Sindicaliştii şi-au prezentat revendicările, care au fost luate în considerare și urmează să fie analizate de Guvern. Totodată, autorităţile au estimat necesitatea unei suplimentări bugetare de aproximativ 2 miliarde lei până la finele anului, pentru acoperirea cheltuielilor curente, dacă nu se gestionează adecvat impactul măsurilor deja adoptate

Ministrul Educației, întâlnire cu sindicatele

Tensiunile din sistemul de învățământ continuă să escaladeze, în contextul măsurilor anunțate de Guvern și al nemulțumirilor acumulate în rândul profesorilor. Ministrul Educației, Daniel David, s-a întâlnit luni, 4 august, cu liderii celor trei mari federații sindicale din învățământ implicate în proteste – FSLI, Spiru Haret și Alma Mater- pentru a discuta revendicările acestora și pentru a analiza implicațiile financiare ale protestelor în desfășurare.

„Solicitările sindicatelor, care depăşesc atribuţiile ministerului, vor fi înaintate pentru analiza Guvernului/Coaliţiei de Guvernare”, adaugă ministerul.

Potrivit Ministerului Educației, discuțiile au vizat solicitările sindicatelor, exprimate clar în contextul protestelor organizate în fața instituției în ultima săptămână. Deși unele dintre cerințe depășesc competențele ministerului, acestea vor fi transmise spre analiză Guvernului și coaliției de guvernare.

În același timp, ministerul atrage atenția asupra unui risc iminent: dacă nu se aplică măsurile de reducere anunțate, va fi nevoie de o suplimentare de aproximativ 2 miliarde de lei pentru a asigura funcționarea sistemului educațional până la sfârșitul anului 2025.

Tensiuni și negocieri

Ministrul Daniel David și-a exprimat disponibilitatea de a colabora în găsirea celor mai bune soluții pentru aplicarea legii fiscal-bugetare și a legislației aflate în consultare publică. Cu toate acestea, sindicaliștii s-au arătat sceptici și critici față de abordarea ministerului și a Guvernului în general.

„Reprezentanţii sindicatelor şi-au precizat punctele de vedere şi motivele protestelor şi au formulat o serie de solicitări.

Ministrul Daniel David şi-a manifestat deschiderea pentru găsirea celor mai bune soluţii privind aplicarea legii fiscal-bugetare în timpul şi în contextul consultării publice privind legislaţia subsecventă”, transmite ministerul.

Liderii de sindicat acuză Executivul condus de Ilie Bolojan de „cinism” și „iresponsabilitate”, afirmând că modificările propuse vor declanșa cea mai gravă criză din învățământul românesc din ultimii 35 de ani. Printre cele mai controversate măsuri se numără reorganizarea rapidă a unităților de învățământ, creșterea normei didactice, posibile concedieri și tăieri bugetare care afectează grav funcționarea instituțiilor școlare.

„Măsuri fără precedent pentru învăţământ şi în special pentru învăţământul preuniversitar. Dând dovadă de cinism şi iresponsabilitate, Guvernul Bolojan provoacă în învăţământ o criză fără precedent în ultimii 35 de ani, având în vedere că aceste măsuri înseamnă, practic, reorganizarea a o bună parte a învăţământului preuniversitar, într-un interval de timp de aproximativ o lună”, transmit sindicaliștii.

Sindicatele consideră că ministrul Daniel David are „un rol foarte activ” în promovarea acestor politici și, prin urmare, i-au cerut demisia în mod oficial. Aceste solicitări vin pe fondul unor acțiuni de protest în desfășurare, care includ pichetarea zilnică a sediului Ministerului Educației.

Miting al Educației

Tensiunile sunt departe de a se încheia. Cele trei federații sindicale au anunțat organizarea unui „Miting al Educației” pe data de 8 septembrie, chiar în prima zi a noului an școlar. Acțiunea se dorește a fi un semnal puternic transmis Guvernului, în contextul în care revendicările cadrelor didactice nu par să își găsească, deocamdată, un răspuns concret.

În fața acestui val de nemulțumiri, Ministerul Educației își menține poziția și promite că va transmite solicitările structurilor guvernamentale competente. Până la o decizie clară privind suplimentarea bugetului sau revizuirea măsurilor controversate, rămâne neclar cum va fi evitat blocajul instituțional într-un sistem educațional aflat deja subfinanțat și tensionat. În acest context, începutul anului școlar 2025-2026 se anunță a fi unul marcat de instabilitate și incertitudine, atât pentru cadrele didactice, cât și pentru elevi și părinți.