Echipamentele GPL pentru autoturisme pot fi montate fara nici o contraindicatie, indiferent de marca sau tipul masinii, Dacia sau BMW, pe injectie sau carburatie. Singurele masini care nu accepta carburatie dubla sunt cele diesel. Or, o masina alimentata doar cu GPL nu este o solutie indicata. Daca temperatura este mai mica de 10-150C, autoturismul nu poate porni cu ajutorul gazului, fiind astfel obligatorie pentru pornire utilizarea benzinei . Daca ramaneti fara gaz, nu puteti cere pe strada un litru de gaz si, chiar daca primiti, nu aveti cum alimenta decat cu o pompa speciala la o statie de benzina prevazuta cu instalatie de alimentare cu GPL.
Alte inconveniente pe care le presupune o instalatie de gaz sunt procurarea combustibilului – nu toate benzinariile sunt dotate cu statii de alimentare a rezervoarelor cu GPL. In cazul in care calitatea gazului – amestecul optim de butan si propan – nu se respecta, pot apare consumuri mai mari. In opinia lui Dragomir Alexandru, specialist instalatii GPL Inter-Gaz Romania, „o instalatie GPL presupune o putere a motorului redusa cu 10%, o uzura mai mare cu 10% si un consum mai mare cu 10%. Asta spune cartea. Real insa, nu se simte diferenta de putere, iar la consum, putin. Cat despre gradul de uzura, noi avem clienti care au ajuns si la 25.000 km (instalatia fiind montata la 5.000 km) fara nici un semn de uzura prematura a masinii”.
Avantajul este, in primul rand, pretul redus al combustibilului (in jur de 10.000 lei/l), dar si faptul ca este un produs ecologic. Multe tari au apreciat aceasta calitate a GPL care, prin eliminarea emisiei de plumb, reduce considerabil gradul de poluare.
Sistemele de siguranta cu care sunt prevazute echipamentele GPL au facut ca aceste echipamente sa fie chiar mai sigure decat cele conventionale, pe motorina sau benzina. Multi-supapa de siguranta cu care este dotata butelia de gaz (rezervorul) nu permite incarcarea cu mai mult de 80% din capacitatea rezervorului, pentru a preveni eventualele procese chimice periculoase. In caz de accident aceasta inchide automat emisia de gaze la o supra presiune de iesire. Un alt mijloc de protectie este comutatorul electronic benzina-gaz, prevazut cu un sistem de siguranta ce blocheaza sursa de gaz spre motor, in cazul in care ramane contactul pus si motorul nu functioneaza.
Montarea dureaza
doar cateva ore
In primul rand, daca v-ati hotarat sa montati o instalatie GPL, trebuie sa faceti o revizie pentru a verifica rezistenta masinii si gradul de uzura a motorului.
Nu uitati sa aveti la dumneavoastra actele de provenienta ale masinii: talonul si cartea de identitate a vehiculului si buletinul atunci cand ajungeti in service. Dupa montare, care dureaza intre patru si sase ore, si probarea instalatiei, se elibereaza o declaratie de conformitate catre R.A.R. (unde se specifica tipul si marca pieselor montate), un certificat de garantie si un set de instructiuni de utilizare si de prevenire a accidentelor. Pasul urmator este prezentarea cu declaratia de conformitate si certificatul de garantie la R.A.R., plus toate actele masinii, pentru modificarea cartii de identitate a vehiculului. Aici se verifica fiecare componenta in parte, corespondenta cu cele inscrise in declaratia de conformitate si cu standardele admise. Dupa care, ultimul pas, incepeti sa cautati statiile de alimentare cu GPL.    

Firmele autorizate pentru montarea echipamentelor GPL

Arges: IATSA Pitesti (094.838.316); Bacau: Group Gaz (095.567.160), IATSA Bacau (034-152.730); Bihor: Gasequip (Oradea – 092.623.060), IATSA Oradea (059-155.282);
Bistrita Nasaud: Auto-Gaz Sistem (Bistrita – 063-238.506);
Brasov: IATSA Brasov (068-336.060), Roll-ing Brasov (068-419.793); Bucuresti: Eco Autogaz, Eugen si Fiul Serv Trans GPL (01-337.60.68), INMA (01-230.01.60), Automecanica Socom (01-210.12.70), Rheea ‘92 Company (092.204.411), Majore Internationale (01-211.44.08), Motor Service (01-340.48.02), Turom AutoGaz (092.816.568), Ciclop – Inter-Gaz (01-450.36.02 – 330.42.24), Turser 96 (01-450.36.02), Tipic Service (01-335.48.52), As-Fa Gaz (01-413.00.78), Cristaxi Service (01-413.19.19), General Transport (01-314.53.55), Star Gaz (01-430.20.53), Inan Autogaz (01-241.29.25); Buzau: Sigma Gaz (Ramnicul Sarat – 038-722.130); Cluj: Romcattel Gaz (064-416.755); Constanta: Camarom 95 (092.374.776), Eurocar (041-697.671), Rheea ‘92 Company (041-242.1398), Tebo Gaz (041-551.511); Dolj: Nord Service (Craiova – 051-155.066), Oltenia (Craiova – 051-185.037); Galati: Fotache (036-410.912), Gasrom (092.463.732); Harghita: IATSA Miercurea Ciuc (066-171.205); Hunedoara: IATSA Deva (054-225.840);
Iasi: Auto Gaz (Rediu – 032-218.089); Comat (032-250.130), IATSA Iasi (032-135.250); Ialomita: International Service (Slobozia – 043-231.667); Maramures: IATSA Baia Mare (062-218.023), Valentino TN Romania (Recea – 094.510.002);
Mehedinti: IATSA Drobeta Turnu Severin (052-311.983);
Prahova: IATSA Campina (044-336.001), Mecca Plast Service (Ploiesti – 044-143.925); Satu Mare: IATSA Satu Mare (061-736.168); Sibiu: AutoKlass (069-229.242); Timis: Auto Cardo (Timisoara – 056-200.214), Auto Europa (Timisoara – 056-200.112); Valcea: AutoServil (Ramnicul Valcea – 050-730.457), IATSA Ramnicul Valcea (050-744.304), Hery (Ramnicul Valcea – 050-745.603); Vaslui: IATSA Barlad (035-421.321).
Sursa: Registrul Auto Roman (R.A.R.)