Italia sancționează cu amendă un elev de liceu
Italia sancționează cu amendă un elev de liceu. În nordul Italiei, o situație inedită scoate în evidență rigorile legii privind respectul față de autoritate, chiar și în mediul școlar.
Un fost elev, acum angajat într-un hotel, a fost obligat să plătească o amendă semnificativă după ce și-a manifestat lipsa de respect față de un profesor, în timpul orei de matematică, folosind telefonul mobil și având un comportament obraznic.

Totul a pornit de la un telefon mobil folosit în timpul orei
Incidentul a avut loc la un liceu din Bolzano, când profesorul a intervenit pentru a-i cere elevului să renunțe la telefonul mobil.
În ciuda avertismentului, tânărul a continuat să-l utilizeze, iar reacția profesorului a fost să îi acorde o notă scăzută. La rândul său, elevul a răspuns cu un limbaj considerat jignitor, ceea ce a determinat dascălul să sesizeze autoritățile.
Cazul a fost înaintat justiției, iar după un proces prelungit, fostul licean a fost condamnat să plătească o amendă de 4.500 de euro pentru insultarea unui funcționar public — o infracțiune pedepsită în Italia cu seriozitate. Contestarea deciziei a generat un nou proces, iar apărarea susține că elevul, care a avut dificultăți de concentrare și un comportament agitat, nu a intenționat să îl insulte pe profesor, ci a reacționat impulsiv.
„Scandalul de acum trei ani nu a fost un incident izolat”, a declarat profesorul de la Institutul De Medici. „Cu Giovanni (nume fictiv) avuseseră loc incidente și mai grave înainte, atât față de mine, cât și față de colegii mei. În timpul perioadei Covid, de exemplu, l-am mustrat pe același elev pentru că nu purta mască, iar el mi-a răspuns: „Mi se rupe”.
Profesorul susține că elevul avea un comportament recurent
Profesorul implicat în conflict susține că nu a fost vorba doar de un episod izolat, ci de un comportament repetat al elevului, care în trecut a refuzat să respecte regulile sanitare impuse în perioada pandemiei, manifestându-se cu un limbaj sfidător.
„Dacă ar fi fost prima dată, explică profesorul, nu aș fi depus plângerea. Dacă nu l-aș fi dat în judecată, poate că atunci el s-ar fi simțit îndreptățit să facă ce vrea. Dacă nu există o „lecție” semnificativă, un elev ar putea continua să aibă aceste atitudini, care sunt pedepsite prin lege”, a transmis profesorul care cere să i se facă dreptate.
Procesul reflectă o zonă sensibilă a relațiilor dintre elevi și cadrele didactice în Italia, dar și un mesaj clar că legile privind respectul față de funcționarii publici, inclusiv profesorii, sunt aplicate cu seriozitate.