital: Cotidianul este pe pierdere. Ce veţi face dacă situaţia se prelungeşte?

SOV: Când eu voi închide o afacere de genul Cotidianul, înseamnă că m-am ramolit. Dacă am preluat acest ziar, înseamnă că am abilităţile necesare să-l aduc pe profit. Încă sunt în floarea forţei intelectuale necesară.

Capital: Ce e pe profit?

SOV: În trustul Caţavencu, cu excepţia Cotidianului, toate sunt pe profit. Guerrilla a trecut pe profit la sfârşitul anului trecut, în Bucureşti. Pe de altă parte, procesul de investiţie pentru a ocupa cele 40 de capitale de judeţ este unul de durată.

Capital: Care este situaţia exactă a acţionariatului Realitatea Media?

SOV: Cum am şi anunţat, Realitatea Media este a familiei mele. Domnul Vitalie Dobândă deţine în urma unui contract de „trustee“ (o persoană care deţine titlul de proprietate în beneficiul altei persoane, n.red.) Realitatea, în numele familiei mele.

Capital: Contractul de încredere este inedit pentru piaţa românească. Este frecvent în străinătate?

SOV: Evident. Sistemul de off-shore-uri a fost inventat pentru optimizări fiscale. Numai în România există o conotaţie negativă vizavi de off-shore-uri.

Capital: Credeţi că activitatea dvs. a contribuit de-a lungul vremii la conotaţia negativă?

SOV: Evident, Excelenţă: până la mine, oamenii de afaceri erau bătuţi cu flori pe Calea Victoriei. După mine s-au schimbat lucrurile. Vă amintiţi cum era, se arunca cu garoafe în faţa oamenilor de afaceri… (Vântu râde, ironic.)

Capital: Cum facem ca de aici încolo noţiunea de off-shore să-şi piardă conotaţia negativă?

SOV: Împăcaţi-vă cu ideea, Excelenţă. Împăcaţi-vă cu ideea că sunteţi obligaţi să convieţuiţi cu mine şi cu oameni ca mine. Nu dvs. ca individ, ferească Dumnezeu, ci aceia care nu sunt împăcaţi cu anumite idei. Sunteţi obligaţi să convieţuiţi cu mine, şi dacă tot sunteţi obligaţi să convieţuiţi cu mine, vă invit s-o faceţi civilizat.  

«În România, singura mea afacere este media, dincolo de toate speculaţiile, de aşa-zisele investigaţii.»

Structurarea grupului Realitatea Media

Sorin Ovidiu Vântu deţine 54,99% din acţiunile grupului prin intermediul unui contract de trustee cu Vitalie Dobândă, acţionar unic în Bluelink Comunicazione.

TV: Realitatea TV, The Money Channel (În proiect: alte trei televiziuni de nişă, printre care Romantica. Toate sunt programate a fi lansate în cursul anului 2007.)

RADIO: Radio Guerrilla (În proiect: extinderea emisiei la nivelul a 40 de capitale de judeţ.)

PUBLISHING: Academia Caţavencu, Cotidianul, Le Monde Diplomatique, Idei în Dialog, 24 Fun, IQads, Tabu, Superbebe, J’adore, Investiţii şi Profit, Bilanţ, Bucătăria pentru toţi, Aventuri la pescuit, Psihologia Azi (În proiect: alte două publicaţii, un cotidian şi un săptămânal economic. Ambele sunt programate a fi lansate în anul 2007.)

AGENŢIE DE PRESĂ: News In

PUBLICITATE ÎN MAGAZINE: Monopoly TV

AVERE: În Top 300 Capital 2006, Vântu se află pe poziţia a patra, cu o avere estimată la 850-900 de milioane de dolari.

21-1080-0809_patriciu_rp.jpgPatriciu: «Media este subcapitalizată»

Capital: De ce aţi investit în media?

Dinu Patriciu: Pentru că industria de media românească este o foarte bună oportunitate de afaceri în acest moment, datorită dezechilibrelor care există. Mă refer la necorelarea între încasările din publicitate şi circulaţia („circulation“, tiraj, în limba engleză, n.red.) pe care o au diverse suporturi media, inclusiv audienţa televiziunilor. Când un singur trust de media, care are o audienţă de 25%, concentrează 65% din încasările din publicitate, iar în presa scrisă, un trust de presă, care are 35%, concentrează 55% din încasările din publicitate, înseamnă că există, în dezechilibrul pieţei, o oportunitate. M-a atras şi faptul că este o industrie care a rămas, din păcate, subcapitalizată şi – deşi competiţia este extrem de acerbă – destructurată. În aceste condiţii, este unul dintre segmentele economice din România în care se poate face rapid o investiţie profitabilă. Depinde doar de inteligenţa investiţiei.

Capital: Care este volumul fondurilor pe care le-aţi alocat sau pe care intenţionaţi să le alocaţi ca investiţii în media?

D.P.: Nu vă pot răspunde la această întrebare, deoarece este vorba de un plan de afaceri care se află încă în desfăşurare.

Capital: Estimativ, în ce orizont de timp v-aţi propus să vă amortizaţi investiţia în media?

D.P.: Şi acesta este un aspect asupra căruia este foarte greu de discutat, în momentul în care ne ocupăm de stabilirea unei strategii.

Capital: Dar este vorba de investiţii pe termen mediu sau lung?

D.P.: Este vorba de investiţii pe termen lung, de cel puţin zece ani.

Capital: Aveţi în intenţie şi extinderea cu proiecte de televiziune?

