Ministrul Educaţiei, despre noile planuri-cadru din învăţământ

”Ne dorim ca orice absolvent de liceu să aibă competenţe de bază atât în ceea ce înseamnă matematică şi ştiinţe, cât şi în discipline socio-umane, mai pe şleau, orice absolvent trebuie să poată alege între două împrumuturi de la bancă, care este cel mai avantajos, trebuie să înţeleagă fenomenul încălzirii globale, măcar la nivel de termen general şi trebuie să înţeleagă care este diferenţa, de exemplu, între instituţiile statului, apropo de socio-umane.

Nu este vorba despre lucruri complicate, ci despre a testa cu admis respins un nivel de bază, un nivel funcţional, în aşa fel încât orice absolvent de liceu să poată funcţiona în societate normală. Asta înseamnă că sigur vom avea în planurile-cadru disciplinele care să asigure acest lucru. Dar asta nu înseamnă că la uman vor face multe ore de ştiinţe sau de matematică. Vor face un minim necesar”, a precizat Ligia Deca.

Întrebată, de asemenea, dacă disciplina matematică va fi de sine stătătoare sau va intra în capitolul ştiinţe, Ligia Deca a precizat că experţii în curriculum vor stabili asta.
”Asta rămâne să discute experţii în curriculum. Procesul de revizuire a planului-cadru pentru liceu va debuta imediat ce legile educaţiei sunt promulgate. Asta am şi spus. Avem legea nouă, cu o filozofie nouă, regândim planul-cadru şi programele, ca apoi să se desfăşoare liceul pe noile programe şi abia după aceea vom avea examenul de bacalaureat”, a subliniat Deca.

Ministrul Educaţiei a exclus comasarea disciplinelor psihologie, logică, filozofie sau chiar dispariţia lor completă

”Exclus. Avem nevoie de toate aceste discipline socio-umane, mai ales având în vedere nevoia democratică de a putea să înţeleg anumite fenomene. Am discutat chiar ieri, de exemplu, cu reprezentanţii facultăţii de filozofie de la Universitatea din Bucureşti.

Ieri dimineaţă am avut o discuţie aşezată pe acest subiect. Am explicat că nu exista nicio intenţie oficială a Ministerului Educaţiei de a elimina aceste discipline.

Sigur ne uităm cum se pot ele integra cât mai bine noile planuri-cadru şi cât mai aproape de nevoia elevilor. Am avut această discuţie, de ce să segmentăm, să facem în clasa a IX-a o disciplină, în clasa a X-a asta. Poate că putem să facem modular elemente în aşa fel încât să fie adecvat pentru vârstă şi pentru logica planului-cadru.

De asemenea, am mai adus în discuţie că poate că unele elemente, de exemplu etica s-ar putea studia sigur la un nivel adecvat vârstei şi in gimnaziu nu cred că ar trebui să aibă primele elemente de etică elevii doar la liceu”, a spus Ligia Deca.