La ce trebuie să fim atenți pentru a trece verificarea tehnică periodică (ITP)?

Verificarea tehnică periodică (ITP) e necesară pentru toți șoferii. Scopul ei e să asigure că mașina e sigură în trafic și să scadă șansele de accidente. Unele defecte pe care nu le vedem pot pune în pericol dreptul nostru de a conduce.

Câteva dintre piesele care pot cauza probleme la ITP sunt filtrul de particule și nivelurile de fluide, ca uleiul, lichidul de răcire și lichidul de frână. E important să verificăm aceste piese ca mașina să funcționeze bine și să trecem cu bine de ITP. Filtrul de particule (DPF la mașinile diesel sau GPF la cele pe benzină) e foarte important pentru a reduce emisiile. Dacă nu funcționează bine, mașina poate fi respinsă la ITP, pentru că emisiile pot fi prea mari.

Pe lângă piesele astea, trebuie să fim atenți și la defectele pe care le vedem, ca pragurile îndoite sau farurile sparte. Acestea pot duce și ele la respingerea mașinii la ITP.

Nu se fac reparații rapide înainte de ITP

E important să nu facem reparații rapide înainte de ITP. Chiar și mici reparații pot fi observate de cei care fac inspecția.

Dacă nu avem toate actele necesare, mașina poate fi respinsă la ITP. Trebuie să avem certificatul de înmatriculare, asigurarea valabilă și cartea de identitate a mașinii.

Obligațiile inspectorului de la stația de verificare

Inspectorul trebuie să spună șoferilor că pot fi nevoiți să revină pentru o nouă verificare. Această informare poate veni prin sistemul lor online sau direct de la personalul RAR. În timpul acestei noi verificări, mașina și cum a lucrat inspectorul sunt examinate din nou. Toate centrele autorizate folosesc un program de calculator pentru a organiza și gestiona verificările ITP.

Șoferii ar trebui să știe că mașinile care sunt selectate pentru o nouă verificare de către RAR sunt alese aleatoriu, fără să conteze rezultatul primei verificări sau alte detalii. Reverificările sunt cerute de lege ca o modalitate de a verifica activitatea inspectorilor și să ne asigurăm că verificările ITP sunt făcute corect.

Monitorizarea se face prin verificarea unui anumit procent din mașinile verificate. Acest procent se stabilește în funcție de performanța fiecărui centru de ITP și a inspectorilor care lucrează acolo. Calitatea verificărilor e evaluată și măsurată cu ajutorul programului de calculator folosit în timpul verificărilor periodice.