Sunt înalte, frumoase, elegante şi educate. Păcat să nu întorci capul după ele! Acestor fete, „gazde“ primitoare a unui eveniment, li se spun hostesse. Ele aduc câştiguri de imagine celor care le solicită, dar şi profituri deloc de neglijat agenţiilor de modelling.

La doar 19 ani, bucureşteanul Ilie Pană a demarat afacerea Babydolls. Ideea i-a dat-o asociata lui, care a lucrat ca model. După un an, în care a reuşit să strângă multe fete frumoase, agenţia de modele condusă de tânărul om de afaceri a ajuns să încheie contracte cu firme renumite. „Fiind studenţi, am reuşit să beneficiem de gratuitate în vederea înfiinţării firmei. Investiţiile propriu-zise au constat în documentele şi ştampilele necesare firmei, în consultanţă, în publicarea de anunţuri pe paginile de job-uri şi în cumpărarea unui spaţiu pentru website“, îşi aminteşte Pană. La începutul acestui an, cei doi parteneri şi-au dat seama că pe piaţa modelling-ului din România există o nişă, şi au repoziţionat agenţia. „Am trecut de la o agenţie de modele full-service la o agenţie de hostess. Astfel, ne-am schimbat şi numele în BabyDolls Hostess Agency“, explică tânărul manager.

Puncte tari
«Modelele noastre sunt persoane cu un grad de inteligenţă ridicat, carismatice, educate, cu studii superioare. Ele au un aspect fizic plăcut, ceea ce va atrage privirile, dar şi interesul celor prezenţi.»
Ilie Pană, manager BabyDolls Hostess Agency

Hosstesa are rolul de a întreţine atmosfera în timpul diferitelor evenimente organizate de companii, cum ar fi petreceri, conferinţe, târguri, expoziţii sau aniversări. Prima ei atribuţie este de a primi invitaţii cu un salut „călduros“, apoi trebuie să-i îndrume, să le ofere băuturi sau gustări şi, dacă e cazul, să le vorbească şi într-o limbă străină. „În funcţie de natura evenimentului, propunerile noastre sunt diferite. Nu poţi trata în aceeaşi manieră un eveniment de club cu un cocktail sofisticat sau un târg cu program obositor.

Experienţa e binevenită, dar caracterul şi calitatea discursului unui model sunt acum pe primul plan“, spune Ioana Dragne, manager TEENAGEncy, o firmă specializată în activităţi de hosting, modelling şi campanii promoţionale.

Pentru a beneficia de serviciile unei hostesse, compania trebuie să plătească, de obicei, între 30 şi 120 de euro pe zi. Tariful diferă foarte mult în funcţie de tipul evenimentului, de durata acestuia, dar mai ales de pregătirea şi calităţile modelului. Astfel, dacă se doreşte o hostessă care să stăpânească bine o limbă străină, solicitanţii se văd nevoiţi să plătească tarife suplimentare: „10 lei pentru engleză, 20 de lei pentru italiană, franceză, spaniolă şi germană şi 30 de lei pentru turcă, greacă, japoneză, maghiară sau rusă“, precizează Ilie Pană.

Clientul achită agenţiei suma de bani stipulată în contract, iar aceasta îşi plăteşte apoi modelele, păstrând un comision, care se situează între 25% şi 30% din onorariul fetei. Agenţiile mari de modelling au speculat interesul companiilor pentru această strategie de marketing. MRA Models Agency, o companie cu o cifră de afaceri de 300.000 de euro în 2006, s-a lansat pe această nişă. „Nouă ni se cere genul de model-hostess, adică fete înalte şi frumoase. Cei mai de seamă clienţi rămân firmele producătoare sau importatoare de maşini, care solicită hostesse pentru saloanele auto.

Acestea se transformă de multe ori în adevărate concursuri de frumuseţe“, remarcă Liviu Ionescu, manager MRA Models Agency. „Mi-e greu să spun dacă datorită hostesselor vine clientul să întrebe de maşină. Oricum, pentru că toată lumea apelează la acestea, este clar că se asociază ce se întâmplă acolo cu frumuseţea“, explică Valeriu Ţoneş, PR manager Autoitalia, legătura dintre succesul unui eveniment şi prezenţa unor fete „bine crescute“.

Până la urmă, succesul unui eveniment nu depinde de înălţimea sau zâmbetele hostesselor. Dar, în cazul unei conferinţe de presă plicticoase, poţi rămâne cu amintirea unei prezenţe plăcute sau, dacă ai noroc, cu un număr de telefon… 

Tarifele practicate de agenţii

MRA MODELS a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 300.000 de euro. Tariful practicat este de 50-60 de euro fără TVA pe zi pentru modele-hostess, iar pentru saloanele auto poate să depăşească 100 de euro pe zi.

TEENAGENCYa avut în 2006 o cifră de afaceri de aproximativ 100.000 de euro. Tarifele încep de la cinci euro pe oră şi pot, în cazul unor modele foarte cunoscute, să depăşească 100 de euro pe oră.

BABYDOLLS HOSTESS AGENCY a înregistrat în primele opt luni de la înfiinţare o cifră de afaceri de 20.000 de euro. Agenţia are trei oferte: Economic – 100 de lei/zi, Medium – 150 de lei şi Premium – 180 de lei.

ACADEMIASHOW din Iaşi are un tarif pentru hostess situat între trei şi cinci euro pe oră, dar acesta poate să crească dacă trebuie realizată o anumită coregrafie.