Realizarea unui Plan investiţional de dezvoltare a infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030 este necesară pentru a asigura un cadru strategic stabil pentru următorii 10 ani, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Bode.

Bode s-a întâlnit miercuri, la sediul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC) cu Adina Vălean, Comisar European pentru transporturi, conform unui comunicat al MTIC.

”O condiţie favorizantă pentru fondurile europene”

„Sunt bucuros că vă aflaţi pentru prima dată la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor şi mulţumesc pentru tot sprijinul acordat pe toată durata crizei generată de pandemia de Covid-19.

Considerăm că este nevoie de realizarea unui Plan investiţional de dezvoltare a infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030, pentru a asigura un cadru strategic stabil pentru următorii 10 ani.

Acest Plan actualizează strategia de implementare a Master Planului General de Transport şi constituie o condiţie favorizantă pentru accesarea fondurilor puse la dispoziţia României în următorul cadru financiar european 2021-2027.

Creşterea capacităţii administrative

Bani există, trebuie doar să venim cu proiecte bine fundamentate, după criterii corecte şi transparente. De aceea deja lucrăm la creşterea capacităţii administrative, astfel încât atunci când venim cu lista de proiecte acestea să fie şi aprobate. Ştiu că specialiştii din cadrul Comisiei Europene, alături de doamna Comisar European, au toată deschiderea şi ne acordă toată asistenţa de care avem nevoie”, a declarat Bode.

Potrivit comunicatului, principalul subiect al întâlnirii a fost finanţarea infrastructurii de transporturi în România, mai ales în contextul programului de relansare economică Next Generation şi a noului Cadru Financiar Multianual.

Cei 250 de km, aflaţi în lucru, sau cei 300 de km, contractaţi în prezent, de autostrăzi, drumuri expres sau variante ocolitoare, căi ferate cu viteză sporită, trenuri de lucru pentru modernizări de linie ferată, trenuri metropolitane în Bucureşti, Cluj şi alte oraşe, garnituri noi de tren, modernizarea Gării de Nord, dar şi magistrale noi de metrou în Capitală şi primul metrou la Cluj-Napoca sunt printre proiectele despre care s-a discutat în cadrul întâlnirii.

”Cooperare foarte bună existentă”

„Ambele părţi au subliniat cooperarea foarte bună existentă şi numeroasele contacte care se derulează, la diverse niveluri, între Minister şi Comisia Europeană în domeniul pregătirii proiectelor de infrastructură de transport, pentru atragerea cu succes a fondurilor europene disponibile pentru România în acest domeniu.

A fost apreciată calitatea prezentării proiectelor de infrastructură de transport realizată de către minister”, se menţionează în comunicat.

Comisarul Adina Vălean a reamintit obiectivele Comisiei Europene în domeniu, de creare a unor sisteme de transport digitalizate, verzi şi reziliente în faţa crizelor. Proiectele de infrastructură sunt generatoare de locuri de muncă şi ajută la dezvoltarea economică a regiunilor.

La rândul său, ministrul Lucian Bode a subliniat faptul că proiectele de infrastructură vor trebui să ţină cont de noi măsuri administrative, care să vizeze descentralizarea deciziilor (de exemplu emiterea anumitor avize de la nivel central, la nivel local sau transmiterea unor obiective de investiţii către Unităţile Administrativ Teritoriale sau Asociaţii de Dezvoltare Intracomunitară).

Pachetul de Mobilitate 1

Totodată, Lucian Bode a trecut în revistă paşii făcuţi de către MTIC pentru obţinerea răspunsului de aprobare a cererilor de finanţare privind autostrada Sibiu-Piteşti sau varianta ocolitoare Bacău.

Un alt subiect pe ordinea de zi a discuţiilor l-a reprezentat pachetul de Mobilitate 1 şi au fost trecuţi în revistă paşii pe care urmează să-i întreprindă ţara noastră cu privire la acest pachet legislativ.

În context, ministrul a subliniat că Adina Vălean cunoaşte problemele transportatorilor români, generate de adoptarea Pachetului de Mobilitate 1 şi şi-a exprimat convingerea că toate demersurile României şi ale celorlalte state care au aceeaşi poziţie îşi vor găsi o rezolvare corespunzătoare.