D.P.: Da, am afirmat-o deja public. Da, atât în televiziune, cât şi în radio.


Capital: Va deveni trustul de media o parte importantă din punct de vedere strategic pentru dumneavoastră?
D.P.: Nu. Diferenţa de masă critică dintre grupul Rompetrol şi ceea ce poate fi un trust de presă din România – chiar primul ajungând în ţară! – este evidentă.

Capital: Reprezintă cumva deţinerea unui trust de media un mod de a te proteja de atacurile altor instituţii de media, eventual interesate?

D.P.: Cu siguranţă, nu! E o oportunitate ca oricare alta, deşi e greu de crezut acest lucru. A proteja obiectivitatea mijloacelor de media deţinute este o parte a protejării investiţiei făcute.

Capital: Va prelua Gazprom acel pachet de acţiuni de 15% – 22% din Rompetrol, despre care s-a vorbit la un moment dat?

D.P.: Nu.

Capital: Dar aţi avut negocieri?

D.P.: Nu. Eu am acordat un mandat unei bănci de investiţii care se ocupă de această chestiune.

Capital: Ce alte rafinării din regiune aveţi în vedere pentru achiziţii, în afară de NIS (Naftna Industrija Srbije, n. red), din Serbia?

D.P.: Noi ne-am manifestat interesul pentru NIS, pentru compania naţională de petrol a Serbiei, şi nu avem nici un alt interes în regiunea balcanică. Evident, cu excepţia extinderii noastre naturale în ceea ce priveşte reţeaua de distribuţie în angro şi retail.

Capital: În ceea ce priveşte segmentul de downstream, aveţi în vedere şi o extindere pe piaţa UE?

D.P.: Da, în ţările mediteraneene.

Capital: Aţi estimat la un moment dat pierderi masive de pe urma scandalului în care a fost implicat atât numele dumneavoastră, cât şi cel al Rompetrol. Aveţi o estimare actualizată a acestor pierderi?

D.P.: Datorită acţiunii pe care o avem în faţa Tribunalului Băncii Mondiale de la Washington (Centrul Internaţional de Soluţionare a Disputelor Investiţionale al Băncii Mondiale – n. red.), nu pot să fac nici un fel de declaraţie în acest sens. Nu pot să comentez nimic despre acest proces. Vă rog să luaţi legătura cu avocaţii noştri, casa de avocatură Salans.

Capital: Cum comentaţi recentul scandal al bileţelelor, în care, încă o dată, aţi fost implicat şi dumneavoastră şi Rompetrol?

D.P.: Este o comedie prost jucată, în care s-a încercat terfelirea numelui prim-ministrului şi cred că sunt absolut clare trei lucruri: niciodată prim-ministrul nu a intervenit în favoarea mea. În ceea ce priveşte telefonul dat procurorului general de atunci, Ilie Botoş, însuşi Consiliul Superior al Magistraturii a arătat că nu a fost vorba de o intervenţie în justiţie. Cât despre întâlnirea pe care am avut-o cu domnul prim-ministru şi cu doamna ministru al Justiţiei, a fost vorba de o întâlnire oficială, în care le-am adus la cunoştinţă faptul că Guvernul va primi notificarea privind acţiunea în faţa Tribunalului Băncii Mondiale de la Washington. Iar în ceea ce priveşte acest bileţel, prim-ministrul se adresa omului care este mandatat prin Constituţie să medieze în societatea românească, aducându-i la cunoştinţă o informare asupra unor abuzuri; se adresa tocmai celui în drept să facă dreptate. Cu atât mai mult cu cât toată povestea a pornit de la un memorandum care purta antetul Administraţiei Prezidenţiale. Preşedintele Băsescu a pierdut ocazia de a face dreptate.

Capital: Având în vedere profitul pe care l-aţi anunţat recent pentru anul 2006, ce alte intenţii de dezvoltare a grupului Rompetrol mai aveţi?

D.P.: Ne interesează, în upstream, continuarea explorărilor în perimetrele de concesiuni pe care le deţinem, cât şi achiziţia unor rezerve în Est, dar cel mai interesaţi suntem de capacităţi de rafinare în Vest, în regiunea mediteraneeană. 

Structurarea grupului de media Adevărul

PUBLISHING: Dinu Patriciu deţine trustul Adevărul, editor al cotidianului omonim şi al tabloidului Averea.

Patriciu mai este asociat, în formulă de 50% – 50%, cu Mircea Dinescu, în trustul de presă Satiricon. Dinescu a declarat pentru Capital că Satiricon va fi integrat la începutul lunii februarie în trustul Adevărul. În portofoliul Satiricon se află Dilema veche şi România literară (săptămânale), Dilemateca (lunar). Aspirina săracului (săptămânal) şi Plai cu boi (lunar) nu mai apar, în timp ce Rom bogat, rom sărac e doar un proiect. Deocamdată, redacţia Aspirinei săracului realizează suplimentul Satiricon al ziarului Adevărul.

TV: Proiectul de televiziune al grupului a fost deocamdată amânat.

RADIO: O ţintă potenţială este Mix FM, reţeaua preşedintelui CJ Braşov, liberalul Aristotel Căncescu.
Patriciu mai deţine, prin Rompetrol, 60% din acţiunile agenţiei de publicitate Odyssey.

AVERE: Dinu Patriciu apare în Top 300 Capital pe locul al 8-lea, cu o avere de 550-600 de milioane de dolari, în 2005.