Se ieftinesc mașinile electrice

Mașinile electrice vor fi mai accesibile. Acest demers are ca scop asigurarea că prețurile și marjele de profit să devină comparabile cu cele ale modelelor pe bază de combustibili fosili. Acest lucru a fost confirmat de directorii din industrie, citați de Reuters.

Stellantis și Renault se străduiesc să dezvolte vehicule electrice mai accesibile, care sunt mai scumpe decât echivalentele lor cu motoare cu combustie. Această diferență de preț vine după încetinirea creșterii vânzărilor de mașini electrice. În același timp, giganții americani General Motors și Ford explorează posibilitatea unor parteneriate care ar putea reduce costurile vehiculelor electrice.

Costul ridicat al vehiculelor electrice reprezintă o barieră semnificativă în calea adoptării lor pe scară largă, în special pentru mașinile cu emisii zero.

Producătorii auto se confruntă cu provocări în a ține pasul cu Tesla, liderul în producția de vehicule electrice în Statele Unite și Europa, în timp ce modelele chinezești, cu prețuri mai mici, intensifică competiția în acest domeniu.

”Dacă aş fi un investitor pe termen scurt, mi-aş putea creşte imediat vânzările de vehicule electrice, pur şi simplu lăsând marjele să scadă”, a declarat directorul general al Stellantis, Carlos Tavares, reporterilor, după ce compania a publicat rezultatele financiare pentru întregul an şi a avertizat cu privire la un an turbulent.

Apariția vehiculelor electrice chineze cu costuri mai reduse a reprezentat un impuls nou pentru eforturile continue ale producătorilor auto europeni de a dezvolta modele mai accesibile.

BYD și alte companii chineze producătoare de vehicule electrice cu prețuri mai scăzute accelerează exporturile de mașini către Europa și alte regiuni. În același timp, producătorii auto din SUA sunt îngrijorați că aceste companii chineze ar putea înființa fabrici în Mexic pentru a furniza vehicule electrice pe piața americană.

”Desigur, toată lumea încearcă să reducă costul vehiculelor electrice”, pentru a ajunge la paritatea preţului cu modelele cu motoare cu ardere, le-a spus CEO-ul Renault, Luca de Meo, analiştilor, întrebat despre preţuri şi profitabilitate.

Renault a promis o scădere ușoară a prețurilor

După publicarea rezultatelor financiare ale Renault din 2023, De Meo a remarcat că reducerea prețurilor va fi mai ușoară pentru mașinile mai mici, deoarece producătorii auto pot diminua dimensiunea pachetului de baterii – care, în mod obișnuit, reprezintă aproximativ 40% din costul unui vehicul electric. Cu toate acestea, acest lucru implică că prețurile vor rămâne mai ridicate pentru vehiculele echipate cu baterii de capacitate mai mare.

În același timp, Ford își revizuiește strategia pentru baterii și a format o echipă dedicată pentru a dezvolta un vehicul electric cu costuri mai reduse, capabil să concureze cu modelele oferite de BYD.

”Putem începe să avem o situaţie competitivă a bateriilor. Putem merge la celule cilindrice obişnuite, care ar putea adăuga o mare influenţă capacităţii noastre de cumpărare. Poate că ar trebui să facem (asta) cu un alt OEM (producător de automobile)”, a spus CEO Jim Farley.

Producătorii din Europa și SUA sunt dispuși să reducă prețurile

Ford și GM sunt sub presiune din partea investitorilor pentru a reduce cheltuielile legate de vehiculele electrice; se estimează că Ford va înregistra pierderi de la 5 la 5,5 miliarde de dolari în acest an pe această linie de produse.

În octombrie anul trecut, marca Citroen din cadrul grupului Stellantis a prezentat noul său SUV electric e-C3, un model low-cost care începe de la 23.300 de euro (25.015 dolari), conceput pentru a concura cu rivalii chinezi pe piața vehiculelor electrice accesibile.

Având în vedere scăderea costurilor materiilor prime pentru baterii, Tavares a menționat că marjele între modelele electrice și cele pe combustibili fosili „converg”, exprimând dorința de a accelera acest proces.

În prezent, prețul automobilului Fiat 500 începe de la 16.790 de lire sterline (21.066 dolari) în Marea Britanie, conform site-ului Fiat al Stellantis, în timp ce prețul modelului electric e500 începe de la 28.195 de lire sterline.

Thierry Pieton, directorul financiar al Renault, a afirmat că modelul electric Scenic, care urmează să fie lansat anul acesta, va avea un preț de pornire puțin sub 40.000 de euro (42.944 USD).

”Dacă te uiţi la competiţie, inclusiv la competiţia chineză, Scenic va fi foarte bine poziţionat”, a spus el.