Cod Rutier 2022. Șoferii pot primi amenzi usturătoare dacă fac unele greșeli și pot ajunge să rămână fără permisul de conducere dacă se află în anumite situații. Guvernul a anunțat că valoarea punctului de amendă rămâne 145 de lei pe parcursul anului 2022, după decizia statului de a nu-l mai crește la 255 de lei. În Codul Rutier 2022 se arată că punctul de amendă reprezintă 10% din salariul brut pe economie al șoferului.

Punctul de amendă rămâne la această valoare până la data de 31 decembrie 2022. Valoarea de 145 de lei a rămas aceeași încă din 2017, când a fost calculat pe baza salariului brut pe economie care valora 1450 de lei atunci.

Șoferii din România trebuie să știe că există 5 clase de amendă, dintre care 4 se aplică persoanelor fizice, iar ultima persoanelor juridice. Amenda maximă pentru prima categorie de persoane ajunge la 2900 de lei, iar cea de-a doua categorie poate plăti și până la 14.500 de lei.

Cele 5 clase de amendă sunt: 

  • Prima clasă- 2-3 puncte de amendă
  • A doua clasă- 4-5 puncte de amendă
  • A treia clasă- 6-8 puncte de amendă
  • A patra clasă- 9-20 de puncte de amendă
  • A cincea clasă (pentru persoanele juridice)- 21-100 puncte de amendă

Condițiile în care șoferii pot rămâne fără permis

Noul Cod Rutier din 2022 a adăugat noi modalități în care șoferii români ar putea rămâne fără permis, fie de natură proprie a individului, fie din motive medicale.

Modificările de acest tip sunt concentrate pe informația documentului oficial prin care persoanele primesc dreptul că sunt apte pentru a conduce.

Situațiile în care li se poate lua permisul șoferilor:

  • dacă nu-și plătesc amenzile în termen de 60 de zile
  • dacă au probleme de sănătate care pot provoca accidente rutiere și nu au documente medicale
  • dacă au boli ale aparatului respirator
  • dacă au tulburări mintale
  • dacă au afecțiuni renale
  • dacă au probleme cu alcoolul sau drogurile
  • dacă au probleme cu vederea dacă au boli de inimă
  • dacă au diabet zaharat
  • dacă au probleme cu auzul
  • dacă au epilepsie

Modificări importante în Codul Rutier 2022

Parlamentul României a votat miercuri, 29 iunie 2022, schimbări majore în Codul Rutier. Una dintre cele mai importante este mărirea amenzilor pentru șoferii români, în funcție de gafa pe care o fac la volan. Decizia statului român vine după Ordonanța de Urgență de la începutul anului, care anunța contrariul, plafonarea amenzilor.

Proiectul care s-a modificat acum 2 zile are în vedere mărirea amenzilor pentru șoferii care sunt prinși de autorități cu roviniete expirate sau chiar fără acestea. Iată cât trebuie să plătească șoferii, în funcție de categoria auto de care aparțin:

  • Autoturisme- până la 550 de lei
  • Vehicule de transport persoane cu maxim 23 de locuri- până la 6200 lei
  • Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri- până la 11.000 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone- până la 1900 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone- până la 6200 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone și mai mică decât 12,0 tone- până la 11.000 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe- până la 14.200 lei
  • Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 4 axe- până la 23.800 lei

Amintim că autoritățile din Sibiu au decis să se aplice o limită de viteză de 5km/h pentru trotinete în parcuri și zone pietonale. Administrația locală a luat măsura de a limita viteza de circulație a trotinetelor electrice care pot fi închiriate în Sibiu în zonele pietonale și în parcuri. De la începutul acestei săptămâni, viteza trotinetelor a fost limitată și în zonele pietonale din centrul istoric al Sibiului, precum Piața Mare, Piața Mică și Nicolae Bălcescu. Măsura a fost luată după ce la finele lunii mai, în parcul Sub Arini un sibian a decedat după ce a căzut cu trotineta. Tehnic, această măsură este implementată de către operatorii care închiriază astfel de mijloace de deplasare (Bolt și Lime): când GPS-ul înregistrează deplasarea prin zonele cu restricții de viteză, software-ul (programul informatic) trotinetelor limitează viteza maximă la 5 km/h.