Capital: in ultimele sase luni, agentia Leo Burnett&Target a reusit sa depaseasca statutul de agentie care traia linistita sub umbrela unei multinationale. Este vorba de o conjunctura favorabila sau a sunat desteptarea la Leo Burnett?
Ioana Iordache: intr-adevar, suntem pe val si mergem i sus. Unul din motive ar fi ca avem doua-trei genii care au facut extraordinar de mult pentru agentie si au tras-o i sus. Dar asta n-ar fi o explicatie foarte buna. Fiecare agentie are doua-trei genii, doi-trei oameni extraordinari de buni. Daca ma gindesc mai bine, as spune ca i toata aceasta perioada de cumintenie, cind erau i voga alte nume mari, ceea ce am facut noi a fost sa ivatam foarte multe si sa cistigam icrederea clientilor si reputatia pe piata. Acum suntem constienti ca ceea ce facem mai bine decit multi altii este creativitatea care vinde. Noi nu facem creatie care trebuie doar sa cistige premii la festivalurile de publicitate, ci creatie care sa si vinda produsele clientilor.
Capital: A existat un moment i care ati luat hotarirea „de a iesi la bataie”?
Ioana Iordache: Da, la iceputul anului trecut ne-am hotarit sa devenim mai agresivi, ifiintindu-ne un departament de „new business” si propunindu-ne citeva obiective clare.
Capital: A fost hotarirea conducerii agentiei sau ati primit „indicatii” de la cartierul general al retelei Leo Burnett?
Ioana Iordache: Sa-ti doresti sa devii cea mai buna agentie nu se impune de la cartierul general. Decizia a venit din interiorul agentiei. Au fost stabilite obiective pe agentie si obiective pe departamente.
Capital: Un obiectiv a fost plasarea agentiei itr-un loc fruntas i topul firmelor cu cele mai mari cifre de afaceri?
Ioana Iordache: Obiectivul nostru nu are nici o legatura cu cifra de afaceri, pentru ca nu ne-am dorit si n-o sa ne dorim vreodata sa fim cea mai mare agentie de publicitate din Rominia. Topul mi se pare irelevant, pentru ca depinde de marimea bugetelor clientilor unei agentii. Dar vrem sa fim cea mai buna agentie de publicitate din Rominia, agentia pe care toti clientii sa si-o doreasca. Sa fie mindri ca sunt clientii lui Leo Burnett sau, daca nu sunt, sa-si doreasca sa lucreze cu noi. Decit sa te lauzi: „uite care e cifra mea de afaceri”, cred ca e mai important sa le explici clientilor ce povesti de succes ai avut, cum ai reusit sa vinzi produsele altor clienti. Totusi, cifra noastra de afaceri a iregistrat i 2000 o crestere de 50%, peste media cresterii industriei de publicitate din Rominia.
Capital: Ati angajat oameni noi pentru atingerea obiectivelor?
Ioana Iordache: Am angajat treptat. Am asteptat itii sa cistigam business-uri noi, dupa care am facut angajarile. Nu am angajat oameni ca forta de soc care sa cistige clienti. Nu poti sa faci merceneriat, sa alegi pe cei mai buni creativi, pe cei mai buni client-service sau pe cei mai buni oameni de media din Rominia, platindu-i foarte bine, si apoi sa pleci sa cistigi cinci-sase clienti. Nu cred i filozofia asta. in secunda i care business-ul creste, important este ca aceasta crestere sa fie controlata. Un singur om important a venit la noi, Hanny Bratu, care este directorul nostru de „new business”.
Capital: Cum comentati ideea care circula pe piata, potrivit careia agentiile de publicitate multinationale au o creativitate atrofiata, pentru ca traiesc „bine mersi” datorita clientilor si campaniilor care le vin pe reteaua internationala?
Ioana Iordache: Eroare. Cite campanii adaptate ati vazut i ultimii ani i Rominia? Nici o companie multinationala nu aduce campanii facute i SUA sau i Franta si le adapteaza pe piata romineasca. Planurile de marketing ale multinationalelor se stabilesc aici, la nivel local. Spoturile TV, print-urile, promotiile se fac i Rominia, totul se face aici. Un client nu-si alege o agentie de publicitate pentru ca vrea sa cistige un premiu de creatie la Cannes. El are un produs pe care vrea sa-l vinda si agentia trebuie sa-i acorde sprijinul. Ori asta facem noi, icercam sa itelegem foarte bine ce probleme au clientii, sa le itelegem produsele, piata pe care concureaza, sa le itelegem consumatorii si sa le oferim solutii integrate. Pentru ca, daca ei nu vind, noi ne pierdem obiectul muncii. Hai sa ne uitam cite agentii mici, neafiliate, carora le iteleg frustrarea, fac campanii care vind produse? Hai sa ne uitam la festivalul AdPrint, din nominalizarile si premiile acordate, cite campanii au fost facute pentru nu stiu ce seminar, eveniment sau produs care se vinde i 2.000 de bucati si ce nominalizari am avut noi pentru produsele de larg consum? Una este sa faci campanii pentru Bergenbier sau Hopfen KA