“Infrastructura ne omoară pentru că trebuie să transportăm camioane întregi cu produse pe nişte drumuri care nu sunt deloc potrivit pentru un trafic intens, fie că este vorba de Blaj, fie de Cluj. Noi trebuie să fim la timpul potrivit la clienţi cu camioanele şi acest lucru trebuie să îl avem în vedere. Un lucru pe care îl discutăm, deşi nu ar trebui să îl discutăm, ci să îl facem”, a declarat Mihai Boldijar, reprezentatul nemţilor de la Bosch în România.

“Trebuie să înţelegem odată că acest învăţământ dual este necesar pentru cei care părăsesc şcoala generală, liceul şi care vor să lucreze într-o industrie. România mai are zece şcoli din 170 pe care le avea în 1989.  România este în urma tuturor ţărilor care au ales să implementeze acest sistem dual”, a adăugat acesta.

O altă provocare identificată de Boldijar este spirala costurilor cu forţa de muncă. “Există un dezechilibru economic şi social având în vedere faptul că infrastructura este cea care este în sudul şi estul ţării. Din acest motiv investitorii se concentrează în Vest, este şi normal pentru că e aproape de infrastructura Ungariei, Serbiei şi mai departe Austria, Germania şi restul Europie. Ca să faci logistică fizică şi să treci Carpaţii iarna nici nu te poţi gândi la aşa ceva. Din cauza acesta estul râmâne mai puţin dezvoltat şi sudul al fel, iar o concentrare înseamnă o creştere a competitivităţii, dar şi a concurenţei. E bine că există concurenţă, dar e mare. Aici începe o spirală şi o vânătoare de capete care din păcate sunt din ce în ce mai puţine. Sigur că avem şi exemple foarte bune Dan Lăzărescu şi Ursa Ene (n.r.angajaţi Bosch), care s-au întors în România după zeci de ani petrecuţi în Germania, dar vin doi şi pleacă zece. Aceste dezechilibru creat de infrastructură face ca anumite zone să devină zone cu o foarte mică rată a şomajului, apropiată de zero sau chiar negativă şi începe o mutare de la o companie la alta numai pentru că o companie începe să plătească ceva mai mult. Intrăm într-o zonă de competitivitate în Europa Centrală şi de Est şi pericolul e că devenim mai scumpi decât Ungaria. Avem resurse şi în sud, dar nu le folosim, trebuie să facem autostrăzi”, a mai spus Boldijar.

Bosch a încheiat anul fiscal 2015 cu o cifră de afaceri de 1,2 miliarde de lei (272 milioane de euro) în vânzări consolidate în România. Achiziția completă a două foste joint-venture deținute în părți egale, BSH Hausgeräte GmbH și Robert Bosch Automotive Steering GmbH, a crescut vânzările cu 30 procente. Bosch a înregistrat şi o puternică creştere operaţională: calculate pe o bază comparabilă, vânzările pe piaţa locală au crescut cu 12 procente. Vânzările totale nete de 1,7 miliarde de lei (375 milioane de euro) în România, inclusiv vânzările companiilor neconsolidate și livrările interne către companiile afiliate, au crescut față de anul trecut cu aproape 50 de procente.  Numărul angajaților Bosch în România în anul 2015 a fost de aproximativ 3.200, o creștere de peste 30 de procente față de anul trecut. Se preconizează o creștere semnificativă a numărului de angajaţi, la un nivel similar, în cursul anului 2016, mai ales pentru locațiile din Blaj, Cluj și Timișoara.