Violența în școli a crescut după pandemia provocată de coronavirus

Luni, 10 aprilie 2023, ministrul Educației, Ligia Deca, a recunoscut că, din momentul în care am preluat mandatul, a sesizat o serie întreagă de incidente în unitățile de învățământ. Potrivit spuselor sale, după pandemia provocată de coronavirus, a crescut numărul de incidente de violenţă şcolară.

De aceea, ea a luat deja legătură cu Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse (care înglobează Autoritatea pentru Protecţia Copilului) și cu Ministerul Afacerilor Interne (care are acea direcţie de siguranţă şcolară) pentru a lucra împreună la o procedură între cele trei instituţii (şcoală-DGASPC şi Direcţia de Siguranţă Școlară) în aşa fel încât să fie mult mai prompt tratate cazurile de violenţă în şcoli.

„Vreau să spun că este important să avem un climat de combatere a violenţei în şcoli, nu cred că este un climat în care vina aparţine unei părţi sau alteia, cred că este rolul nostru, al tuturor, să combatem aceste fenomene de violenţă în şcoli, şi prin proceduri mai clare, cine greşeşte, trebuie să plătească, însă în acelaşi timp garantând drepturile constituţionale ale tuturor actorilor implicaţi. Dreptul la educaţie e un drept garantat.

Trebuie să vedem ce se întâmplă când avem astfel de cazuri, că cele mediatizate, cum reuşim că drepturile individuale să nu afecteze drepturile celorlalţi. Împreună cu Asociaţia Psihologilor din România se lucrează la un plan de prevenţie. Avem o colaborare foarte bună cu Asociaţia Psihologilor din România. Lucrăm împreună cu ei la un plan de prevenţie care să însemne insclusiv campanii de conştientizare. De altfel, Ministerul Educaţiei a şi lansat încă de anul trecut o campanie numită „Nu sunteţi singuri”, în ideea în care fiecare actor din şcoală să simtă că are unde să meargă, atunci când avem asemenea cazuri.

De asemenea, avem o strategie de educaţie parentală, care a ieşit din dezbatere publică, urmează să fie finalizată împreună cu specialiştii şi să poată fi lansată pentru a putea fi şi susţinută cu fonduri. Trebuie să putem şi prin şcoli să ne apropiem familiile. Adică într-adevăr valorile se transmit şi în familie, şi în şcoală. Iar în ceea ce priveşte prevenţia, cred că este important că toţi specialiştii, să avem echipe multidisciplinare.

Avem nevoie şi de psiholog, şi de consilier şcolar, şi de poliţişti, şi de cadre didactice care să aibă competenţele profesionale pentru a gestiona astfel de situaţii de conflict”, a declarat, luni, Ligia Deca în cadrul unei conferințe de presă.

Ce autoritate mai au profesorii în fața elevilor?

Întrebată de jurnaliștii prezenți dacă mai au cadrele didactice suficiente pârghii pentru a avea autoritate în faţa elevilor, Ligia Deca a precizat că „există o serie de pârghii legale, dar cred că este foarte important ca fiecare cadru didactic să ştie cine are responsabilitatea când se întâmplă un astfel de incident, să ştie către cine merge, care sunt sancţiunile, că este protejat.”

„Şi aici este foarte important, apropo de statutul cadrelor didactice, cred că este esenţial modul în care le arătăm apreciere, atât în ceea ce priveşte dialogul cu familiile sau în şcoală, cât şi în ceea ce priveşte modul în care finanţăm sistemul educaţional.

Este foarte important ca dascălii să îşi recapete locul pe care trebuie să îl aibă în societate. Până la urmă, ei sunt cei care formează generaţiile viitoare şi trebuie să aibă acest statut protejat”, a adăugat ministrul Educației.